مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تکیمل گنجینه اسناد دفاع مقدس در گرو تعامل یگان­ها و تبادل اسناد است

سردار «حسینعلی یوسفعلی‌­زاده» گفت: یگان­­­هایی که در دوران دفاع مقدس مؤثر بودند باید در سایه تعامل با یکدیگر به تبادل اسناد بپردازند تا گنجینه اسناد دفاع مقدس تکمیل شود.
کد خبر: ۳۴۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱ - 20April 2019

تکیمل گنجینه اسناد دفاع مقدس در گرو تعامل یگان­ها و تبادل اسناد استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سرهنگ پاسدار «عباس حسینی» فرمانده گروه توپخانه 61 محرم نیروی زمینی سپاه پاسداران عصر امروز (شنبه 31 فروردین­‌ماه) با حضور در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسف علی­زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در ابتدای این دیدار سرهنگ حسینی در سخنانی اظهار داشت: از دهه 80 با حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس در حوزه جمع­‌آوری و تدوین کمیته زرهی فعالیت داشتم.

وی افزود: با توجه به گستردگی نیرویی گروه ­توپخانه 61 محرم در سراسر کشور، این ضرورت وجود دارد تا عملکرد این گروه نیز در دوران دفاع مقدس در کنار دیگر یگان­های استان احصاء شود تا در تولیداتی که صورت می­گیرد به نقش این یگان­ پرداخته شود.

حسینی در پایان گفت: از زمانی که مسوولیت فرماندهی گروه 61 محرم را پذیرفتم، تدوین عملکرد این گروه در دفاع مقدس، شناسایی و نهایی کردن شهدای گروه توپخانه 61 محرم و همچنین راه‌­اندازی موزه دفاع مقدس در شهرستان «پیشکوه» را در دستور کار قرار دادم و افرادی هم برای پیگیری این امور و حصول نتیجه اعلام آمادگی کردند.

تعامل یگان­ها و تبادل اسناد شرط تکمیل گنجینه اسناد دفاع مقدس

در ادامه سردار یوسف علی­زاده مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی به تشییع و تدفین شهدای گمنام در سطح استان و ساخت یادمان آنها به عنوان یکی از مأموریت­های اداره­ کل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: شهدای گمنام به عنوان امانت شرعی به دست ما سپرده می­شوند که باید در نقطه‌­یابی برای تدفین آنها، حفظ شأن و منزلت شهدا مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه قرار است یادمان آنها به یک امامزاده تبدیل شود و سال­های سال پذیرای مردم باشد.

وی در ادامه در خصوص مأموریت اداره ­کل حفظ آثار و نشر ارزش­های استان در حوزه اسناد گفت: اسناد دفاع مقدس صرفاً نباید در اختیار اداره­ کل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان باشد، بلکه با تعامل با یگان­های استان که در دفاع مقدس حضور داشتند اسناد باید تبادل شود تا گنجینه اسناد دفاع مقدس تکمیل شود. در این راستا باید این تعامل و تبادل نیز با گروه توپخانه 61 محرم از طریق مدیریت اسناد صورت بگیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، ساختمانی با زیر بنای سه هزار متر مربع به عنوان مرکز اسناد دفاع مقدس در حال احداث است که ظرفیت مناسبی برای عرضه اسناد یگان­های مختلف استان که در دفاع مقدس نقش آفرین بودند به شمار می­رود. این مرکز می­تواند اسناد یگان­های مختلف را در قالب نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد تا علاوه بر درس گرفتن از آن مورد استفاده محققین قرار بگیرد

ضرورت تدوین دانشنامه­ دفاع مقدس در سطح شهرستان­ها و یگان­ها

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش بر تقویت نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس در شهرستان «تربت حیدریه» و مساعدت جهت استقرار این نمایندگی در شهرستان توسط فرمانده گروه توپخانه 61 محرم به منظور تعاملات بیشتر با دستگاه­ها و نهادهای شهرستان در راستای حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس تأکید کرد.

سردار یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه احصاء عملکرد گروه توپخانه 61 محرم و همچنین شناسایی شهدای این گروه صورت گرفته ارزشمند است. اطلاعات جمع آوری شده به عنوان بخشی از دانشنامه استانی دفاع مقدس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی گفت: از سوی دیگر عملکرد گروه توپخانه 61 محرم در این حوزه می­تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده دیگر یگان­های استان قرار بگیرد و اداره­ کل حفظ آثار استان را در پیشبرد اهداف کلی خود یاری کند.

این مقام مسوول بیان داشت: هر کدام از یگان­های استان که در دفاع مقدس مؤثر بودند باید دانشنامه‌­ای در حجم کمتر مختص خود آن یگان باشند و عملکرد آن در این دانشنامه منعکس شود تا با بهره‌­گیری از این دانشنامه­‌های کوچک، دانشنامه استانی دفاع مقدس تکیمل شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس خراسان رضوی اظهار داشت: مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس طی دو یا سه سال اخیر نسبت به تدوین دانشنامه دفاع مقدس حساس­‌تر شده است. هر چند از قبل در این خصوص مأموریت داشته اما هر چه زمان می­گذرد این اهمیت بیشتر احساس می­شود؛ لذا در مرکز تلاش می‌شود که استان­ها را به صورت شبکه درآورده تا از اطلاعات یکدیگر در تدوین دانشنامه­‌های خود استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اگر دلسوز حفظ و نشر ارزش­های دفاع مقدس هستیم نباید محدود فکر کنیم، بلکه باید با تعامل بیشتر در جهت تبادل اسناد و مدارکی که در اختیار اداره ­کل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان و همچنین یگان­های استان است گام برداریم.

وحدت رویه لازمه تدوین دانشنامه دفاع مقدس

در ادامه این دیدار «سیدنعمت الله سجادی» معاون ارشد مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: فرمانده گروه توپخانه 61 محرم علی‌رغم مشغله­‌هایی که در حوزه مسوولیتی دارد اما تدوین نقش این گروه در دفاع مقدس و همچنین شناسایی شهدای گروه توپخانه 61 محرم را به عنوان اولویت کاری پیگیری می­کنند که قابل توجه است.

سجادی افزود: به منظور تدوین دانشنامه استانی در هر یگان باید گروهی متشکل از سه نفر مأموریت جمع آوری اطلاعات را در حوزه شهدا و اشخاص، عملیات­ها و مسائل اجتماعی و سیاسی را بر عهده بگیرند و یک نفر نیز در رأس عهده‌­دار انجام هماهنگی­‌ها باشد.

وی تأکید کرد: در سطح یگان­ها و شهرستان­ها باید فعالیت­های صورت گرفته در دوران دفاع مقدس از طریق مسوولان دفاتر نمایندگی جمع آوری و به صورت یک دانشنامه کوچک تدوین شود تا هم به مردم و جامعه هدف عرضه شود و هم به دانشنامه استانی دفاع مقدس که با پیش بینی صورت گرفته ظرف سه سال آینده تدوین آن به پایان خواهد رسید غنی ببخشد.

سجادی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در خصوص تدوین دانشنامه دفاع مقدس دستور صادر فرمودند. نیروهای نظامی که خود را به اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا نزدیک­تر می­‌بینند باید با وحدت رویه و همراه شدن با یکدیگر برای اجرای این دستور رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها