گفت‌وگوی دفاع‌پرس با مدیرمسئول روزنامه جام جم

نویسندگان روزنامه خودشان را مدیون شهدا می‌دانند/ مراکز مرتبط با موضوع دفاع مقدس پیشقدم شوند

مدیر مسئول روزنامه جام جم با اشاره به فعالیت‌ برخی سازمان‌ها در موضوعات مرتبط با دفاع مقدس گفت: انتظار ما به عنوان یک رسانه این است که سازمان‌های مرتبط با موضوع دفاع مقدس در تولید مطالب به کمک رسانه‌ها بیایند.
کد خبر: ۳۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ - 06December 2014

نویسندگان روزنامه خودشان را مدیون شهدا می‌دانند/ مراکز مرتبط با موضوع دفاع مقدس پیشقدم شوند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، بیژن مقدم مدیر مسئول روزنامه جام جم، در گفتوگو با دفاع پرس با اشاره به گنجینه معارف دفاع مقدس، از ضرورت توجه مطلوب سازمانهای دستاندرکار و مرتبط با موضوع دفاع مقدس و همکاری این نهادها با مطبوعات و خبرگزاریها در جهت معرفی دستآوردهای دفاع مقدس سخن گفت.

-از نظر شما آیا رسانهها در موقعیت کنونی و با توجه به حجم فعالیتهای ضد فرهنگی استکبار توانستهاند فرهنگ و روحیه پاسداری از ارزشهای دفاع مقدس را به نحو مطلوب نهادینه کنند؟

موضوعی که ما باید در رابطه با آن صحبت کنیم این نکته است که آیا این موضوع در دستور کار رسانهها قرار میگیرد یا خیر و این موضوع ارزیابی دقیقتری را در رابطه با همه رسانهها میخواهد. زیرا زمانی که در رابطه با رسانه صحبت میکنیم مانند زمان گذشته نیست که رسانهها محدود به رادیو و تلویزیون و چند  روزنامه باشند.

شرایط رسانهها در روزگار امروزی تغییر کرده است و متناسب با جهتگیریها و نوع نگاه حاکم بر آن رسانه و موقعیتهایی که دارند کارهای رسانهای خود را انجام میدهند.

اکنون هر یک از شهروندانمان خودشان به صاحبان رسانه تبدیل شدهاند و همین فضای مجازی تا حدودی بار رسانههای مکتوب و غیر مکتوب را به دوش میکشند و گاها دیده میشود که همین افراد با انگیزههای بسیار زیادی که دارند در این عرصهها قلم میزنند.

اما در رابطه با مسئولیتهایی که صدا و سیما در این زمینه دارد به نظرم تا کنون کارهای خوبی صورت گرفته است و این نهاد ماموریتهایش در این زمینه را به دقت انجام داده است و در مناسبتها و خارج از مناسبتها، سریالها و مستندهایی را در این زمینه تدارک دیده است.

در رابطه با مطبوعات باید گفت که این مهم در بین این نوع رسانهها با کم و زیادهایی دنبال میشود. برای اینکه گفته شود چه کسانی در این زمینه دین خودشان را ادا کردهاند نیاز به ارزیابی دقیقتری احساس میشود.

در صورت کلی باید گفت که همه ملتها نیازمند توجه به قهرمانهایشان هستند. یا قهرمانان واقعی برای آنان وجود دارد و یا به قهرمانان ساختگی متوسل میشوند. حجم عظیمی از قهرمانان ساختگی را میتوان در سینمای هالیوود مشاهده کرد به این خاطر که این کشورها در تاریخ خود از این نظر ضعف مفرطی را احساس میکنند و به همین کار روی میآورند.

ما خوشبختانه در طول بعد از انقلاب قهرمانان واقعی زیادی را داشتهایم. چه در حوزه بسیج چه در حوزه سازندگی و چه در حوزه سپاه و ارتش و یا چه در حوزههایی که احیانا وجود داشته است.

به طور طبیعی توجه به این قهرمانان باعث عزت و غرور مردم ما نسبت به گذشته خودشان میشود و هم در این دوره به نسل جدید و هم به نسل آینده این توجه را میدهد که ما چه پشتوانههایی را در اختیار داریم تا احیانا اگر تهدیدی متوجه کشور شود از این قهرمانان میتوان الگو برداری کرد و راه و روش آنها را دنبال نمود.

کار رسانه هم در این بخش تعریف میشود یعنی آوردن، برجستهسازی و نشان دادن زوایای مختلف این قهرمانان. این قهرمانان نیز همه مردم عادی بودند یعنی به این صورت نبوده که ما بخواهیم کسی را به دروغ بتراشیم و با آرایهها و پیرایههای دروغین سعی در معرفی آنها نمائیم و بگوییم که این افراد شخصیتهای فراانسانی بودهاند که در سختترین شرایط حماسههای بیبدیلی را از خودشان به یادگار گذاشتهاند. چنین چیزی صحت ندارد.

با نگاه به دوران دفاع مقدس میبینیم که چه فرماندهان بزرگ جنگ و چه آنهایی که کارهای بزرگی را در حوزههای سازندگی و نظامی انجام دادند و چه سادهترین بسیجیها از متن همین مردم برخاستهاند و امروز هم میبینم که افرادی که با تلاش مجاهدانه خود باعث پیشرفت کشور در حوزه هستهای شدهاند عموما از همین طیف افرادی هستند که در جامعه زندگی میکنند.

این کارهای هستهای و پیشرفتهای چشمگیری که در همین چند سال انجام شده است برخاسته از همین نسل سوم و همین جوانان بعد از انقلاب هستند که چه بسا بسیاری از آنان جنگ و آن حماسههای جاوید را ندیده باشند.

اما در رابطه با معرفی این دستآوردها و جانفشانیها باید گفت که این کار مسئولیت همه ما است و اگر رسانه و یا طیفی از رسانهها به این موضوع نپرداختهاند کوتاهی کردهاند. به ویژه تا زمانی که بسیاری از این افراد در دسترس هستند و میتوان آنها را برجسته ساخت و معرفی کرد و خوشبختانه شخصیتهای بسیاری از اینها هنوز زندهاند.چه نسل اول انقلاب که اکنون جزو سالخوردگان انقلاب به شمار میروند و چه جوانان جنگدیده ما و فرماندهان دوران جنگ که عمدتا در میانسالی به سر میبرند و چه نسل سومی که وفادار به این آرمانها و اعتقادات هستند و از این منظر میتوان به معرفی آنها پراخت.

-روزنامه جام حجم تا چه میزان در این عرصه تاثیرگذار بوده است و چه حجمی از فعالیتهای خود را به این امر اختصاص داده است؟

به نظرم باید به این امر توجه کرد که در این برهه بحث حجم و میزان انتشار این روزنامهها در این عرصه نباید ملاک ارزیابی قرار گیرد. مهم توجه به آن ارزشها و آرمانها است. مهم این است که این موارد باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

در روزنامه جام جم بخشهایی از این موارد به صورت خاص در مناسبتهایی در طول سال و به تناسب ایامی که در آن هستیم به صورت کارهای پرحجمی ارائه میشود.

این کارها به صورت ویژهنامهها و یا به صورت صفحات ویژه و یا پروندههایی مرتبط با این موضوعات دنبال میشود. حتی برخی از اوقات با چاپ یادداشتهای کوتاه و مرتبط با آن موضوعات.حتی با این یادداشتهای کوتاه گاهی اوقات باعث میشود که نه تنها دینمان ادا شود چه بسا تاثیرگذاری آنها نیز بیشتر باشد.

مجموعه روزنامه جام جم و به صورت طبیعی خود نویسندگان روزنامهها، خودشان را مدیون شرایط دفاع مقدس، ایثارها، قهرمانیها و شهادت میدانند. به همین دلیل به شکل خودجوش و یا به قول معروف دلی به این موارد توجه نشان میدهند.

-رسانههای فعال در کشور از هر طیف و با هر گرایشی، تا چه میزان به محتوای موضوعات در رابطه با موضوع دفاع مقدس دسترسی دارند؟

باید به این موارد توجه شود که دستگاههای بسیاری در این زمینه فعال هستند و میتوانند کمکحال رسانهها و مطبوعات در این زمینه باشند. این دستگاهها مسئولیت مستقیمی در این زمینه دارند مانند مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در این زمینه و پژوهشگاههای مختلف. این مجموعهها به همراه صدا و سیما در این زمینهها باید در اتاقهای فکری که دارند عمدتا به قالبهای نو برسند و ایدههای جدیدی را مطرح سازند.

معارف و ارزشهای دفاع مقدس مانند گنجینهای است که اولا نباید گذاشت به دست فراموشی سپرده شود و نشستن غبار روی آنها به معنای فراموشی است. دوم اینکه با توصیههای مقام معظم رهبری نیز باید سعی کرد که از تحریف و بدفهمی در این زمینه دور باشند و دستخوش انحرافات و کجفهمیها قرار نگیرند. سوم اینکه رویدادهای تاریخی ما در این حوزهها از دسترس بازیهای جناحی و اختلافات سیاسی دور بماند و به عنوان یک موضوع ملی نگاه شود.

با این چند فرضی که مطرح میشود باید مسئولیت مستقیم را متوجه همان دستگاههای مسئول در این زمینه دانست. زیر با توجه به اطلاعات عظیمی که در اختیار دارند باید خود آنها از این موضوع پشتیبانی کنند و در حقیقت خود آنها پیشقدم شوند و مواد مورد نیاز در این زمینه را در اختیار ما قرار دهند.

به عنوان مثال برای بزرگداشت هر چه بهتر هفته بسیج باید ببیند چگونه میتوان بهتر و پربارتر از سالهای قبل برگزار کرد؟ آیا زاویهی جدیدی در این برهه وجود دارد؟ آیا چیزهایی در این سالها وجود داشته است که منتشر نشده است؟ بالاخره سالهای بسیاری از جنگ ما میگذرد و بسیاری از آن اسناد داری جنبههای محرمانه نیستند.

در همین هفته دفاع مقدس امسال تلویزیون با برنامهای مانند «سطرهای ناخوانده» سعی در معرفی ابعاد پنهان جنگ داشت که برنامه بسیار مفید و پرباری بود. با برخی از فرماندهان دوران جنگ مانند آقای رضایی و رفیقدوست مصاحبههای طولانی برگزار شد که کاملا متفاوت بود.

درحقیقت چند جوان نسل جدید و محقق در برابر این فرماندهان قدیمی سوالات خودشان را مطرح میکرند. گاهی اوقات زمان پخش این برنامهها به چند ساعت بالغ میشد و این نشان میدهد که مردم ما مشتاق چنین برنامههای هستند و به تماشای آنها علاقه دارند.

خود این برنامهها نوعی از نوآوری است. بنابراین ما دارای این گنجینهها هستیم و نیازمند نوآوری و به روزرسانی هستیم چرا که در آن سوی این مباحث دشمن با طرح سوالات و ابهاماتی در این زمینهها سعی در به انحراف کشیدن مقوله پر ارزش دفاع مقدس دارد و از این منظر نیازمند تلاش برای تولید برنامههای با کیفیت، پرمحتوا و جدیدی در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار