نامه مهدوی حجت‌الاسلام قرائتی به مناسبت نیمه شعبان؛

سه وظیفه اصلی منتظران/ مهدویت متصل به قرآن است

رئیس ستاد اقامه نماز به مناسبت نیمه شعبان نوشت: مهدویت وصل به قرآن است. تمام فرقه‌های اسلامی در اصل آن اتفاق نظر دارند و می‌تواند این موضوع محور وحدت باشد.
کد خبر: ۳۴۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ - 09April 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و رئیس هیأت مدیره بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) به مناسبت نیمه شعبان نامه‌ای را خطاب به همکارانش در در حوزه علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه نوشت که در ادامه می‌آید:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد

نامه‌ای به همکاران عزیز در حوزه، آموزش و پرورش، دانشگاه و ...

سلام علیکم

به مناسبت نیمه شعبان ۱۳۹۸ به نظرم رسید نامه‌ای خدمت شما بنویسم تا سال جدید را با یاد حضرت مهدی (عج) آغاز کنیم.

قرآن می‌فرماید: اراده حتمی خداوند آن است که بر مستضعفان منت گذارد و آنان را حاکم و وارث زمین قرار دهد. «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین» (قصص، ۵)

در جای دیگر می‌فرماید: بندگان صالح خداوند وارث زمین خواهند شد. «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏» (انبیاء، ۱۰۵)

جالب آن است که در همه نماز‌ها با سلامی که به «عباد الله الصالحین» می‌کنیم، بین نماز و قرآن و یاران حضرت مهدی (عج) ارتباط برقرار می‌­کنیم.

قرآن در سه آیه جداگانه می‌فرماید: اسلام بر همه ادیان و مکاتب جهان غالب خواهد شد. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» (توبه، ۳۳) (فتح، ۲۸) (صف، ۹)

و در آیه‌­ای دیگر می‌فرماید: خدا به اهل ایمان و عمل صالح وعده داده است که در زمین حاکم شوند. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِم‏» (نور، ۵۵) و همه می‌دانیم وعده خدا حتمی و تخلف‌­ناپذیر است. «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ» (حج، ۴۷).

چون مهدویت وصل به قرآن است، تمام فرقه‌های اسلامی در اصل آن اتفاق نظر دارند و می‌تواند این موضوع محور وحدت باشد.
مهدویت، برای مؤمنان امید و برای منحرفان تهدید است.

مهدویت، یعنی خدا بشر را بدون رهبر آسمانی رها نکرده و نخواهد کرد.

مهدویت، یعنی مدیریت صحیح و جامع امام معصوم بر کره زمین.

مهدویت، یعنی رابطه‌ی زمین با آسمان بوده و هست.

وظیفه ما درباره مهدویت سه چیز است:

معرفت و بصیرت

مودت و اطاعت

آمادگی و زمینه سازی

-بدانیم انسان نیاز به حجتی از سوی خدا دارد که معدن علم و حکمت و آگاه بر امور غیبی و معصوم و جامع باشد.

-بدانیم که برای حجت خدا، سن مهم نیست، چنانکه حضرت عیسی در گهواره پیامبری خود را اعلام کرد و بعضی از امامان ما از جمله حضرت مهدی (عج) در کودکی به امامت رسیدند. امروزه در یک فلش کامپیوتر، می‌توان اطلاعات یک کتابخانه بزرگ را ذخیره کرد.

-بدانیم خداوند می‌تواند یک نفر را عمر طولانی دهد، همانگونه که به موی ابرو و مژه عمر طولانی و رشد اندک می‌دهد، ولی موی سر و صورت دائما در حال رشد و نیازمند کوتاه شدن است. در حالی که هر دو از یک پوست و یک گوشت و یک غذا استفاده می­‌کنند، ولی مو‌هایی ثابت و مو‌هایی متغیر است. خداوند می‌تواند یک انسان را ثابت نگه دارد و سایر انسان‌ها را متغیر!

- بدانیم انبیاء و اولیاء معجزه و علم غیب و دعای مستجاب دارند، ولی برای دعوت مردم به خدا و راه حق. آن عزیزان به همه‌ی مشکلات از قبیل: بیماری، جنگ‌ها، تلخی‌ها، گرفتار می‌شوند، ولی برای زندگی شخصی خود از معجزه و علم غیب استفاده نمی‌کنند. زیرا در این صورت برای بشر الگوی عملی نخواهند بود. امروزه به پلیس اسلحه می‌دهند، ولی هیچ پلیسی حق ندارد برای منافع شخصی از اسلحه خود استفاده کند.

- بدانیم غایب بودن امام زمان (عج) به خاطر عملکرد بد ماست. اگر یازده چراغ را در خیابانی شکستند، حق با مسئول اداره برق است که لامپ دوازدهم را نصب نکند. یازده امام را یا شهید و یا مسموم کردند. خداوند آخرین امام را نگهداشت تا زمانی که آمادگی مردم برای پذیرش حضرت مهیا شود.

-بدانیم طول عمر امام زمان (عج) برای قدرت خدا چیزی نیست. قرآن نقل می‌کند که پیامبری از منطقه‌ای مخروبه عبور می‌کرد. از خدا پرسید: مردمی که در این خرابه‌ها بوده‌اند و مرده‌اند چگونه زنده خواهند شد؟ خداوند او را میراند و بعد از صد سال زنده کرده و به او فرمود: صد سال پیش سؤالی کردی و من روی خودت آزمایش کردم. تو را میراندم و زنده کردم. اکنون به غذا و نوشیدنی خود نگاهی بینداز که چگونه بعد از صد سال بدون تغییر مانده است. «فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّه‏» (بقره، ۲۵۹)

همه می‌دانیم که غذا بیرون یخچال بعد از یک هفته فاسد می‌شود و این غذا بعد از صد سال فاسد نشده است. هر سال ۵۲ هفته دارد و صد سال معادل ۵۲۰۰ هفته است. آیا خداوندی که می‌تواند غذا را، ۵۲۰۰ برابر عمر طبیعی آن سالم نگه‌دارد، نمی‌تواند حضرت مهدی (عج) را که تاکنون حدود ۱۲۰۰ سال دارد، ۱۷ برابر عمر طبیعی یک انسان زنده نگه‌دارد؟

-بدانیم انتظار ظهور به معنای سکوت و سکون نیست. همان‌گونه که ما در شب تاریک، منتظر طلوع خورشید هستیم و در تاریکی نمی‌نشینیم و در زمستان، منتظر آمدن فصل بهار هستیم و در سرما آرام نمی‌نشینیم؛ باید منتظر امام زمان باشیم و به آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (انفال، ۶۰) عمل کنیم و خود را آماده کنیم.

-بدانیم که رسول خدا (ص) فرموده است: انتظار فرج افضل اعمال است، نه افضل احوال! پس انتظار، عمل است، نه حالت!

-بدانیم دوران انتظار، دوران نداشتن مشکلات و به سربردن در رفاه نیست، همانگونه که انتظار تولد کودک، به معنای نداشتن درد زایمان نیست.

-بدانیم با ظهور حضرت، بسیاری از متخصصان دنیا با ایشان بیعت می‌کنند و تخصص خود را در اختیار حضرت می‌گذارند. همان‌گونه که برخی از خلبان‌های متخصص آمریکا رفته، با امام خمینی بیعت کردند و هشت سال دوشادوش رزمندگان اسلام جنگیدند. بعضی شهید و بعضی اسیر شدند، ولی دست از حمایت برنداشتند.

-بدانیم حکومت مستضعفان امکان‌پذیر است. مگر نبود معلم عزیزی مثل شهید رجایی که پس از ریاست جمهوری­اش، برای شرکت در جلسه سازمان ملل به آمریکا رفت و هنگامی که رئیس جمهور آمریکا از ایشان وقت ملاقات خواست، به او وقت نداد و او را تحقیر کرد.

-بدانیم که رابطه ما با امام باید در همه ابعاد باشد:

۱- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر اکرم فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّةِ» (علل‌الشرائع، ج۱، ص۱۲۷)

۲- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت (ع) بگیریم.

۳- از نظر مالی باید خمس درآمد خود را بدهیم.

۴- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن­گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» (امالی صدوق، ص۴۰۰)

۵- و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵)، زیرا مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏‌کنند، مطابق روایات، امامان معصوم (ع) است.

- بدانیم با اراده خداوند همه چیز ممکن است، اگر خدا بخواهد، پرواز هدهد را وسیله ایمان آوردن یک ملت قرار می‌دهد. اگر خدا بخواهد پیامبری را روی آب حفظ می‌کند، مانند نوح! پیامبری را زیر آب حفظ می‌کند، مانند یونس! و پیامبری را کنار آب حفظ می‌کند، مانند یوسف و موسی!

-بدانیم که امام زمان (عج) طبق فرموده خودش، دائماً به ما دعا می‌کند. رفتار و کردار ما را زیر نظر دارد. گاهی از کار ما شاد و زمانی از کار ما ناراحت می‌شود.

-بدانیم که در کنار هر حقی، باطلی پیدا می‌شود. در کنار حدیث درست، حدیث جعلی، در برابر تاریخ حق، تاریخ جعلی و در برابر مکتب حق، مکاتب باطل ظهور می­‌کند. امروز مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان (عج) کم نیستند و عالمان دین وظیفه دارند با منطق آن‌ها را رسوا کنند. «وَ لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمِینَ» (انعام، ۵۵)

- بدانیم اگر دعا‌های حضرت نبود، دشمنان ما را نابود می‌کردند.

-بدانیم اگر خدا بخواهد حضرت مهدی (عج) را در برابر همه ابرقدرت‌ها حفظ می‌کند، همانگونه که نوزادی مثل موسی را بدون دست و پازدن، روی رود نیل حفظ کرد و فرعون را با همه تجهیزات، در همان رود غرق کرد.

-بدانیم وظیفه ما در دوارن غیبت، ارتباط با نزدیک‌ترین افراد به آن حضرت است و آن حضرت فرمودند: نزدیک‌ترین افراد به ما فق‌های عادل بی‌هوس هستند که باید در حوادث به آن‌ها مراجعه کنیم و مخالفت با آنان، به منزله مخالفت با امام معصوم است. «الّرادُ عَلَیهِم کَالّرادُ عَلَینا»

- بدانیم که اگر افراد جامعه صالح شدند، لیاقت پذیرش مصلح جهانی را خواهند داشت.

-بدانیم که تشکیل حکومت حق بر کره زمین به سه چیز نیاز دارد:

۱- رهبری جهانی که دنیا را اداره کند و او را خداوند ذخیره کرده است. «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُم‏» (هود، ۸۶)

۲- قانونی جهانی به دور از هرگونه خطا و نقص که قرآن مجید است.

۳- آمادگی جهانی که این آمادگی را باید با تحصیل و تدبیر و تعقل و عبادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی، به دست آورد.

بحمدالله در موضوع مهدویت فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته که امید است مورد قبول حضرتش واقع شود.

ولی شاید لازم باشد به این اقدام اشاره شود که در سال ۷۹ با اجازه مقام معظم رهبری دامة‌برکاته، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) تأسیس گردید و تاکنون صد‌ها نفر از طلاب فاضل دوره‌های تخصصی مهدویت را دیده­‌اند و آمادگی دارند معارف مهدوی را به شکل درست برای عموم مردم تبیین کنند.

صد‌ها عنوان کتاب برای اقشار مختلف جامعه از کودک دبستانی تا اساتید دانشگاه تألیف شده است تا پاسخگوی سوالات و شبهات در این زمینه باشد.

در همه استان‌ها، زیر نظر امام جمعه محترم، دفتر بنیاد تأسیس و فعالیت‌های مهدوی استان را هدایت و هماهنگی می­‌کند.

از خداوند می‌خواهیم در معرفت و بصیرت و مودت و اطاعت، دست ما را بگیرد و نسل ما را از خطرات و انحرافات حفظ نماید تا بتوانیم در مقابل شیادان و مدعیان دروغین و القائات و شبهاتی که مطرح می‌شود، از مرز‌های اعتقادی و فکری نسل نو دفاع کنیم. بازویی برای حضرت مهدی (عج) و مرجعیت دینی و سدّی در برابر هجمه‌های دشمنان باشیم.

«والسلام»

محسن قرائتی

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها