یادداشت/ محمدکاظم تارخ

عملیات «فتح المبین» فتح بزرگ

در عملیات «فتح المبین» قرارگاه کربلا مرکز عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدایت مدبرانه نیروها در عین خوش، دشت عباس، ابوصلیبی‌خات و تپه‌­رادار تا روز هشتم فروردین‌­ماه اهداف خود را تصرف و با انهدام نیروهای عراقی سپاه چهارم «حَطین» ضربه مهلکی به ماشین جنگی ارتش بعثی وارد ساختند.
کد خبر: ۳۳۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ - 13April 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس – امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدکاظم تارخ»: در اجرای طرح عملیاتی «کربلا یک» رزمندگان اسلام موفق شدند در جبهه میانی خوزستان پیروزی درخشانی را در هشتم آذرماه 1360 رقم بزنند که حاصل آن باز پس گیری شهر «بستان» و 70 روستای منطقه و رسیدن به مرزهای بین المللی در چزابه بود. پس از شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه 1360 این عملیات که «طریق القدس» نامیده شد دومین پیروزی را رقم زد.

اتحاد مقدس (ارتشی – سپاهی) یک لشکر الهی و بارقه­‌های امید و پیروزی، فرماندهان نیروهای مسلح را بر آن داشت که با وارد کردن ضربات مستمر به دشمن بعثی توان رزمی او را در موضع انفعال قرار دهند. لذا طرح عملیاتی «کربلا2» که از جمله طرح‌­های «دوازده‌گانه کربلا» بود و توسط اساتید دانشگاه جنگ و همکاری­‌های بی شائبه فرماندهان ارتش و سپاه تهیه شده بود در دستور کار قرار گرفت. منطقه اجرای طرح عملیاتی «کربلا2» شمال خوزستان و اراضی غرب شوش و دزفول بود.

زمینی به وسعت 2500 کیلومتر مربع که چهار برابر منطقه عملیاتی «طریق‌­القدس» بود برای تهاجم بعدی نیروهای ایرانی به دشمن بعثی در نظر گرفته شد. هر چند که نیروهای عراقی تا اسفندماه تلاش زیادی کردند تا در منطقه چزابه موفقیتی بدست آورده و مواضع از دست رفته را باز پس‌­گیری کنند. لیکن پدافند مستحکم یگان­‌های نیروی زمینی این اجازه را به دشمن نداد و تلاش برای اجرای طرح عملیاتی «کربلا2» در دستور کار قرار گرفت.

برای انجام این طرح نیروی زمینی ارتش با سه لشکر، سه تیپ، سه گروه توپخانه، سه گروه هوانیروز، یک گروه مهندسی رزمی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 11 تیپ پیاده سبک و گردان «علی‌­اکبر» برای این مهم فراخوانده شدند و نیروی هوایی ارتش نیز در پشتیبانی هوایی این عملیات تعیین گردید.

نیروهای خودی برای این منظور در قالب چهار قرارگاه عملیاتی سازماندهی شدند. قرارگاه‌­های نصر، فجر، فتح و قدس که مادر خرج آنها لشکرهای 21، 77، 92 و تیپ 84 ارتش بود سازماندهی شدند. نیروهای سپاه، بسیج و ارتش در یک اتحادی زیبا که نشان از عشق و دلدادگی به خداوند داشت در هم ادغام شدند. تا آوردگاه­‌های نبرد را با ایثار و فداکاری خود زینت دهند.

مقدمات حمله فراهم شد و مراحل طرح‌­ریزی تکمیل شد. فرماندهان نیروهای مسلح قصد داشتند در ایام نوروز 1361 با پیروزی دیگری بر دشمن بعثی عیدی خوبی به ملت خویش بدهند و لذا نیروهای خود را آماده عملیات کردند. تا اینکه در آخرین ساعات روز 28 اسفندماه 1360 ارتش عراق در یک اقدام به اصطلاح پیش دستانه در دو نقطه به نیروهای خودی حمله برد تا بدینوسیله آرایش نیروهای خودی را بر هم زده، مختل نماید. دفاع جانانه گردان­‌های 122 لشکر 77 خراسان و 158 تیپ 55 هوابرد در قرارگاه‌­های فجر و فتح باعث گردید که نیروهای بعثی با 950 کشته، 155 اسیر و انهدام 21 دستگاه تانک مجبور به عقب نشینی گردند.

دشمن که فکر می­‌کرد با این اقدام ایران را از انجام عملیات تهاجمی­‌اش بازداشته حساسیت خود را کاهش داده و آماده باش نیروهای خود را لغو نمود. ولی در فرماندهان عالی جنگ تردید ایجاد شده بود که نهایتاً تصمیم‌­گیری نهایی را امام امت انجام دادند و با صدور دستور عملیات این شک و شبه را از میان برداشتند.

در اولین دقایق روز دوم فروردین‌­ماه 1361 طرح عملیاتی «کربلا2» که با استخاره از قرآن و آیه شریفه «انا فتحنا لک فتحاً مبینا» و با رمز «یازهرا(س)» آغاز شد، قرارگاه‌­های چهارگانه به سمت اهداف تعیین شده تهاجم خود را آغاز کردند. «قرارگاه کربلا مرکز عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران» با هدایت مدبرانه نیروها در عین خوش، دشت عباس، ابوصلیبی‌خات و تپه­‌رادار تا روز هشتم فروردین­‌ماه اهداف خود را تصرف و با انهدام نیروهای عراقی سپاه چهارم «حَطین» ضربه مهلکی به ماشین جنگی ارتش بعثی وارد سازند.

در این عملیات بزرگ که در تاریخ دفاع مقدس ملت بزرگ ایران «فتح‌­المبین» نامگذاری گردید. نیروهای ایرانی با رسیدن به (چنانه، برغازه، ابوقریب و ارتفاعات تینه) با کشته و مجروح ساخت 25 هزار نفر و به اسارت در آوردن 16 هزار نفر تلفات سنگینی به نیروی انسانی و با انهدام 270 دستگاه تانک، 150 دستگاه نفربر و به غنیمت در آوردن 150 دستگه تانک، 170 دستگاه نفربر و 500 دستگاه انواع خودرو و ضایعات وسیعی را بر ماشین جنگی ارتش عراق وارد ساختند.

با پیروزی نیروهای ارتش اسلام در شمال خوزستان و بازپس‌گیری 2 هزار و سیصد کیلومتر مربع از سرزمین­‌های اشغالی، دنیا متحیر از حماسه‌­آفرینی­‌های ایرانیان شد.

در همان روزها یکی از نشریات فرانسوی نوشت: «موفقیت ایران در این حمله که فتح نام دارد، توسط خبرنگاران غربی که توانستند به جبهه بروند تأیید شده است. روزنامه‌­نگاران دعوت شده از سوی تهران مشاهده کردند که نیروهای ایرانی، ارتش عراق را ده‌ها کیلومتر عقب راندند.»

همچنین نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» خبر داد که صدام حسین طی پیامی از نیروهای سپاه چهارم حطین ارتش عراق خواست: «از عقب‌نشینی خطوط دفاعی خود از شمال خوزستان (عربستان) ناراحت نبوده و به وظیفه خود یعنی نابودی دشمن عمل کنند.»

بدست آوردن ابتکار عمل در جبهه­‌های نبرد، اقدام کارشناسان نظامی و سیاسی در غرب به پیروزی بزرگ ایران در آغاز سال نو ایرانی­‌ها، به هم ریختن سیستم فرماندهی و کنترل نیروهای ارتش عراق علیرغم داشتن امکانات و تجهیزات فراوان، تزلزل روحی و درماندگی نیروی سپاه چهارم عراق در مواجهه با ارتش اسلام، نمود فزاینده همکاری ارتش با نیروهای مردمی داوطلب، تقاضای صلح و آتش بس از سوی صدام به منظور نجات رژیم بعث عراق در هفتم فروردین­‌ماه 1361 مهمترین دستاوردهای عملیات «فتح‌­المبین» به شمار می­‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار