رئیس فرهنگسرای گلستان خبر داد؛

برگزاری «جشنواره اقوام ایرانی» با محوریت تقویت خودباوری و عزت ملی در 40 سالگی انقلاب

ناصر امین‌زاده، از برگزاری اولین دوره جشنواره اقوام ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی همزمان با 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۳۲۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹ - 09December 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، ناصر امین‌زاده، ضمن اشاره به اهمیت توجه به اقوام ایرانی و آداب و رسوم غنی آنان اظهار داشت: کشور ایران اسلامی‌مان از اقوام مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنان، آداب، رسوم و فرهنگ مختص به خود را دارد که بسیار غنی و محترم است. توجه به این فرهنگ متعالی، شناخت آن و همگرایی در جهت تحکیم اقوام ایرانی و تقویت هویت فرهنگی از مسائل بسیار مهمی است که بیش از گذشته باید تقویت شود. از همین منظر، جشنواره «اقوام ایرانی»، با هدف گسترش و تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، تحکیم وحدت و همگرایی اقوام ایرانی به میزبانی فرهنگسرای گلستان برگزار خواهد شد. در این جشنواره که محل خوبی برای بروز استعداد‌های فرهنگی و هنری مناطق است محور‌های مهمی نظیر تقویت خودباوری و عزت ملی، پاسداشت گویش‌ها، آداب و رسوم غنی اقوام و سنت‌های اصیل ایرانی در قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری در یک فضای وحدت بخش و با نشاط مد نظر قرار گرفته است.

وی توجه به اقوام ایرانی را از مسائل بسیار مهم از نظر رهبر انقلاب دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر هم‌زیستی، همدلی و همسویی اقوام مختلف در کشور دارند و می‌فرمایند: «سنت‌های مختلف، آداب و عادات مختلف و استعداد‌های گوناگون و متنوع، یک فرصت است که اجزای گوناگون این ملت بتوانند یک‌دیگر را تکمیل کنند؛ با مراودات درست و با هم‌زیستی و اتحاد کامل، برای ملت ما این یک افتخار است که چنین نگاهی به مسأله‌ی تنوع اقوام دارد».

امین زاده همچنین گفت: جشنواره اقوام ظرفیت بسیار بالایی به منظور نشاط اجتماعی و شادابی جامعه داشته و این برنامه فرصت خوبی است و این توانمندی را دارد که مفاخر بزرگ در ادب، هنر، خوشنویسی، طنز، نقاشی، هنر‌های تجسمی امور دینی استان‌ها را در عصر ماشینی امروز که جوانان کمتر با اقوام و آداب و رسوم و بزرگان کشور آشنا هستند، معرفی کرده و این کمبود را جبران نماید.

وی به زمان برگزاری جشنواره و بخش‌های مختلف آن اشاره کرد و گفت: این ویژه برنامه که آمیزه‌ای از فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین است با دعوت و مشارکت نهاد‌های فرهنگی و هنری منطقه 8 و شهر تهران، به صورت برگزاری نمایشگاه‌های ادواری 10 روزه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی هنری و با هدف معرفی توانمندی‌های اقوام مختلف در زمینه صنایع‌دستی، آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ اقوام مختلف کشور و گویش‌های آنان است و به ایجاد فرصت برای داد و ستد فرهنگی و جهت برقراری ارتباط مستقیم بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در قالب 35 غرفه می‌پردازد. علاوه بر این، در این جشنواره، فعالیت‌های سنتی هر قوم نظیر موسیقی اقوام ایرانی، مُد و لباس اقوام، مراسمات ازدواج، اعیاد، غذا‌های سنتی، سوغاتی‌ها و شیرینی‌ها، لباس و پوشاک، بازی‌های دسته‌جمعی، آیین‌های سوگواری و ... معرفی می‌شود. در بخش دیگر نیز به برپایی نمایشگاه کتاب، نگارگذر، مسابقه‌ی عکاسی و... می‌پردازد.

رییس فرهنگسرای گلستان ضمن اشاره به چهل سالگی انقلاب و لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت: امیدواریم با همکاری، مساعدت و همراهی سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها بتوانیم عناصر و دانسته‌های فرهنگی، تاریخی، ادبی و مفاخر خود را در این جشنواره معرفی کرده و گامی در جهت وحدت ملی، اتحاد، افتخار به داشته‌ها، اعتمادسازی و خودباوری برداریم.

این جشنواره از تاریخ 22 آذر لغایت 22 بهمن در بوستان فدک فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در بوستان فدک، واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب فرهنگسرای گلستان، از خدمات فرهنگی و هنری جشنواره بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار