حضور «آمریکا و عربستان» در جایگاه اول و سوم هزینه‌کنندگان تسلیحاتی در جهان

گزارش جدید موسسه «سپیری» از هزینه 649 میلیارد دلاری آمریکا و 6.67 میلیارد دلاری عربستان سعودی در سال 2018 حکایت دارد.
کد خبر: ۳۴۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ - 29April 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، موسسه «سیپری» (موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم) مستقر در سوئد، در جدیدترین گزارش خود «آمریکا» را به عنوان «کشور نخست جهان» در سال 2018 از حیث هزینه‌های دفاعی برشمرد.

خبرگزاری «یونایتدپرس اینترنشنال» امروز (دوشنبه نهم اردیبهشت) در این باره نوشت که «آمریکا» در سال 2018، 649 میلیارد دلار صرف هزینه‌های دفاعی کرده و بعد از آن «چین» با 250 میلیارد دلار و «عربستان سعودی» با 6.67 میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

بر این اساس، «هند» با 66 میلیارد دلار و «فرانسه» با حدود 64 میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم و سرانجام «روسیه» با 61.4 میلیارد دلار در رتبه ششم قرار دارد.

به گزارش موسسه سیپری، در حالی‌که روسیه در سال 2006 در صدر پنج کشور پرهزینه در امور دفاعی قرار داشت، اما بتدریج هزینه‌های دفاعی روسیه به ویژه از سال 2016 به بعد کاهش یافته است.

با توجه به برآورد این موسسه تحقیقاتی، هزینه‌های دفاعی آمریکا افزایش 4.6 درصدی را نشان می‌دهد و پیش‌بینی‌ها از تداوم سرمایه‌گذاری این کشور بر امور دفاعی حکایت دارد.

در این گزارش به افزایش هزینه‌های دفاعی کشور‌های اروپای مرکزی، چون اوکراین، بلغارستان، رومانی، لیتوانی و لتونی اشاره شده است.

این موسسه سوئدی در گزارش قبلی خود نیز ضمن اشاره به صادرات انواع جنگ افزار‌های ساخت آمریکا به نقاط مختلف جهان، «غرب آسیا» را مقصد بیش از یک سوم تجارت تسلیحاتی در جهان خطاب کرد و نوشت، عربستان سعودی بزرگترین واردکننده جنگ‌افزار در جهان بین سال‌های 2014 تا 2018 بوده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار