دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

یمن؛ در مهلکه‌ی جنگ‎افروزی و نفاق

حدود 4 سال از تجاوز عربستان و همپیمانانش به یمن می‌گذرد. نفاق و ویرانگی سال‌هاست برای مردم یمن آشناست؛ اتفاقی که با آن گذران عمر می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱ - 02January 2019

یمن؛ مهلک‌ترین باتلاق سعودی‌هابه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عربستان سعودی در 6 فروردین 1394 نبردی را علیه کشور یمن آغاز کرد. آمال و آرزو‌های آل سعود از آغاز این جنگ شامل جلوگیری از قدرت‎یابی و مقابله با انصارالله یمن، بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت و نقش داشتن در آینده سیاسی این کشور از دلایل عمده این حنگ به شمار می‌رفت.

اما پس از 197 هفته از آغاز این تجاوز نظامی، سعودی‌ها به هیچکدام از اهدافشان دست نیافتند، بلکه به چشم خود دیدند که انصاراللهی که تنها یک گروه ساده بود امروز در مذاکرات آینده یمن ایفا ‎کننده نقش اول است. اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در گزارشی نوشت: «هزینه جنگ علیه یمن برای عربستان بسیار بالا است و بین پنج تا شش میلیارد دلار در ماه است.» امری که دولت سعودی را مجبور به وام گرفتن از سایر کشور‌ها کرده و آل سعود را روزبه‌روز مقروض‌تر از قبل می‌کند.

انصار الله یمن از همان ابتدا دولت یمن را دست نشانده آمریکا قلمداد می‌کرد و از بی‎اعتنایی دولتمردانشان به وضعیت عمومی و فقر در یمن انتقاد می‌کرد. «حسین الحوثی» از رهبران اصلی و از پایه‌گذران این گروه، پس از لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان، هم‌پیمان شدن «علی عبدالله صالح» با آمریکا و در سوی دیگر عادی سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی، باعث شد که جنبش انصار الله وارد قیام گسترده‌ای علیه دولت وقت شود.

حکومت یمن با برخورد نظامی علیه انصار الله، دستگیری و اعدام فعالان و وابستگان به این گروه، درصدد بود تا با سرکوب‌ها این تشکیلات را حذف کند. پس از این درگیری‌ها دولت وقت یمن برای سر حسین الحوثی جایزه 55 هزار دلاری تعیین کرد. پس از حدود 12 هفته درگیری میان انصار الله و مزدوران علی عبد الله صالح، حسین الحوثی به همراه 700 نفر از یارانش به شهادت رسید.

‎ «بدرالدین الحوثی» که رهبر معنوی این تشکیلات محسوب می‌شد؛ پس از شهادت فرزندش، روزه سکوتش را در صنعا شکست و با رد پیشنهاد‌های حکومت به نبرد با دولت مرکزی به کوهستان‌های صعب‎العبور صعده رفت. دولت یمن برای سرکوب مجدد حوثی‌ها جنگی دیگر در صعده را شروع کرد. در ۲۷ مارس ۲۰۰۵، پایان جنگ دوم از سوی دولت یمن اعلام شد، ولی فشار‌ها علیه شیعیان پایانی نداشت.

نظامیان یمنی به دستور «علی عبدالله صالح» به مساجد شیعیان حمله کردند و تمامی کتاب‌های مقدس از جمله نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در شهر‌های صعده و صنعا را جمع کردند و به میدان مرکزی شهر صنعا منتقل کردند و در برابر دیدگان مردم اقدام به آتش کشیدن کتاب‌های مقدس کردند. در سوی دیگر همچنین نیرو‌های نظامی حملاتی به مناطق شیعه‌نشین داشتند و از سلاح‌های نامتعارف و بمب‌های خوشه‌ای استفاده کردند.

نظامیان یمنی برای این که شاهد اعتراض شیعیان نباشند، برخی از رزمندگان شیعه را در آتش می‌سوزاندند و پس از سوزاندن، پیکرشان را با طناب به خودرو‌های نظامی می‌بستند و در انظار مردم کیلومتر‌ها به خاک می‌کشیدند.

این درگیری‌ها ادامه داشت و در نهایت با شروع موج بیداری اسلامی در جهان عرب، جنبش انصار الله توانست در ابتدای امر صعده را به تصرف خود در بیاورند و به سمت صنعا حرکت کنند. در همین اوضاع منصور هادی رئیس جمهور وقت یمن به عدن گریخت. در همین راستا عربستان که یکی از پایگاه‌های قدرت خود را در خطر می‌دید به یمن تجاوز کرد.

در مذاکرات صلح یمن که در استکهلم برگزار شد، انصار الله یکی از ارکان مذاکرات صلح یمن بودند و امروز مشاهده می‎کنیم که در آینده سیاسی یمن تاثیر‎گذار هستند. عربستان با این بهانه که غرب آسیا در خطر است به یمن تجاوز کرد، ولی نه تنها نتوانست غرب آسیا را از بحران نجات دهد بلکه با جنگ افروزی‌هایش غرب آسیا را بحران کشاند و خود را در منجلاب یمن گرفتار کرد.

حال باید دید و منتظر ماند تا چه زمانی آل سعود دست از جنگ افروزی علیه کشور‌های دیگر و مردم بی‌گناه کشور‌های منطقه دست برمی‌دارد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار