هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس بررسی کرد؛

چرایی سکوت مجامع بین‌المللی در برابر جنایت آل سعود

تحليلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مجامع بین‌المللی در برابر جنایات عرستان سعودی سکوت کرده‌اند، گفت: مجامع جهانی و حقوق بشر به‌طورکلی نگاه خود را از آل سعود برداشته و آن‌ها نیز جنایت‌های بزرگی علیه شهروندانش مرتکب می‌شوند که این اقدامات خلاف حقوق بشر است.
کد خبر: ۳۴۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰ - 25April 2019

چرایی سکوت مجامع بین‌المللی در برابر جنایت آل سعودحسن هانی‌زاده تحليلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس در مورد اعدام اخیر شیعیان در عربستان اظهار داشت:  شیعیان شرق عربستان سالهاست که  توسط رژیم آل سعود تحت فشارهای مختلفی قرار دارند.

 وی افزود: بیش از 15 درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که هیچ‌گاه در چرخه دولتی، سیاسی و اقتصادی نقشی نداشته‌اند. آل سعود به دلیل نگاه طایفه‌ای شیعیان را از ورود به دانشگاه‌ها و مراکز دولتی محروم کرده‌اند.

هانی زاده با اشاره به اعدام‌ شیعیان و آزادی‌خواهان در عربستان گفت: نمونه دردناک‌ آن اقدام اخیر سعودی‌ها علیه شیعیان است که این موضوع بدون واکنش از سوی مجامع بین‌المللی همراه بوده است. عربستان در ادامه سلسه اعدام‌های خود در این کشور 37 نفر از شیعیان را به دلیل بحث‌های سیاسی و اعتقادات دینی دستگیر‌ و بدون محاکمه اعدام کرده است.

تحليلگر مسائل غرب آسیا بیان داشت: مجامع جهانی و حقوق بشر بر ایران تمرکز کرده‌اند و به‌طورکلی نگاه خود را از عربستان برداشته و سعودی‌ها نیز جنایت‌های بزرگی مرتکب می‌شوند که خلاف حقوق بشر است.

هانی زاده اظهار کرد: اگر این اعدام‌ها در ایران رخ می‌داد بلافاصله شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی نشست اضطراری تشکیل می‌دادند و بیانیه‌های تندی را صادر می‌کردند؛ ولی از آنجایی که عربستان نهادهای بین‌الملی را با پرداخت رشوه ساکت می‌کند از این رو رژیم آل سعود بدون نگرانی از جامعه جهانی به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد که نمونه‌ای از آن جنایت حمله به یمن بوده که روزانه کودکان و زنان یمنی را بمباران می‌کنند.

این کارشناس بین‌الملل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه کاری می‌تواند در برابر جنایت‌های آل‌سعود انجام دهد، گفت: دفتر حقوق بشر قوه قضاییه در این خصوص اقدامات زیادی انجام دهد و بیانیه صادر کند. دستگاه دیپلماسی نیز می‌تواند از طریق کمیته ویژه اعدام شیعیان را برای جهان روشن کند.

وی در پایان گفت: رسانه‌های ایران نیز باید در زمینه جنایت‌های آل سعود ورود پیدا کنند تا مجامع بین‌المللی را در برابر عربستان سعودی قرار دهد.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها