سردار مومنی در نشست خبری:

ورود ستاد کل نیرو‌های مسلح به عرصه مقابله با مواد مخدر/ کشور‌های دیگر باید در مبارزه با مواد مخدر سهیم باشند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ورود ستاد کل نیرو‌های مسلح به عرصه مقابله با مواد مخدر گفت: برای تغییر الگوی کشت در افغانستان مکانیزم‌هایی داریم و کشور‌های دیگر را وادار می‌کنیم که سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر بپردازند.
کد خبر: ۳۲۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ - 01January 2019

ورود ستاد کل نیرو‌های مسلح به عرصه مقابله با مواد مخدر/ کشور‌های دیگر باید در مبارزه با مواد مخدر سهیم باشندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اولویت‌های و برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: ستاد یک نهاد بین بخشی است و عمده وظایف آن سیاست‌گذاری، تعامل، هماهنگی و نظارت در حوزه مبارزه با مواد مخدر در همه ابعاد است.

وی ادامه داد: با کمک همه همکارانم در ستاد و با بررسی اقدامات صورت گرفته، اولویت‌بندی‌های ستاد انجام شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یکی از اولویت‌های این ستاد آشکارسازی و مسؤولیت‌پذیری کشور‌های غربی است، گفت: کشور‌های دیگر باید در مبارزه با مواد مخدر سهیم باشند.

سردار مومنی عنوان کرد: در سال ۲۰۰۱ تولید مواد مخدر در افغانستان ۲۰۰ تن بود؛ اما هم‌اکنون این میزان به ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.

آثار سوء اعتیاد به مواد مخدر

وی با بیان اینکه اعتیاد خود یک آسیب جدی و منشأ بسیاری از آسیب‌هاست، افزود: امروز بیش از ۵۵ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر است و حدود ۷۰ درصد زندانیان مرتبط با اعتیاد هستند؛ همچنین بیش از ۳۰ درصد مبتلایان به ایذر بخاطر اعتیاد، به این بیماری دچار شدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بسیاری از سرقت‌ها و دعوا‌های خانوادگی ریشه در مواد مخدر دارد، بیان کرد: بر اساس پژوهش‌ها، بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص کشور صرف خسارت‌های ناشی از استعمال مواد مخدر می‌شود.

سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر کوتاهیِ برخی دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر، هماهنگی، پیگیری و نظارت بر سیاست‌گذاری‌هاست.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز دستگاه‌های متولی به خوبی وارد کار شدند و در تهران طی مدت کوتاهی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ ظرفیت برای نگهداری معتادان توسط سازمان زندان‌ها، ناجا و بسیج اضافه شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در ۱۰ استان توافق‌نامه‌هایی برای افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر ثبت شده است که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

کشور‌های دیگر را وادار به پرداخت سهم‌شان در مبارزه با مواد مخدر خواهیم کرد

سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر خلف وعده برخی کشورها در زمینه کمک به ایران برای مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: کشو‌های دیگر باید وارد کار شوند و در راستای مبارزه با مواد مخدر کمک رسانی کنند؛ ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تغییر الگوی کشت در افغانستان مکانیزم‌هایی دارد و کشور‌های دیگر را وادار خواهد کرد که سهم خود را بپردازند.

وی در ادامه گفت: برای نگهداری معتادان متجاهر روزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه می‌شود و با هماهنگی دولت و سازمان برنامه و بودجه، مشکل بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نخواهیم داشت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌شود، پروند‌ه‌های بزرگ قاچاقچیان مواد مخدر است، که خوشبختانه در راستای شناسایی اموال و منابع مالی قاچاقچیان، همکاری خوبی با دستگاه قضا صورت گرفته است.

سردار مومنی ادامه داد: در مواردی نیازمند تغییر قانون اساسی هستیم تا بتوانیم ضربه نهایی را به بنیان‌های مالی قاچاقچیان بزنیم.

وی با اشاره به اینکه حضور کشور‌های دیگر مخصوصا آمریکا در افغانستان تولید مواد مخدر و سطح زیر کشت آن را افزایش داده است، افزود: حضور آمریکایی‌ها در افغانستان علاوه بر ایجاد ناامنی برای منطقه، مقابله با مواد مخدر و کشت آن را سخت‌تر کرده است.

ورود ستاد کل نیرو‌های مسلح به عرصه مقابله با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مجموعه ستاد کل نیرو‌های مسلح در حوزه مقابله با مواد مخدر وارد شده است و یکی از اولویت‌های همه یگان‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح مبارزه با مواد مخدر است.

سردار مومنی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس، در خصوص تغییر الگوی کشت در افغانستان عنوان کرد: یکی از اولویت‌های ما تغییر الگوی کشت در افغانستان است و باید جامعه بین الملی فشار‌های خود را برای تغییر الگوی کشت بیشتر کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دفاع پرس در خصوص اصلاح قانون به منظور برخورد با فروشندگان مواد مخدر گل و معتادان به این ماده گفت: متاسفانه امروز در خصوص مصرف گل تصور غلطی در کشور وجود دارد و مصرف کنندگان بر این باورند که چون گیاه است، معتاد نخواهند شد؛ در حالی که مصرف مواد مخدر گل باعث توهم و آسیب روحی بسیار بالایی می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: پیش‌نویس‌هایی در خصوص اصلاح قانون انجام شده است و باید در قانون، عوامل بازدارنده و اقدامات مقابله‌ای دیده شود.

سردار مومنی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر جوان ایرانی و اروپایی برای ما تفاوتی ندارد، افزود: یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله با آن در تمامی ابعاد است.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: هماهنگی‌های خوبی با نیروی انتطامی، بسیج، وزارت اطلاعات و گمرک در حوزه مقابله با مواد مخدر صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما پیشگیری از مصرف مواد مخدر است، گفت: در کشور ما ظرفیت‌های نهفته بسیاری وجود دارد که باید در حوزه پیشگیری از آن استفاده کرد و نیاز است که همه دستگاه‌های فرهنگ‌ساز، خانواده و رسانه‌ها با همه توان در این زمینه وارد عمل شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بسیاری از جوانان ما ابتدا به صورت تفننی مواد مصرف کردند و متاسفانه وارد این دنیای خطرناک شدند، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در دستگاه‌های متولی صورت گرفته است و امیدواریم خانواده‌ها هم ما را در این امر یاری کنند.

سردار مومنی در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود مواد مخدر صنعتی به کشور گفت: متأسفانه یکی از تبعات حضور خارجی‌ها در افغانستان، افزایش تولیدات مواد مخدر صنعتی و افزایش لابراتور‌های مواد مخدر بوده است.

زدن ضربات سنگین به قاچاقچیان مواد مخدر صنعتی

این مقام مسؤول ادامه داد: با کار‌های اطلاعاتی صورت گرفته، خوشبختانه ضربات سنگینی به قاچاقچیان مواد مخدر صنعتی وارد کردیم و قاچاق مواد مخدر صنعتی به کشور به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها در حوزه پیشگیری، نگهداری و بازپروی معتادان استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد است، افزود: حدود دو هزار سازمان مردم‌نهاد با ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط هستند و برای سال ۹۸ برنامه داریم که این همکاری افزایش داشته باشد.

سردار مومنی بیان کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته پس از سم‌زدایی، درمان، بازپروری و مهارت‌آموزی است که خوشبختانه در بسیاری از مراکز نگهداری معتادان، کارگا‌ه‌هایی به این امر اختصاص داده شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق پژوهش‌ها، نرخ شیوع مواد مخدر در دانش آموزان حدود ۲ درصد است که زنگ خطری برای ما، آموزش و پرورش و خانواده‌هاست.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار