محمود گبرلو:

نداشتن طراح و برنامه درست مانعی شد تا سینمای انقلاب رشد کافی نداشته باشد

منتقد، روزنامه‌نگار و مجری نشست‌های جشنواره سی‌ و هفتم فیلم فجر گفت: مدیرانی داشتیم که همه سعی‌شان این بود که سینمای ایران را سر پا نگه دارند. اما مدیران جدید متناسب با آرمان‎ها و ارزش‌های انقلاب، فکر و طراحی درستی نداشتند. به همین دلیل آثاری که بیان‌کننده اندیشه‌های انقلابی که امام خمینی (ره) بنیان‌گذار آن بودند کمتر ساخته شده است.
کد خبر: ۳۲۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ - 15January 2019

نداشتن طراح و برنامه درست مانعی شد تا سینمای انقلاب رشد کافی نداشته باشدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمود گبرلو» منتقد، روزنامه‌نگار و برنامه‌ساز تلویزیونی است که در جشنواره سی‌ و هفتم فیلم فجر از مجریان نشست‌های فیلم‌های این دوره خواهد بود. وی درباره سیر پیشرفت سینمای ایران در بحث فرم و محتوا به خبرنگار دفاع پرس، اظهار داشت: این مساله بحث مفصلی می‌طلبد تا به همه جوانب آن بپردازیم. اما باید بدانیم که سینمای ما پس از انقلاب به کدام سمت حرکت کرده است. در یک نگاه کلی باید گفت سینمای ایران به لحاظ فرم و تکنیک در قله قرار دارد. در سطح جهان نیز می‌تواند با آثار فیلمسازان کشورهای دیگر رقابت جدی داشته باشد. برای جهانیان هم افتخار بزرگی است تا فیلم‌های ایرانی را ببینند اما در بحث محتوا نمی‌توان یک حکم قطعی صادر کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان چنین تصور کرد که در طول این 40 سال فیلم‌های معاند و مخالفی تولید شده است اما می‌توان چنین مساله‌ای را طرح کرد که فیلم‌های شریف و سالمی پس از انقلاب ساخته شده اما با آرمان‌ها و اهداف و اندیشه‌های انقلابی مردم ایران یک مقداری فاصله دارد. هنوز آن آثار درخشان و قابل اعتنایی که از سینمای انقلاب انتظار داریم ساخته نشده است تا آن را به عنوان نماینده سینمای انقلاب بپذیریم.

مجری نشست‌های جشنواره سی‌ و هفتم فیلم فجر توضیح داد: البته ممکن است به تعداد انگشتان یک دست آثاری وجود داشته باشد که بیان کننده اندیشه‌های انقلاب باشد اما این تعداد راضی کننده نیست. البته همه این‌ها یک بحث کلی است و باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

وی در خصوص موانعی که سبب شد تا با چنین فضایی مواجه شویم بیان داشت: فضایی که با آن مواجه هستیم به سیاست‌گذاران فرهنگی ما بستگی دارد. در دوره‌ای مدیرانی بودند که همه سعی‌شان این بود که سینمای ایران را سر پا نگه دارند اما مدیران جدید متناسب با آرمان‎ها و ارزش‌های انقلاب، فکر و طراحی درستی نداشتند؛ به همین دلیل آثاری که بیان کننده اندیشه‌های انقلابی که امام خمینی (ره) بنیان‌گذار آن بودند، کمتر ساخته شده است.

گبرلو درباره جهانی شدن سینمای ایران توضیح داد: سینمای ایران قدرت جهانی شدن را دارد و این به دلیل وجود کارگردانان جوان و خلاقی است که وارد بدنه سینمای شده‌اند. به هر حال این جوان‌ها در فضای انقلاب اسلامی رشد کرده‌اند و می‌توان به آنها امیدوار بود. این فیلمسازان همچنان که با تفکرات حضرت امام (ره) آشنا هستند با زبان امروز سینما و ابزارها و تکنیک‌های آن نیز آشنا هستند. در سطح جهانی هم حرف برای گفتن دارند بخصوص در مورد فرم اما در بحث محتوا هم یک مقدار کاستی‌هایی وجود دارد که البته باید به رشد و اعتلای آن امیدوار بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها