در مراسم رونمایی از مستند پرتره «سرهنگی»؛

سرهنگی: حیاتمان از ادبیات دفاع مقدس گرما می‌گیرد

مراسم رونمایی از «مستند پرتره مرتضی سرهنگی» در حوزه هنری با حضو اهالی فرهنگ و هنر و سینما در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ - 23December 2018

سرهنگی: حیاتمان از ادبیات دفاع مقدس گرما می‌گیردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در ابتدای مراسم رونمایی از «مستند پرتره مرتضی سرهنگی» اظهار داشت: ان‌شاءالله این شخصیت بنام عصر ما، عمر پربرکت داشته باشد تا همه نسل‌ها از وجودشان بهره بگیرد.

وی به شخصیت سرهنگی اشاره کرد و افزود: در کنار همه خصائص دوست داشتنی سرهنگی یک خصلت از همه مهم‌تر است و آن اینکه او فرزند زمان خویش است. اگر کسی فرزند زمان خود باشد کار‌های بزرگی انجام می‌دهد و هویت خود را درک می‌کند و هویت‌آفرین و هویت‌ساز می‌شود.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: سرهنگی هم زمان خود را شناخت و هم‌اینکه زمانه خودش را شناساند. سرهنگی در جوانی دست به کاری زد که کسی عظمت و درک آن را نمی‌فهمید. او به سراغ دشمنانمان رفت تا مردم خودمان را از زبان آن‌ها بشناساند.

در ادامه این مراسم محسن یزدی درباره پروسه ساخت این مستند گفت: پروسه راضی کردن مرتضی سرهنگی یک پروسه بزرگ بود. 2 سال و نیم کارگردان درگیر ساخت این مستند شد. علیرغم اینکه کار طولانی شد، اما سرهنگی همراهی کرد.

وی گفت: پرتره «سرهنگی» سخت بود، چون همه ایشان را می‌شناختند و دوست داشتند به همین خاطر انتظار یک کار خیلی خوب را داشتند. مرتضی سرهنگی عجیب و غریب است چرا که تمام وجود و زندگی‌اش وقف کارش شده است، به همین خاطر رفتار سرهنگی برای من خیلی الهام بخش است.

درویش: برای من آقای سرهنگی مثل فرهنگ دهخداست

احمدرضا درویش در ادامه این مراسم اظهار داشت: زندگی سرهنگی همراه با بحران بوده است. جایگاه سرهنگی برای من، جایگاه معلمی است و امروز می‌بینم نسل‌های بعد از ما هم عاشق معارف مرتضی سرهنگی هستند.

وی افزود: بار‌ها توجه به کار ادبیات جنگ شده و حتی مقام معظم رهبری نیز اشاره به این موضوع و حتی سرهنگی داشته اند. نتیجه و محصول کار سرهنگی در آینده مشخص خواهد شد. همانطور که ما در پی کشف راز‌های گذشته هستیم، آیندگان نیز برای کشف معارف دفاع مقدس خواهند آمد و با آثار سرهنگی روبرو می‌شوند.

این کارگردان سینما آثار مرتضی سرهنگی را دست‌مایه‌ عظیمی برای فیلمسازان دفاع مقدس دانست و گفت: دفاع مقدس یک عرصه فراگیر در لایه لایه اجتماعی رخنه کرد و مُلک مشاء همه ایرانی‌هاست و سرهنگی مانند آدم موزه‌دار از یک ذخیره گران‌بها صیانت می‌کند.

درویش افزود: برای من آقای سرهنگی مثل فرهنگ دهخداست چراکه وقتی می‌خواهیم درباره دفاع مقدس چیزی بدانیم باید به سراغ او برویم. کار‌های سینمایی ما باید بر روی ریل ادبیات جنگ حرکت کنند تا اصلاح شوند. سرهنگی عیار ادبیات و ذخیره بزرگی در حوزه جنگ و از مفاخر بزرگ کشور است.

مرادی: حرفهای بسیاری درباره دفاع مقدس ناگفته مانده است

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در ادامه این مراسم روی سن رفت و اظهار داشت: یک جنگ را ماهواره می‌تواند از بالا گزارش کند، ولی مقاومت را نمی‌تواند روایت کند. هیچ دوربینی نمی‌تواند ایثار را روایت کند.

وی گفت: ۲۰۰ سال آینده وقتی کتاب‌های جنگ خوانده شوند از تحریف جلوگیری می‌کنند. ما الان هستیم و به ما دروغ می‌بندند همانطوری که رسول خدا فرمودند: «من هستم به من دروغ می‌بندند». کار نویسندگان در این زمینه بسیار مهم و ضروری است. امروز در دانشگاه‌ها در رساله‌های دانشگاهی گفته می‌شود انقلاب اسلامی یک حرکت روشنفکری بود که جلال آل احمد راه انداخت و آخوند‌ها به آن چسبیدند!

مرادی خطاب به مسعود ده‌نمکی گفت: ما از ده‌نمکی همچنان انتظار داریم از دفاع مقدس حرف بزند و فیلم بسازد. ما هنوز خیلی کار‌ها را انجام نداده‌ایم که باید انجام دهیم و فیلم‌های زیادی را باید پخش کنیم. فیلم‌های مستندی که اگر پخش نکنیم دشمن پخش می‌کند. هنوز درباره ارتش جمهوری اسلامی حرف نزده‌ایم. درباره نقش سرباز‌ها در جنگ کم حرف زده شده است.

هدیه منحصر بفرد ده‌نمکی به مرتضی سرهنگی

در ادامه مسعود ده‌نمکی گفت: پرتره کردن کسی که خودش پرتره می‌کند واقعأ کار سختی است. بچه‌های جنگ همه از دوربین و عکس فراری بودند به همین خاطر کار بچه‌های روایت فتح با دشواری روبرو بود. آن‌ها از شهرت فراری بودند بخاطر این، همه رزمندگان حین تصویربرداری از قاب دوربین گریزان بودند. مشکل ما در عکس‌برداری جبهه به قدری زیاد شد که فرماندهان عکس انداختن در جبهه را تکلیف کردند.

وی گفت: در جنگ معمولا سرهنگ‌ها روی مین نمی‌رفتند، اما در حوزه فرهنگ سرهنگ‌ها روی مین رفتند تا جرات دست به قلم شدن به بچه‌های جنگ بدهند. هدیه امروز من به آقای سرهنگی پنج هزار ساعت مصاحبه و هزاران سند و کل اسناد صلیب سرخ است که طبق میلیون‌ها فیش پیدا شده، خواهد بود.

امیرخانی: امثال سرهنگی آبروی حوزه‌هنری اند

رضا امیرخانی در ادامه اظهار داشت: در برند‌های خودروسازی یک سری راننده آموزشی هستند که هیچگاه بازنشسته نمی‌شوند. ماشین‌ها تغییر می‌کنند، ولی آدم‌های مسن را نگه می‌دارند تا سوار آخرین برند ماشین‌ها شوند. حوزه هنری نیز یک برند است که برای نشان دادن آن برند، فقط «سرهنگی» و «بهبودی» وجود دارند. این مهم‌ترین کار سرهنگی در حوزه هنری است. برای حفظ نامواره حوزه هنری به سرهنگی نیاز است.

محمدحسنی: سرهنگی‌ها با ارزش‌ترین داشته‌های فرهنگ انقلاب هستند

احسان محمدحسنی رئیس سازمان اوج نیز در این مراسم گفت: برای من که نسل سوم انقلاب هستم مانند قله است که وقتی می‌خواهم او را ببینم کلاه از سرم می‌افتد، گفت: چهره های شاخص زیادی در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارند اما فرق سرهنگی را باید در جنس کتاب هایی دید که او سرپرستی نگارش آنها را بر عهده گرفته است. نمونه سرهنگی کم‌یاب و نایاب است که باارزش‌ترین و با قیمت‌ترین داشته‌های فرهنگ انقلاب هستند.

مرتضی سرهنگی نیز در رونمایی از مستند پرتره خود اظهار داشت: از کسانی که این چراغ را بالای سر ما روشن کردند، متشکرم.

وی افزود: امروز یک گرمایی را از لابلای آثار ادبی دفاع مقدس احساس می کنیم. ما دست و دل خودمان و مملکت را روی آن گرما می گیریم و با آن، سرمای مشکلات را پشت سر می گذاریم.

سرهنگی افزود: همچنان این فلات [ایران] به گرمای این ادبیات و وجود سربازانش احتیاج دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها