گام دوم/ یادداشت‌/۱۰

بدون وجود امام و مردم انقلاب پیروز نمی‌شد

از هنگامی که انقلاب اولین گام‌های خود را برداشت تا وقتی که به پیروزی رسید هیچ‌گاه بین امام و مردم فاصله نیفتاد و این رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران است.
کد خبر: ۳۳۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ - 22March 2019

بدون وجود امام و مردم انقلاب پیروز نمی‌شدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران با وجود ناملایمات و دشمنی‌هایی که از سر گذارنده علیرغم تحریم‌ها و تهدید‌ها و ضربات پی‌درپی بدخواهان خود، وارد دهه پنجم حیاتش شد.

حضور بی‌نظیر مردم در 22 بهمن 97 ثابت کرد که انقلاب با مردم و مردم با انقلاب همراه هستند. رهبر معظم انقلاب با تقدیر از این پایمردی و پایبندی مردم، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر فرمودند که به نوعی نقشه راه سال‌های پیش رو برای پیشبرد انقلاب است.

مطالعه، تفحص، تبیین و تشریح این بیانیه مهم‌ترین وظیفه جامعه فرهنگی است تا مسیر پیش رو را با قدرت بیشتر و با گام‌هایی پرصلابت‌تر برداریم. در سلسله یادداشت‌های «گام دوم انقلاب» سعی می‌شود مطالبات رهبر معظم انقلاب با محوریت بیانیه فوق و با نگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد که قسمت نهم آن را در ادامه می‌خوانید.

تغییر در موازنه قدرت

مقام معظم رهبری در ادامه بحث خود درباره گذشته پربار انقلاب و مسیری که تا امروز طی کرده است از بر هم خوردن جهان دوقطبی به وسیله انقلاب اسلامی ایران یاد می‌کنند و به تعبیری از تغییر موازنه قدرت در جهان می‌گویند.

معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند:

«پس آ‌نگاه انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطب‌های جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ جدید اسلام و استکبار پدیده‌ برجسته‌ جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌ ملت‌های زیر ستم و جریان‌های آزادی‌خواه جهان و برخی دولت‌های مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد.

بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ انقلاب، فرعون‌های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ شدت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ این ملت و رهبری آسمانی و تأیید شده‌ امام عظیم الشان ما، تاب آوردن در برابر آن‌ همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.»

نوزایی کشوری به نام ایران

در جهانی که ایران و روم دو قطب مهم و ابرقدرت محسوب می‌شدند مردی در حجاز دعوت به اسلام را علنی کرد و رفته رفته موازنه قدرت را به هم زد و با تشکیل دولت اسلامی و اتحاد دین و سیاست فلسفه حکومت خدا بر مردم را هویت بخشید. قدرت‌مندان آن روزگار نمی‌توانستند این دولت نوظهور را درک کنند. اعجاز پیامبر اسلام همین بود که بدون هیچ ابزاری و تنها به اتکای قدرت لایزال الهی حکومتی دینی تشکیل دهد که تا امروز درک آن از عهده کسی برنمی‌آید.

در هزاره دوم آغاز رسالت ختمی مرتبت در حالی که بلوک شرق و غرب یکه تازی می‌کردند و قدرت هسته‌ای خویش را به رخ می‌کشیدند و با ادعای فتح آسمان‌ها و فضاهای دوردست سعی داشتند خود را قدرت برتر جهان معرفی کنند حضرت امام خمینی (ره) با اتکال به خداوند قدم در راهی گذاشت که پیامبر اکرم (ص) آغازگر آن بود. هر چقدر که آغاز دعوت پیامبر در حجاز مدفون در خرافه و جهل ناممکن بود پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زیر یوغ استعمار آمریکا نیز ناممکن بود.

شاهی که ایران را منطقه ثبات و حیاط خلوت آمریکا کرده بود و برای کوچکترین تصمیمات داخلی نگاهش به دهان آن‌ها بود، می‌خواست ایران را از دروازه تمدن عبور دهد اما وضعیت تحصیل و تولید علم در وضع اسفباری قرار داشت‌.

نهضت خمینی در مقابل این سرخوردگی ملی ایستاد و اقتدار و عزت را ارمغان آورد و چنان تغییری ایجاد کرد که گویا ایرانی دیگر متولد شده است. این نوزایی و رنسانس بی‌بدیل نه فقط درون را دچار استحاله کرد که مناسبات جهانی را نیز حالتی دیگر بخشید. نظام شرق و غرب که با ایجاد رعب و وحشت همه کشورها را مجبور کرده بودند زیر یوغ یکی از آنها باشند.

با زلزله انقلاب از سریر تکبر به زیر آمدند چراکه ایران اسلامی، ایران پهلوی نیست که بخواهد برای دیده شدن باج بدهد. حضرت امام خمینی (ره) با باور قلبی به خداوند متعال ایمان داشت که نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری نمی‌توانند در مقابل انقلاب اسلامی ایران بایستند.

در کنار رهبری چون امام خمینی (ره) خواست ملت ایران نیز نقش مهمی داشت. ملت ایران با تبعیت از مقام ولایی مرجع تقلید خود قدم در راه مبارزه نهادند و از اولین روزهای آغاز مبارزه با رژیم پهلوی امام خمینی (ره) را تنها نگذاشتند و بعد از پیروزی انقلاب نیز پای آرمان‌های نظام ایستادند.

در همه روزهایی که تجزیه‌طلبان قصد تقسیم کشور را داشتند تا همه سال‌های دفاع مقدس و سال‌های بعد از آن ملت ایران همیشه در صحنه بودند. برای همین است که مردم در هندسه انقلاب و منظومه فکری امام خمینی (ره) از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مقام معظم رهبری با همین باور است که می‌فرمایند انقلاب بدون امام و مردم امکان حیات نداشت.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار