«اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای»

کد خبر: ۳۲۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 21January 2019

اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای (رسانه ملی و الگوها (»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه‌ای (رسانه ملی و الگوها)» در راستای بیانات مقام معظم رهبری در باب جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای کشور توسط مرکز پژوهش های اسلامی منتشر شده است.

این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است: «کلیات پژوهش، چارچوب نظری، مفاهیم و متغیرها»، «فرهنگ و نقش آن در تثبیت هنجارهای اجتماعی و سیاسی»، «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه ای و ابزارها و راهکارهای مقابله با آن» و «الگوهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم»

در مقدمه کتاب آمده است:

«جنگ نرم با پشتوانه قدرت نرم انجام می گیرد. بنابراین، باید به تمامی ابزارهای حامل قدرت نرم به عنوان ابزارهای جنگ نرم توجه و آنها را شناسایی کرد. این ابزارها، انتقال دهنده پیام ها با اهداف خاص هستند. در عصر ارتباطات، با تنوع ابزاری برای انتقال پیام از یک نقطه به نقطه دیگر روبه رو هستیم. رسانه یعنی رادیو، تلویزیون و مطبوعات؛ عرصه های هنر شامل سینما، تئاتر، نقاشی، گرافیک و موسیقی؛ و انواع سازمان های مردم نهاد و شبکه های انسانی، ابزار جنگ نرم به شمار می آید. با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزار گوناگونی استفاده می شود، به همان نسبت گروه های مختلفی از جمله جوانان، سیاست مداران، نخبگان، احزاب و قشرهای مردم را هدف قرار می دهد.

افزون بر این، در جنگ نرم از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی بهره برده می شود و پوشش آن برای طبقات مختلف، بیشتر و متفاوت تر است. جنگ رسانه ای می تواند بر توده های مردم اثر گذارد و به همین شکل در جنگ علمی نخبگان را هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ های نرم، وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند، بلکه به دلیل اینکه در جنگ نرم از ابزارهای گوناگونی استفاده می شود، افراد بیشتری درگیر آن می شوند، ولی در جنگ سخت که تنها ابزار نظامی کاربرد دارد، فقط گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیرنظامیان) در طرف مقابله قرار می گیرند.

به این ترتیب، عرصه های «تهدید نرم» عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. تهدیدهای فرهنگی که از آن با عنوان تهاجم فرهنگی یا تهدید نرم یاد می شود، به دنبال ایجاد انواع بحران های فرهنگی ـ سیاسی در جامعه، برای رسیدن به هدف ها و غرض های سیاسی است. هدف اصلی از این نوع تهدید، حذف باورمندی جامعه، سلب اراده و روحیه پایداری و در مجموع، استحاله فرهنگی و سیاسی است.»

قسمتی از متن کتاب:

« جنگ نرم نیز همانند جنگ سخت اهداف گوناگونی دارد و قاعدتا هدف غایی هر دو آنها، تغییر کامل نظام سیاسی یک کشور است که البته با اهداف محدودتر هم انجام می گیرد. در حقیقت، جنگ نرم و جنگ سخت یک هدف را دنبال می کنند و این وجه مشترک آنهاست. در هر صورت، هدف اصلی این جنگ، اعمال فشار برای ایجاد دگرگونی در اصول و رفتار یک نظام یا به طور خاص تغییر خود نظام است.

در جنگ نرم به جای سخت افزار، از نرم افزارهای رسانه ای چون رادیوها، تلویزیون، پارازیت، خبرگزاری ها، اینترنت، ماهواره، ابزارهای دیجیتال و ... استفاده می شود. از دیرباز در مقایسه میان این دو جنگ گفته اند متقاعد ساختن یک نفر به پیوستن به شما بسیار ارزان تر از کشتن او تمام می شود. واژه ها، بسیار کم هزینه تر از گلوله های تفنگ هستند؛ تا چه رسد به گلوله های توپ و بمب ها. از سویی نیز با کشتن آن شخص، شما تنها دشمن را از داشتن یک سرباز محروم می کنید؛ حال آنکه اگر او متقاعد شود به نیرو های دولتی بپیوندد، هم به ضرر دشمن و هم به نفع نیروهای دولتی است و این به معنای کسب دو امتیاز با یک حرکت است.»

 «اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه ای (رسانه ملی و الگوها)» در 184 صفحه به قلم «سیده صدیقه حسینی» تالیف و توسط «مركز پژوهشهای اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در هزار و 200 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار