قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

انصار الله در مذاکرات سوئد در جایگاه قدرت قرار دارد/ ائتلاف ضد یمنی هیچ برگ برنده‌ای ندارد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انصار الله یمن در مذاکرات سوئد با توجه به پیروزی‌هایی که در میدان بدست آورده است، در جایگاه قدرت قرار دارد.
کد خبر: ۳۲۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۲ - 10December 2018

انصارالله در مذاکرات سوئد در جایگاه قدرت قرار دارد/ ائتلاف ضد یمنی هیچ برگ برنده‌ای نداردجعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس پیرامون اجلاس صلح یمن در سوئد اظهار داشت: اجلاس صلح یمن در سوئد به محلی برای اثبات حقانیت دولت نجات ملی (جنبش انصارالله و سایر گروه‌های مردمی) و در طرف مقابل به محلی برای اثبات ماهیت ائتلاف ضد یمنی تبدیل شده است؛ اگرچه موضوع این مذاکرات صلح در یمن است، اما نحوه برخورد طرفین و مواضعی که اعلام می‌کنند، خود به خود می‌تواند ماهیت آن‌ها را آشکار کند.

وی در ادامه افزود: انصار الله با نیت خدمت به مردم یمن و در موقعیت نظامی قدرتمندی در این مذاکرات قرار دارد؛ اما مخالفان در موضع ضعف قرار دارند و دست‌های‌شان به خون‌های مردم یمن آغشته شده و جنایت‌کار جنگی محسوب می‌شوند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: انصارالله خواستار این است که جنگ و کشتار غیرنظامیان متوقف و راه‌های کمک رسانی به مردم باز شود و یا به عبارتی محاصره یمن برچیده شود. اسرایی که الان دربند هستند چه در طرف انصارالله و چه در طرف مقابل رهایی پیدا کنند، روند مذاکرات آتی نیز مشخص شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به خواسته‌های ائتلاف ضد یمنی، گفت: اما ائتلاف ضد یمنی خواستار این هستند که آن‌چه را که در صحنه جنگ به دست نیاوردند از طریق مذاکره بدست بیاورند، به همین دلیل درخواست‌های غیر منطقی در مذاکرات می‌کنند؛ یکی از خواسته‌های غیرمنطقی‌ آن‌ها، خلع سلاح انصار الله است. از طرف دیگر هم به دنبال اشغال بندر حدیده تحت عنوان اینکه این بندر توسط سازمان ملل اداره شود تا در آینده‌ای نزدیک در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، بودند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: مذاکرات صلح یمن در سوئد، چهارمین دور مذاکراتی است که از ابتدای جنگ یمن تاکنون برگزار شده است. دوره‌های اول و دوم، دوره‌هایی است که در سال 94 انجام شد و به نتیجه‌ای منجر نشد. دوره سوم که در کویت به مدت 3 ماه برگزار شد، باز هم به نتیجه‌ای نداشت. این اجلاس قرار بود در شهریور‌ماه امسال برگزار شود که مخالفان از حضور انصار الله در این اجلاس ممانعت کرده بودند، تا اینکه اجلاس از ژنو به استکهلم منتقل شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: تفاوت این مذاکرات با مذاکرات قبلی این است که انصار الله در مذاکرات قبلی قدرتمند‌تر نبود و از حمایت‌های مردمی نیز برخوردار نبود؛ اما انصارالله اکنون در موضع قدرت قرار دارد و از پایگاه مردمی بسیار قدرتمندی برخوردار است. «علی عبدالله صالح» هم به عنوان یک رقیب بود، کشته شده است و این یک برد برای انصارالله محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار داشت: زمان هر چه می‌گذرد، ائتلاف ضد یمنی بیشتر از قبل شکست می‌خورد و اوضاع به نفع انصار الله تغییر پیدا می‌کند. حدود 5 ماه است که در بندر حدیده نبرد ادامه دارد و پیوسته ائتلاف ضد یمن مترصد کسب پیروزی‌هایی بود که از آن به عنوان برگ برنده در این مذاکرات استفاده بکند؛ اما ائتلاف ضد یمنی خوشبختانه هیچ برگ برنده‌ای در مذاکرات ندارد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار