گزارش دفاع پرس از اختتامیه جشنواره عمّار؛

ملاقی‌پور: ممنوع جشنواره‌ام/ مادرشهیدقوچانی: مسئولان هیچ قفلی را باز نکردند!

آیین اختتامیه نُهمین جشنواره مردُمی فیلم عمار با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف در سینما فلسطین برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴ - 10January 2019

ملاقی‌پور: ممنوع جشنواره‌ام/ نفوذی‌ها در جنگ اقتصادی به امنیت غذایی ضربه می‌زندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین اختتامیه نُهمین دوره جشنواره مردُمی فیلم عمّار، شامگاه پنج‌شنبه با قرائت آیات قرآن کریم و سرود ملی، در سینما فلسطین برگزار شد.

حقیقی خواننده جوان کشورمان در ابتدای مراسم قطعه «سلام به آینده» را اجرا کرد و در سخنانی کوتاه گفت: سلام به آینده قطعه‌ای برای چهل سالگی انقلاب است، چون انقلاب در چل‌چله است.

بهرامی پدر معنوی شهید صدرزاده و رزمنده دوران دفاع مقدس روی سن آمد در ادامه این مراسم اظهار داشت: روزی دیو کثیفی آمد و با کنارزدن قاجار‌ها موجودی به اسم رضاشاه را پادشاه ما کرد. او بعد‌ها در یک سرزمین دور به جهنم پیوست و دشمن با سیلی مردم ما روبرو شد.

وی گفت: امروز نه تنها کشور ما بلکه عراق و سوریه نجات پیدا کرد. نقش امام (ره) بیدار کردن انسان‌ها بود و نقش رهبر انقلاب در آخرالزمان نجات اسلام است. ما امروز در شرایطی به خودکفایی رسیده‌ایم که روزی سرزمین‌های ما مزرعه تریاک بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خطاب به فیلمسازان عمار افزود: از فیلمسازان خواهش می‌کنم گذشته پیش از انقلاب اسلامی را تبدیل به فیلم کنید تا مردم متوجه شوند در گذشته چه خبر بوده است. در گذشته فیلم مارمولک ساخته شد و تا مدت‌ها روحانیون مورد تمسخر گرفتند، امروز نیز هزار پا جانبازان را به تمسخر گرفته، فیلمسازان عمّار به این موضوعات بپردازند.

بخش مستند، نقد درون گفتمان، فتنه ۸۸

مستند «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی و مستند «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور لوح تقدیر گرفتند. مستند «هاشمی‌زنده» بخاطر زبان‌گویا در بیان مورد تقدیر قرار گرفت. در ادامه مصطفی طهماس بخاطر گویندگی آثار مستند انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

فانوس جشنواره به مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی به دلیل پرداخت درست بر سیاست‌های اقتصادی اهدا شد.

علی ملاقلی‌پور اظهار داشت: من ممنوع جشنواره هستم. کسانی به دنبال قدیس‌سازی از بازارگان بودند، اما باید نقد پذیر بود و رسانه‌ها بدانند هنوز فرزندان خمینی (ره) هستند و هرقدر انگ بزند فرزندان انقلاب فریاد عدالت را محقق خواهند کرد.

جنگ نرم

جایزه مردم روستای تورقوزآباد به مستند «تهران، دمشق» به کارگردانی علی صدری‌نیا در بخش جنگ نرم مورد اهدا شد.

صدری‌نیا در سخنانی کوتاه گفت: این مستند تازه در جشنواره عمار اکران شد و ۱۵ روز بعد اکران عمومی خواهد شد. ما این مستند را ساختیم تا با همه کسانی که در دوست‌داشتن ایران مشترک هستیم آن را ببینند.

وی گفت: با هر سلیقه و عقیده‌ای دعوت می‌کنم این فیلم را ببینید چراکه هرلحظه زندگی در شهر‌های سوریه و عراق سخت است.

فانوس این بخش به مستند «روزی روزی کاری ترامپ» به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی اهدا شد. مقصودی پس از دریافت فانوس این بخش گفت: امروز مسوولین دوباره از دستاورد‌های برحام سخن گفتند، اما من نمی‌دانم این حرف‌ها دوربین مخفی است؟! نمی‌دانم مسوولین از وضعیت کار‌ها خبردارند که امروز دوباره از دستاورد‌های برحام حرف می‌زنند درحالی که قلب پیشرفت مردم را بتون کردند.

این مستندساز خطاب به رئیس جمهور افزود: ۸۰ میلیون ایرانی دست رد بر کسی نمی‌زنند، توصیه می‌کنم توبه عملی کنید. جایزه این مستند را به ابوالقاسم طالبی علمدار مبارزه به نفوذ می‌کنیم.

جبهه فرهنگی

مستند «عطر سیب» به کارگردانی داوود جلیلی و «متولد آذر» به کارگردانی سیدرضا حسینی در این بخش لوح تقدیر گرفتند.

بخش نقد درون گفتمانی

در بخش مستند درون گفتمانی به دلیل قوت در پژوهش جایزه این بخش به مستند «خوره» به کارگردانی محمدعلی قربانی رسید. لوح افتخار این بخش به دلیل جسارت و پرداخت بع موضوع راهبردی به «فروشنده ۲» به کارگردانی محسن حاج کرمی اهدا شد. فانوس این بخش به دلیل نشان دادن ظرفیت‌های جمهوری اسلامی به مستند «دریابست» به کارگردانی شهبازی اهدا شد.

خانم قوچانی مادر شهید علی قوچانی قبل از اهدا جایزه این بخش گفت: به ما قول دادند که دسته‌کلید دارند و قفل‌ها را باز می‌کنند، اما متاسفانه آمدند و قفل‌های باز را هم قفل کردند. البته ما تا زمانی که زنده‌یاد هستیم از خدا می‌خواهیم پشت رهبرمان باشیم.

بیداری اسلامی

مستند «عماد» به کارگردانی گودرزی تقدیر شد و فانوس این بخش به اثر «فرزند امام (ره)» رسید.

این اولین فیلم پاکستان است و این نشان می‌دهد چقدر نیاز است ما به سمت شبه قاره هند برویم. این فیلم اثری جریان ساز است که مورد تقدیر امام (ره) بوده‌اند و جایزه این اثررا به شهید عارف حسینی اهدا می‌کنم.

مسعود نجفی بازیگر و تهیه‌کننده سینما، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمد سرشار مدیر شبکه پویا، علی‌محمد مودب شاعر، وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و نادر طالب‌زاده دبیر علمی در این مراسم حضور داشتند.
فانوس بخش مدافعان حرم به مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی اهدا شد.

مستند جنگ اقتصادی

لوح افتخار این بخش به «خاوریار قم» به کارگردانی محمدجواد رحیمی رسید. همچنین لوح افتخاری دیگری به مستند «جوجه‌های انگلیسی» اهدا شد.

فانوس این بخش به علت امیدآفرینی و موفقیت در نمایش درماتیک مقاومت به «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی رسید.

در ادامه این مراسم مادر شهیدان فرجوانی گفت: انسان برای ساختن آینده به دنیا می‌آید. به امید زندگی، زندگی می‌کند. زندگی که تلخی و شیرینی دارد و باید کار و تلاش کرد اما زندگی به قدری شیرین است که نمی‌توان به رفتن فکر کرد.

وی گفت: من با اینکه جوان ۱۷ و ۲۰ ساله تقدیم کرده‌ام اما طی چند سال گذشته تدارکات مدافعان حرم را انجام داده‌ام. من سر بریده فرزندم را دیدم و آخ نگفتم ولی امروز از بی کاری و گرانی آخ می‌گویم و خطاب به مسوولین می‌گویم ما این کارها را کردیم تا راحت باشید. شما هم کاری کنید که ملت برای معیشت‌شان این در و آن درب نزنند.

مادر شهیدان فرجوانی عنوان کرد: من در جبهه‌های جنگ هشت سال دفاع مقدس حاضر بودم و امروز نیز در جبهه اقتصاد مقاومتی حاضر هستم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار