ناکامی «هیلی» در آخرین خوش خدمتی برای صهیونیست‌ها

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در آخرین ماموریت خود در جلب رای دو سوم کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل برای پشتیبانی از تل آویو علیه حماس شکست خورد.
کد خبر: ۳۲۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰ - 08December 2018

ناکامی هیلی در آخرین خوش خدمتی برای صهیونیست هابه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، سیاست های «دونالد ترامپ» علیه سازمان های بین المللی و حتی پیمان های جهانی موجی از نفرت و انزوا را برای کاخ سفید رقم زده است. اکنون نمی توان پیشنهاد یا طرحی را پیدا کرد که از سوی واشنگتن به جامعه جهانی ارائه و با همراهی دیگر کشورهای جهان همراه شود.

از این رو است که رویکرد مخالفت با سیاست های کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری ترامپ به امری طبیعی در سازمان های بین المللی به ویژه نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل متحد تبدیل شده است. نوع رابطه ایالات متحده با نهادهایی همچون شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو، رای های دیوان دادگستری بین المللی علیه واشنگتن یا مخالفت 128 کشور عضو مجمع عمومی با تصمیم آمریکا در زمینه انتقال سفارت از تل آویو به بیت المقس از جمله این موارد هستند.

تحلیلگران مهمترین دلیل تنش های عمیق میان واشنگتن و نهادهای سازمان ملل را در سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ و حمایت های بی چون و چرای این کشور از رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند.

 دو قطعنامه با واکنش های متضاد جهانی
در چند روز گذشته شکست دیگری برای ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رقم خورد و کاخ سفید در آخرین روزهای کاری «نیکی هیلی» به عنوان نماینده آمریکا در این نهاد، نتوانست قطعنامه صهیونیستی خود علیه حماس و پاسخ های موشکی آن به اقدامات اسرائیل را به تصویب برساند. هیلی تلاش کرد تا به عنوان برگ زرین اقدامات تند خود علیه فلسطینیان، قدرت راکتی حماس را در جامعه جهانی محکوم نماید؛ با این پیروزی سازمان ملل را ترک کند و آینده خود را با این پیشینه ضدفلسطینی بسازد.

به همین دلیل وی زمان رای گیری قطعنامه ضد حماس را یک روز تاریخی در سازمان ملل عنوان کرد. با اینحال همه تلاش ها و تهدیدهای وی تنها توانست 87 رای مثبت را با این قطعنامه همراه سازد. پیشنهاد آمریکا نیازمند 99 رای موافق (دوسوم آرا اعضای مجمع) بود؛ 58 کشور با این قطعنامه مخالفت کردند و 32 کشور هم به آن رای ممتنع دادند.

اگرچه قطعنامه های صادره از سوی مجمع عمومی سازمان ملل دارای جنبه الزام آور نیستند و بازوی اجرایی در اختیار ندارند اما ایالات متحده به ویژه هیلی بر بار سیاسی و حقوقی آن برای افزایش فشار بر حماس و فلسطینیان حساب ویژه باز کرده بودند.

نکته جالب در این جلسه مجمع عمومی آن بود که پس از ایالات متحده، ایرلند نیز قطعنامه ای را با عنوان «برقراری سریع صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه» ارائه کرد که از نظر محتوایی تقریبا در نقطه مقابل طرح آمریکا قرار داشت. از جمله نقاط عطف طرح پشینهادی ایرلند نخست پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی بود که از سال 1967 تاکنون ادامه دارد؛ نکته دوم نیز محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی بود.

این قطعنامه با استقبال حداکثری کشورهای جهان روبرو شد و 156 کشور به آن رای موافق دادند و 6 رای مخالف از سوی آمریکا، اسراییل، استرالیا، لیبریا، جزایر مارشال و نائورو به آن داده شد. 26 کشور هم به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

 شکست هیلی در آخرین ماموریت

بسیاری از رسانه های جهان تحولات در مجمع عمومی را شکستی دیگر برای ایالات متحده ارزیابی کرده اند. پس از این اتفاق «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس تصویب نشدن این قطعنامه را یک سیلی از سوی کشورهای جهان به آمریکا دانست. در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ابراز ناراحتی، این رویداد را مایه شرمساری جامعه جهانی توصیف کرد.
تارنمای موسسه پژوهشی «میدل ایست مانیتور» به نقل از «اسماعیل هنیه» رهبر حماس، شکست آمریکا در کسب آرای لازم برای تصویب قطعنامه علیه این گروه را یک نقطه عطف برای فلسطینی ها عنوان کرد.

این گزارش تحولات اخیر را نخستین شکست ایالات متحده علیه حماس دانست. هنیه نیز این حجم از حمایت جهانی از مقاومت فلسطینیان را دلیلی بر مشروعیت تلاش آن ها در راه کسب آزادی و شکست اشغالگری اسرائیل دانست.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: تلاش سلطه جویانه ایالات متحده و اسرائیل برای محکوم کردن حماس در سازمان ملل به شکست انجامید. اما این یک شکستِ شخصی هم برای هیلی به شمار می رود زیرا قطعنامه فوق آخرین اقدام مهم و قابل توجه وی در پست نمایندگی آمریکا محسوب می شود. وی در طول دوره خدمت خود در سازمان ملل به شدت در جهت تحکیم منافع اسرائیل تلاش کرد.

به نوشته واشنگتن پست این شکست نارضایتی شدید سیاسی دولت ترامپ را نیز به همراه خواهد داشت زیرا واشنگتن به شدت در میان کشورهای عربی برای دور شدن از فلسطینیان و حمایت قطعنامه ضدحماس تلاش کرد. با این وجود همه کشورهای عربی علیه این قطعنامه رای دادند حتی آن هایی که با اسرائیل به تازگی قراردادهای صلح را به امضا رساندند.

از نگاه این روزنامه، پشتیبانی ضعیف از قطعنامه کاخ سفید درست در زمانی صورت می گیرد که ایالات متحده تلاش دارد در چند هفته آینده دو طرف منازعه خاورمیانه را بر سر میز مذاکره کنار هم قرار دهد. اگرچه حمایت کشورهای عربی برای موفقیت این ابتکار ترامپ ضروری است اما رای آن ها در سازمان ملل موجب تردیدهایی در موفقیت این مسیر شد. نماینده کویت که از سوی کشورهای عربی در مجمع سخن گفت، ضمن محکوم کردن خشونت و افراطی گری، قطعنامه پیشنهادی آمریکا را مانعی در اجرای هر طرحی مبتنی بر تشکیل دو کشور توصیف کرد.

حتی روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» نیز رای کشورهای جهان در مجمع عمومی را ضربه ای به واشنگتن و تل آویو ارزیابی کرد زیرا مقامات آنها در سازمان ملل سرمایه گذاری فراوانی را برای موفقیت در این آزمون انجام داده بودند.

این گزارش نیز شکست تلاش های آمریکا و اسرائیل در جلب نظر کشورها را مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت با وجود تمرکز ویژه دولت ترامپ برای جلب حمایت جهانی از این طرح اما حتی همه کشورهای عربی هم علیه این قطعنامه رای دادند. «جیسون گرینبالت» نماینده ویژه دونالد ترامپ در فرایند صلح خاورمیانه هم از کشورهای عرب درخواست کرده بود اگر خواهان صلح در خاورمیانه هستند از این قطعنامه پشتیبانی کنند. وی در نامه ای که به دیپلمات های مراکش، عمان، بحرین، اردن، عربستان سعودی، کویت، امارات، مصر و قطر ارسال کرده بود از این کشورها خواست مخالفت فلسطینیان با این قطعنامه را نادیده بگیرند.

نشریه «نیویورک پست» هم که از رسانه های نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا است با ناراحتی مجمع عمومی سازمان ملل را عرصه تکراری و بیهوده ای خواند که نیکی هیلی به اشتباه به دنبال تاریخ سازی در آن بود.

این گزارش کسب پیروزی در مورد این قطعنامه را پایانی خوشایند برای هیلی عنوان کرد که البته وی نتوانست به آن دست پیدا کند.

اگرچه رسانه های حامی صهیونیست ها برتری نصف بعلاوه یک را موفقیتی برای خود قلمداد می کنند اما این نشریه نتوانست نارضایتی خود از پیشنهاد کویت بر ضرورت کسب دوسوم آرا را پنهان کند و افزود تاکنون بیش از 700 قطعنامه در سازمان ملل علیه اسرائیل صادر شده است اما این اقدام باعث شد حتی در یک مورد نیز اقدامات حماس محکوم نشود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار