جایگاه خانواده در فیلم‌های جشنواره فجر سی و هفتم؛

شاه‌حسینی: آثار جشنواره فجر علیه خانواده بودند

برنده «جایزه ملی» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: بازنمایی خانواده در جشنواره امسال درست نبود چراکه جامعه ما خیلی سالم‌تر از آثار سینمایی است. مردم کوچه و بازار خیلی جلوتر، انقلابی‌تر و سالم‌تر از شخصیت‌ها و کارکترهای فیلم‌های جشنواره فجر هستند و باید گفت آثار جشنواره فجر علیه خانواده بودند.
کد خبر: ۳۳۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ - 16February 2019

شاه‌حسینی: آثار جشنواره فجر علیه خانواده بودندانسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به بازنمایی خانواده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: خانواده به آن شکل معمول و ایده‌آل در آثار سینمایی امسال مطرح نبود. یعنی اگر خانواده‌ای در جشنواره نشان داده می‌شد، یا در آن قتلی رخ داده بود و یا اینکه در آستانه جدایی و تخریب بود.

وی با اشاره به اینکه اصول خانواده در آثار جشنواره 37 فجر رعایت نشده بود، گفت: فیلم‌هایی که خانواده‌ای در آن نشان داده شده بود یا با سوژه‌های قتل پیش می‌رفتند که به دنبال قصاص بودند و یا در آستانه جدایی و طلاق بودند. به همین دلیل محور اصلی که ایده‌آل یک جامعه انقلاب اسلامی باشد بازنمایی نداشت و اصلاً هیچ خانواده صحیح و سالمی در آثار دیده نمی‌شد بلکه همه خانواده‌ها متلاشی بودند.

این کارگردان سینما در پاسخ به اینکه آیا سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در قد و قواره جشن 40 سالگی انقلاب بود، عنوان کرد: نه! جشنواره امسال هیچ ربطی به 40 سالگی انقلاب نداشت یعنی تنها چیزی که در جشنواره فیلم فجر امسال غایب بود، انقلاب بود. البته منهای فیلمی مثل «23 نفر» آثار دیگر مناسبتی با این موضوع نداشتند و غیبت موضوع انقلاب در جشنواره 40 ساله شد.

شاه‌حسینی گفت: رئیس جمهور شش سال است که مسوولیت اجرایی کشور را برعهده دارد. او باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را درباره 40 سالگی انقلاب توجیه می‌کرد چراکه همه می‌دانستند چند سال آینده جشن 40 سالگی انقلاب است. بنابراین باید دستورالعملی به وزیر فرهنگ ارائه می‌شد تا در این مناسبت مهندسی فرهنگی کلانی انجام شود تا در عرصه سینما محصولات متنوعی تولید شود اما شاهدیم که تنها چیزی که در کشور رها شده است مساله «اقتصاد» و «فرهنگ» است.

برنده «جایزه ملی» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: اقتصاد و فرهنگ بال‌های پیشرفت هر جامعه‌ای هستند؛ مسئله اقتصادی در کوتاه مدت ضربه می‌زند و فرهنگ نیز در دراز مدت تاثیر خواهد گذاشت که در هر دو عرصه به شدت بی توجهی را شاهد هستیم. این مقوله‌ها چند سالی‌ست رها شده‌اند در حالی که مقام معظم رهبری به شدت برآن‌ها حساسیت دارند.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم یک فیلم مثل «23 نفر» در جشنواره فیلم فجر داشتیم که اگر آن هم نبود، نمی‌شد از عملکرد جشنواره فجر حرفی به میان آورد.

این کارگردان سینما درباره علت آشفتگی خانواده در آثار سینمایی جشنواره فجر گفت: آشفتگی خانواده در آثار سینمایی جشنواره فجر به دلیل رهاشدگی فرهنگی جامعه است. یعنی مدیریت فرهنگی هیچ توجهی به جامعه نداشته درحالی که این مساله نیازمند فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم یک اجتماع سالم در فیلم‌هایمان داشته باشیم و الگوی سالمی به جامعه ارائه کنیم. اگر در فیلم‌هایمان الگوهای سالمی از جامعه نمایش دهیم، خانواده‌ها از آن الگو خواهند گرفت اما متاسفانه این بازنمایی در فیلم‌ها مغفول مانده است.

شاه‌حسینی ضمن اعتراض به نوع اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: نگاهی به مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که این تراژدی خیلی غم‌انگیزتر از آن است که ما فکر می‌کنیم. 2 طیف در فروپاشی ارزش‌ها نقش دارند؛ نقش طیف اول آگاهانه و طیف دوم از روی نادانی است. واقعاً لازم است شمشیر را از رو کشید و این جریان را شخم زد. بعد از اتفاقات جشنواره فجر واقعاً باید فکر اساسی برای این وضعیت انجام شود چراکه اوضاع فرهنگی به خصوص «خانواده» در سینما خراب است.

برنده «جایزه ملی» از سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: تقدیر از رزمندگان «23 نفر» در مراسم اختتامیه یک حرکت بجا بود اما می‌بایست کسی درباره آن‌ها حرف بزند که در راستای همین افراد و در شأن آن‌ها و با آن‌ها همراه باشد. باید پرسیده شود چرا اینقدر متولیان فرهنگی ذلیل و مرعوب شده‌اند و هیچ روحیه انقلابی ندارند و بی غیرت شده‌اند!؟

وی تاکید کرد: بازنمایی خانواده در جشنواره امسال درست نبود چراکه جامعه ما خیلی سالم‌تر از آثار سینمایی است. مردم کوچه و بازار خیلی جلوتر، انقلابی‌تر و سالم‌تر از شخصیت‌ها و کارکترهای فیلم‌های جشنواره فجر هستند و باید گفت آثار جشنواره فجر علیه خانواده حرکت می‌کنند. آمریکا همه جور آدم‌هایی دارد اما در بازنمایی جامعه در سینما، مردمش را برای جهان الگو می‌کند. یعنی اگر یک شخصیت منفی در فیلم‌هایشان نشان می‌دهند در ازایش 10 شخصیت مثبت کنار آن می‌چینند که با کار بد مخالفت می‌کنند تا مخاطب نتیجه‌گیری کند که مردم آمریکا خیلی مردم خوبی هستند و فقط آن یک نفر بد است. اما این بازنمایی در سینمای ایران برعکس است درحالی که مردم ما خیلی بهتر از کاراکترهای فیلم‌ها هستند اما خیلی سیاه نمایش داده می‌شوند.

این کارگردان سینما عنوان کرد: علت همه مشکلات سینمای ما عدم مدیریت فرهنگی است. یعنی ما در عرصه فرهنگ پدر نداریم و مساله فرهنگی رها شده است و مدیران فرهنگی فقط دکور هستند و کسانی از بیرون آن‌ها را مدیریت می‌کنند. وزیر ارشاد اعلام می‌کند که طرفدار فیلم‌های ارزشی هستم اما از طرفی در جشنواره فجر شاهد فیلم‌های ضد خانواده هستیم و این نشان می‌دهد که شخص وزیر حتی در جریان تولید این آثار نیست. مدیرانی که توان مدیریت جامعه را ندارند مورد لعنت امیرالمومنین قرار گرفته‌اند. ایشان فرمودند «خداوند لعنت کند کسی که توان مدیریت ندارد ولی اصرار بر ماندن داشته باشد» بنابراین اگر مسوولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی فیلم‌های ارزشنمند هستند چرا چنین فیلم‌هایی ساخته می‌شود که بدترین و کثیف‌ترین دیالوگ‌ها را برزبان می‌آورند. فیلم‌های امسال جشنواره فجر از آن دسته آثاری هستند که من فکر می‌کنم هیچ‌گاه یک خانواده غیرت‌مند ایرانی به دیدن آن راضی نمی‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار