سازمان ملل:

دور جدید مذاکرات یمن در روزهای آینده برگزار می‌شود

نماینده سازمان ملل در امور یمن شنبه آینده به صنعاء و سپس به ریاض سفر خواهد تا با مسئولان طرف‌های درگیر یمن درباره برگزاری دور جدید گفت‌وگوها رایزنی کند.
کد خبر: ۳۲۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ - 04January 2019

سازمان ملل: دور جدید مذاکرات یمن در روزهای آینده برگزار می‌شودبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن قرار است در روزهای آینده دور جدید گفتگوهای صلح یمن را برگزار کند.

«فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل در این رابطه گفت که گریفیتس هفته آینده به صنعاء خواهد رفت تا با مسئولان انصارالله و رئیس کمیته نظارت سازمان ملل بر آتش‌بس الحدیده گفتگو کند و از آنجا نیز برای دیدار با «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن به ریاض سفر خواهد کرد.

فرحان حق بدون اشاره به عدم پایبندی ائتلاف سعودی به آتش‌بس الحدیده و نقض آن گفت که توقف درگیری‌ها در الحدیده همچنان پابرجا است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دور بعدی مذاکرات طرف‌های یمنی در چارچوب تکمیل گفتگوهای سوئد، زیر نظر سازمان ملل در کویت برگزار شود.

مسئولان سازمان ملل در حالی دم از دور جدید گفتگوهای صلح یمن می‌زنند که اجرای مفاد توافقات دور قبلی آن که ششم دسامبر ۲۰۱۸ در سوئد برگزار شده بود، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولان انصارالله به آن اعتراض دارند.

مقامات انصارالله می‌گویند که ائتلاف سعودی به آتش‌بس الحدیده طبق توافق به دست آمده در گفت‌وگوهای صلح سوئد، پایبند نیست و هر روز آن را نقض می‌کند.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن در تاریخ ششم دسامبر سال ۲۰۱۸ با حضور طرف‌های یمنی به همراه «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در استکهلم سوئد به مدت یک هفته برگزار شده بود که دو طرف در آن به توافقاتی از جمله آتش‌بس در الحدیده دست یافتند. این آتش بس از تاریخ ۲۷ آذرماه وارد مرحله اجرا شد.

دور نخست و دوم این مذاکرات سال ۲۰۱۵ درسوئیس و دور سوم آن سال ۲۰۱۶ به مدت سه ماه در کویت برگزار شد که آن هم با کارشکنی کشور‌های عضو ائتلاف از جمله عربستان و امارات بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها