تحولات امنیتی عراق؛

نیروهای عراقی از کشف تونل‌های داعش در "جرف الصخر" خبر دادند

نیروهای امنیتی عراقی هنگام جستجو از بمب‌های کارگذاشته در این منطقه 5 تونل کامل نشده به طول 15 متر از منطقه عبدویس در جرف النصر پیدا کردند که از آن برای رفت و آمد میان مناطق استفاده می‌شد.
کد خبر: ۳۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳ - 05November 2014

نیروهای عراقی از کشف تونل‌های داعش در

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه المسله، یک منبع امنیتی در بغداد اعلام کرد: بالگردهای ارتش عراق مراکز داعش را در روستای شیخ عامر در حدفاصل ابوغریب و الکرمه در غرب بغداد هدف قرار دادند که در نتیجه آن شماری از داعشیها به هلاکت رسیدند و مخفی گاههای آنها نابود شد.

اعدام دو زن از سوی داعش در موصل

منابع آگاه در نینوا اعلام کردند: تروریستهای داعش دو زن را در موصل اعدام کردند. دادگاه موسوم به شریعت داعش حکم اعدام این دو زن را صادر کرد.

تداوم جنایتهای تکفیریها علیه عشیره «البونمر»

منابع امنیتی در الانبار بیان کردند: داعش بازداشتهای گسترده بین جوانانی که احتمال میرود به عشیره البونمر وابسته باشند را آغاز کرده است. داعش قصد دارد که کلیه کسانی که به گونهای با عشیره البونمر در هیت  و الزویه در شمال الانبار ارتباط دارند تحت تعقیب قرار دهد. به گفته این منابع بسیاری در حال خارج شدن از شهر هیت در الانبار هستند.

تاکنون داعش بیش از 380 تن از اعضای قبیله اهل تسنن البونمر را در استان الانبار عراق به جرم مقاومت در برابر این گروه تروریستی اعدام کرده است.

تکمیل طرح امنیتی برای پاکسازی الانبار

منابع امنیتی در الانبار از تکمیل طرح امنیتی برای پاکسازی این استان از لوث داعش که با مشارکت دستگاه مبارزه با تروریسم، عشایر و دیگر نیروهای امنیتی انجام می شود خبر دادند.به گفته این منابع نیروهای امنیتی با مساعدت عشایر حمله داعش به حدیثه در غرب الانبار را دفع کردند.داعشی ها قصد حمله به حدیثه از سه محور را داشتند که خنثی شد.

دستاورد جرف الصخر امن کننده استان های فرات مرکزی

عبدالکریم خلف تحلیلگر امنیتی عراقی گفت: پیروزی هایی که نیروهای امنیتی در جرف الصخر در شمال بابل به دست آوردند نقش موثری در برقراری امنیت در استان های فرات مرکزی داشت.

وی افزود: فرار داعشیها از جرف الصخر در نتیجه یک طرح امنیتی با تکنیک عالی بود.طرح امنیتی بسیار حرفه ای بود.نیروی هوایی عراق شامل جنگنده ها و بالگردها به خوبی در جرف الصخر نیروهای امنیتی ومردمی را پوشش دادند تا آن بتوانند منطقه را آزاد کنند.این منطقه موقعیت بسیار استراتژیکی برای داعش و نیروهای امنیتی دارد و به مثابه نقطه مواصلاتی اصلی میان استان های غربی و فرات مرکزی است.تسلط داعش بر این منطقه ارتباطات را مختل کرده بود که با بازپس گیری جرف الصخر استان های فرات مرکزی از تروریست هایی که در استان های غربی قرار دارند در امان ماند.

بازداشت 10 بعثی-داعشی در ذی قار

یک منبع امینتی وابسته به پلیس ذی قار بیان کرد: نیروهای امنیتی ده عضو حزب بعث منحل را که قصد طراحی اقدام تروریستی در این استان را داشتند بازداشت کردند.بازداشت شدگان به ارتباط با داعش و همکاری با این تروریست ها در جرف الصخر اعتراف کردند.

تخریب منازل مسئولان واکنش داعش به پیشروی ها نیروهای امنیتی و مردمی

منابع امنیتی در استان صلاح الدین عراق اعلام کردند: تروریست ها منزل سرهنگ احمد القیسی مدیر هماهنگ کنده امنیتی مشترک در بیجی را با سه بمب منفجر کردند.این منزل به شکل کامل ویران شد و زیان های به منازل نزدیک به آن وارد شد.داعشی ها شروع به منفجر کردن  منازل مسئولان و شیوخ عشایر در انتقام از دستاوردهای نیروهای امنیتی و مردمی در بیجی در شمال تکریت کرده اند.داعشی منزل حمد حمود القیسی استاندار اسبق صلاح الدین را در بیجی در شمال تکریت منفجر کردند.

هلاکت یک سرکرده تکفیری در موصل

ابراهیم الطائی عضو شورای بزرگان موصل از کشته شدن ابو دعاء الیمانی مسئول آنچه دیوان تعلیم دینی داعش نامیده می شود در منطقه الخضراء در شهر موصل خبر داد.

دفع حمله داعشی ها به پالایشگاه بیجی

منابع امنیتی در صلاح الدین بیان کردند: نیروهای امنیتی حافظ پالایشگاه بیجی حمله داعشی ها به این پالایشگاه را خنثی کردند و موفق به کشتن 28 تروریست و زخمی کردن 30 نفر دیگر شدند.نیروهای امنیتی توان خنثی کردن هر تلاش داعشی ها به این پالایشگاه را دارند.

درگیری خونین میان سرکردههای داعش در دیالی

جمیل الشمری رئیس پلیس دیالی گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم درگیری های خونین میان سرکرده های داعش در مناطق مختلف دیالی وجود دارد.

وی افزود: علت این درگیری ها به موضوعات مهمی که از جمله آنها می توان به اختلاف درباره سهم آنها از اموال دزدیده شده از مردم اشاره کرد.

الشمری تاکید کرد: داعشی های دیالی از سرکرده های اصلی این گروهک درخواست های متعددی کرده اند و این به سبب گرفتار شدن در محاصره و قطع راههای امداد رسانی به آنها در مناطق حمرین، اطراف المنصوریه و شمال المقدادیه است.داعشی ها که بسیار سرخورده هستند راه فرار را انتخاب کرده اند.

رئیس پلیس دیالی تاکید کرد: دستگاه های امنیتی در اوج آمادگی هستند و منتظر ساعت صفر برای عملیات علیه مراکز داعش برای پایان دادن به حضور آنها در دیالی و بازگشت امنیت و ثبات در دیالی و تسریع در بازگشت خانواده های آواره هستند.

درخواست شیخ عشیره البونمر از دولت مرکزی عراق

شیخ نعیم الکعود از شیوخ عشیره البونمر از دولت مرکزی و نخست وزیر خواست که هواپیماهایی برای انتقال کمک های انسانی و غذایی از بغداد برای عشیره البونمر در مناطق البغدادی، بروانه و حدیثه ارسال کند.

وی افزود: عشیره البونمر در شرایط سختی به سر میبرند.

مخالفت با ایفای نقش از سوی اثیل النجیفی در عملیات پاکسازی نینوا

عبد الرحیم الشمری نماینده استان نینوا در پارلمان عراق گفت: ورود اثیل النجیفی استاندار نینوا به بحث تلاشهای جاری نظامی برای پاکسازی نینوا از تروریستها سبب از بین رفتن موضع یکپارچگی میشود.
وی افزود: 21 عضو شورای استان نینوا به طور رسمی مخالفت خود را با ایفای هر نقشی از سوی اثیل النجیفی در مرحله آینده و مربوط به پاکسازی استان از تروریست ها اعلام کرده اند زیرا آنها معتقدند که اثیل النجیفی عامل تسلط تروریست ها در موصل بود و حضور وی در مرحله آینده روند عملیات پاکسازی را با اختلال روبرو میکند.

الشمری تاکید کرد: اعضای شورای استان نینوا شواهدی از ارتباط میان سقوط نینوا و اثیل النجیفی ارائه دادهاند.

این در حالی است که عالیه نصیف نماینده ائتلاف دولت قانون روز گذشته از جمع آوری امضای 21 عضو شورای استان نینوا برای برکناری اثیل النجیفی خبر داده و افزوده بود: النجیفی مسئول آسیب های فراوانی است که به نینوا وارد شده است و لیاقت استانداری سومین استان بزرگ عراق را ندارد.النجیفی به سبب کوتاهی در ماموریت باید مجازات شود.

تجهیز 5 هزار جنگجوی عشایر در الانبار

صباح الکرحوت رئیس شورای استان الانبار گفت: نیروهای امنیتی بیش از 1500 جنگجوی عشیر البونمر و 1000 جنگجوی عشیره العبید و2500 جنگجوی عشیره الجغایفه را تجهیز کرده اند تا در عملیات نظامی برای پاکسازی مناطق هیت، کبیسه و الفرات مشارکت کنند.ساعت صفر شروع عملیات نظامی به زودی آغاز می شود و آزادی این سه منطقه سکویی برای آزاد سازی بقیه مناطق تحت تسلط داعش خواهد شد.نیروهای امنیتی کنترل اوضاع را تمامی مناطق استان در اختیار دارند.

آمادگی عشایر الشرقاط برای دفع داعشیها

خالد الجسام عضو کمیته امنیتی استان صلاح الدین گفت: شورای استان ارتباطات و هماهنگی با عشایر در الشرقاط تحت کنترل داعش دارد.عشایر تا زمانی که حمایت نیروهای امنیتی نباشد نمی توانند کاری انجام دهند.عشایر الشرقاط به اطلاع ما رسانده اند که توان حمایت از نیروهای امنیتی در بیرون کردن داعشی ها از این منطقه را به شرط تجهیز آنها به سلاح و مهمات دارند.

وی افزود: ایستگاه بعدی پس از پاکسازی بیجی در صلاح الدین شهر تکریت و ناحیه العلم و سپس پاکسازی الشرقاط از تروریست های خواهد بود.

اعدام و برکناری سرکردههای داعش از سوی البغدادی

محمد البوعاج عضو شورای شیوخ عشایر نینوا بیان کرد: پس از شکست های متوالی داعش از نیروهای امنیتی و  مردمی در جرف الصخر، دیالی، تکریت و دیگر مناطق سرکرده های داعش از یاس و سرخوردگی رنج می برند.

وی افزود: بی اعتمادی میان سرکرده های داعش سبب شده است که خلیفه خود خوانده برخی از سرکرده ها را اعدام کند و برخی دیگر را برکنار کند.بسیاری از سرکرده ها به ترکیه فرار کرده اند و این پس از تعقیب نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری ضد آنها و پس از تحمل ضربات دقیق و متمرکز بالگردهای ارتش و هواپیماهای ائتلاف علیه آنها بوده است.

شیوه جدید تروریست ها برای وارد کردن تلفات به ساکنان زمار

فاخر برواری سرهنگ وابسته به نیروهای پیشمرگه عراق اعلام کرد: تروریست های داعش بیشتر مراکز دولتی و خدماتی را در زمار شمال غرب موصل قبل از فرار بمب گذاری کرده اند.آنها همچنین خانه ها، اماکن تجاری و صنعتی را بمب گذاری کرده اند.

وی به شهروندان درباره ورود به منازل و اماکن تجاری هشدار داد و افزود: این شیوه جنایتکارانه سبب برخی شهروندان که قصد ورود به منازلشان را داشتند شده است.خنثی سازی و جمع آوری مواد منفجره ادامه دارد.هزاران بمب کارگذاشته همچنان باقی است.

برواری تاکید کرد: تروریست های داعش شیوه های جدیدی برای بمب گذاری با هدف ایجاد تلفات میان ساکنان به کار می گیرند.

آتش زدن پرچم داعش در السعدیه دیالی

منابع امنیتی در دیالی اعلام کردند: افراد ناشناس اواخر شب گذشته پرچم های داعش را از بالای برخی منازل، ساختمان های دولتی در السعدیه در 60 کیلومتری شمال شرق بعقوبه به پایین کشیدند و سوزاندند که این اولین اقدام از زمان تسلط داعش بر این منطقه است.داعشی ها در پی این اقدام تحرکات گسترده ای برای یافتن عاملان آغاز کردند.

اقدام عجیب والی داعشی در حوض حمرین دیالی

منابع امنیتی در دیالی اعلام کردند: آنچه والی داعش در منطقه حوض حمرین در 50 کیلومتری شمال شرق بعقوبه در دیالی نامیده می شود و ابوزکریا پاکستانی نام دارد دو روز قبل تصمیم به منع ازدواج تروریست های داعش با خانواده هایی که ضد داعش هستند گرفته است.

خنثی سازی 1000 بمب در چهار ماه گذشته

مثنی التمیمی رئیس شورای استان دیالی بیان کرد: نیروهای امنیتی تاکنون بیش از هزار بمب را در چهار ماه گذشته در مناطق مختلف دیالی خنثی کرده اند.

وی افزود: داعش به طور عمدی اقدام به بمب گذاری مناطق تحت تسلط خود با هدف کند کردن پیشروی نیروهای امنیتی و ممانعت از بازگشت آوارگان به این مناطق می کند.داعش به دنبال تغییر سبک ساخت بمب با شیوه های متعدد برای پیچیده کردن عملیات خنثی سازی از سوی کارشناسان مواد منفجره است.تاکنون بسیاری از پرسنل خنثی کننده با این بمب های مرگ کشته شده اند و خود را فدای امنیت استان و ساکنان آن کرده اند.

کشته و زخمی شدن 11 نظامی در حمله انتحاری داعش در نزدیکی پالایشگاه بیجی

منابع امنیتی عراقی از کشته شدن چهار نظامی و زخمی شدن هفت نفر دیگر در حمله انتحاری با خودرو بمب گذاری شده به نیروهای امنیتی در نزدیکی پالایشگاه بیجی خبر دادند.

هلاکت 90 داعشی در جریان خنثی سازی حمله به منطقه النخیب کربلا

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: در جریان خنثی سازی حمله به زائران کربلا در روز گذشته 90 داعشی به هلاکت رسیده اند.

این منابع افزودند: بالگردهای عراقی موفق به هدف قرار دادن دو اتوبوس از داعشی های عرب و چچنی در منطقه القائم در غرب عراق شدند و این افراد قصد حمله به زائران در کربلا در منطقه النخیب را داشتند.

ربوده شدن 23 نفر در تکریت از سوی داعش

منابع امنیتی در صلاح الدین از ربوده شدن 23 نفر که در میان آنها سه زن وجود دارد در خیابان پاشا در تکریت و انتقال آنها از سوی داعش به مکان نامعلوم خبر دادند.

آمادگی عشایر برای تحرکات ضد تکفیری ها در نینوا

احمد الفهداوی عضو شورای شیوخ نینوا گفت: عشایر نینوا آماده کمک به نیروهای امنیتی و مردمی برای پاکسازی نینوا می شوند.عشایر به سوی بیجی می روند تا پس از پاکسازی آن مراکزی برای آموزش در آن دایر کنند.داعشی ها موانع برای مقابله با نیروهای امنیتی ایجاد کرده اند.

دیدار وزیر دفاع عراق با همتای انگلیسی خود

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق با مایکل فالون همتای انگلیسی خود در بغداد دیدار و همکای مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد رایزنی قرار داد. در این دیدار مبارزه با تروریسم در عراق و طرح های آن مورد رایزنی قرار گرفت.

 انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار