اصحاب رسانه تنها در سالروز بمباران سردشت یادمان می‌کنند؛

ثبت خاطرات جانبازان شیمیایی قبل از شهادت

دبیر انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی سردشت گفت: از اصحاب رسانه گلایه داریم. آن‌ها باید صدای ما را به گوش جهانیان برسانند، اما موضوعات جانبازان شیمیایی به سالروز بمباران سردشت خلاصه شده است.
کد خبر: ۳۲۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ - 04December 2018

خاطرات جانبازان نخاعی را قبل از شهادت شان ثبت کنیمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبری تشکل‌های ایثارگری حاضر در بیست و سومین کنفرانس (opcw) سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی امروز ۱۳ آذرماه برگزار شد.

علیرضا ترکی از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس در این نشست اظهار داشت: سال ۶۲ عملیات خیبر و در منطقه جزیره مجنون شیمیایی شدم. بر اثر این مجروحیت جانباز ۷۰ درصد هستم. بچه‌های گردان ما در آن عملیات اکثرا شهید یا مجروح شدند.

وی ادامه داد: در کنفرانس منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به نیابت از همرزمانم شرکت کردم تا پیگیری کنیم که این سلاح دیگر مورد استفاده قرار نگیرد و شاهد قربانی سلاح‌های شیمیایی نباشیم.

کریمی واحد: از اصحاب رسانه گلایه دارم

عبدالرحیم کریمی واحد دبیر انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی سردشت نیز بیان داشت: در سال ۱۳۸۰ مجوز فعالیت گرفتیم و در سه بعد منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی فعالیت داریم. زمانی که فعالیتمان را شروع کردیم حتی همسایه‌های ما هم خبری از رویداد‌های سردشت نداشتند. در بعد ملی جلساتی با سران سه قوه داشتیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید از مشکلات جانبازان شیمیایی بدانید کافی مدتی با آن‌ها زندگی کنید. مشکلاتشان قابل بیان نیست. بیش از ۵۰ درصد از جانبازان سردشت زن و بچه هستند.

کریمی خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه گلایه داریم. آن‌ها باید صدای ما را به گوش جهانیان برسانند، اما موضوعات جانبازان شیمیایی به سالروز بمباران سردشت خلاصه شده است.

لوح موسوی: خاطرات جانبازان را قبل از شهادتشان ثبت کنید

سید کمال لوح موسوی دبیر جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی اظهار کرد: درسال ۶۴ به عنوان کارشناس آزمایشگاه در بیمارستان حضرت زهرا در اروند فعالیت داشتم. آن‌جا بمباران شیمیایی شد، ولی کارمان را رها نکردیم و پنج سال بعد هم ادامه داشت تا اینکه از حال رفتیم.

وی ادامه داد: تا به امروز ۷۵ جراحی داشتم و بخشی از ریه‌ام را برداشتند. ۱۶ ساعت در روز زیر اکسیژن هستم. در یک هفته‌ای که برای کنفرانس به لاهه رفته بودیم، من از اکسیژن استفاده نکردم. آلودگی هوای تهران را جدی بگیرید.

دبیر جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی با اشاره به شهادت جانبازان گفت: شاهد شهادت همرزمان جانبازان هستیم. از این رو باید خاطرات آن را در قالب تاریخ شفاهی ثبت کنیم. من به سازمان‌های مختلف درخواست دادم تا ساختمانی را در اختیارمان قرار دهند تا خاطرات جانبازان را ثبت کنیم، اما به جهت کمبود بودجه این درخواست رد شد.

لوح موسوی در خصوص غرامت جانبازان عنوان کرد: یک تیم حقوقی شکایت جانبازان را در سطح بین‌المللی بزودی پیگیری خواهند کرد.

محمدی: برای آشنایی با بمب‌های شیمیایی درس شیمی خواندم

اسدالله محمدی عضو و راوی موزه صلح تهران اظهار داشت: ۲۲ ساله بودم که در عملیات کربلای ۵ شیمیایی شدم. سال ۸۱ به جهت درمان برای اولین بار به آلمان اعزام شدم. پس از آن ۸ مرتبه دیگر نیز برای ادامه درمان رفتم.

وی ادامه داد: پس از مجروحیت، برای آشنایی با سلاح‌های شیمیایی درسم را در رشته شیمی ادامه دادم. برای رساندن صدای جانبازان شیمیایی به جهانیان به کشور‌های ژاپن، اسپانیا و لاهه رفتم. همچنین به مدت هفت سال است که در موزه صلح فعالیت دارم.

حاجی پور: ۵ هزار و ۵۰۰ جانباز شیمیایی در استان فارس

محمدرضا حاجی‌پور مدیرعامل انجمن جانبازان شیمیایی فارس عنوان کرد: حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان فارس جانباز شیمیایی هستند. انجمن ما یک انجمن غیرسیاسی و غیردولتی است و در راستای خدمت رسانی به جامعه هدف اعم از بهداشت، دارو، آموزش، حقوق و بین الملل و پژوهش فعالیت داریم.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا با انجمن‌های مردم نهاد سراسر جهان ارتباط بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار