آمریکا در مثلث اردن-سوریه-عراق پایگاه نظامی جدید احداث می‌کند

یک منبع آگاه در غرب عراق اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی در تلاشند یک پایگاه نظامی ثابت در غرب استان الانبار احداث کنند.
کد خبر: ۳۳۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ - 13February 2019

آمریکا در مثلث اردن-سوریه-عراق پایگاه نظامی جدید احداث می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تلاش نیرو‌های آمریکایی برای ایجاد پایگاه نظامی برای خود در عراق همچنان ادامه دارد.

یک منبع آگاه حاضر در استان «الانبار» عراق امروز چهارشنبه به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که نیرو‌های آمریکایی قصد دارند یک پایگاه نظامی ثابت در نزدیکی مثلث سوریه-عراق-اردن احداث کنند.

این منبع تأکید کرد که محل احداث این پایگاه در غرب استان الانبار خواهد بود، ولی هنوز انگیزه آمریکایی‌ها از این اقدام مشخص نیست.

به گفته وی، خودرو‌های حامل تجهیزات نظامی، مقادی زیادی سلاح و تجهیزات از اردن وارد خاک عراق کردند تا برای اشراف بر این مناطق، یک پایگاه احداث کنند.

این منبع همچنین گفت که نیرو‌های آمریکایی در مرز‌های عراق و سوریه گشت می‌زنند و در مناطق مختلفی از بیابان‌های غربی الانبار، پایگاه‌های نظامی نیز دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد که نیرو‌های آمریکایی با وجود این پایگاه‌ها، قصد دارند پایگاه نظامی بزرگی احداث کنند که دارای سیستم‌های نظامی پیشرفته است.

در همین ارتباط، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق که سه‌شنبه (روز گذشته) در بغداد میزبان «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا بود، گفت که «بغداد هیچ پایگاه خارجی را در عراق نمی‌پذیرد، در تصمیمات خود مستقل عمل می‌کند و تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نخواهد گرفت».

عبدالمهدی در این دیدار «بر داشتن روابط با آمریکا در مبارزه با تروریسم و داعش و محدود کردن آن به توافقات اساسی مانند مبارزه با تروریسم و آموزش نیرو‌های عراقی و نه هیچ چیزی دیگری» تاکید و «ایجاد هرگونه پایگاه خارجی در خاک عراق» را رد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته بود که واشنگتن از پایگاه نظامی خود در عراق برای رصد ایران و تحت نظر گرفتن این کشور استفاده می‌کند.

این اظهارات ترامپ واکنش صریح مقام‌های سیاسی و گروه‌های نظامی این کشور را در پی داشت و نخست وزیر و مرجعیت عالی شیعیان عراق و بسیاری از مسئولان عالی‌رتبه سیاسی این کشور به این اظهارات واکنش منفی نشان دادند.

«صفاء الاعسم» کارشناس امنیتی عراق هم اواخر مرداد جاری تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق را اعلام و تاکید کرد که واشنگتن به دنبال افزایش این پایگاه‌ها و نیرو‌های نظامی خود طی مرحله آتی است.

الاعسم تأکید کرد که شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در استان‌های غربی و شمالی نُه عدد است، ولی واشنگتن تلاش دارد که شمار این پایگاه‌ها را به دوازده عدد افزایش دهد تا از این راه بر گلوگاه‌های سیاسی و امنیتی کشور سیطره داشته باشد.

این کارشناس عراقی تاکید کرد که وجود این پایگاه‌های نظامی، حضور نظامی آمریکا در عراق را تحمیل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این کشور بار دیگر اشتباه خود در عقب‌نشینی از خاک عراق در سال 2010 را تکرار کند.

کمیسیون امنیت و دفاع پالمان عراق چندی پیش اعلام کرد که برای بیرون راندن همه نیرو‌های خارجی غیر قانونی از جمله نیرو‌های آمریکایی از این کشور، 70 امضا از میان نمایندگان پارلمان عراق جمع شده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار