پورعلی در گفت‌وگو با دفاع پرس تاکید کرد:

قابلیت فرهنگ دفاع مقدس در بازسازی فرهنگی کشور/ نقش فعال خبرگزاری دفاع مقدس در تعمیق ارزش‌های جنگ تحمیلی

سرپرست سابق خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: مقاومت‌های مردمی در منطقه برآمده از روحیه مقاومت مردم ما در زمان جنگ تحمیلی است و این موضوع نشان می‌دهد که ارزش‌های دفاع مقدس عمق استراتژیک پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۳۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵ - 16December 2014

قابلیت فرهنگ دفاع مقدس در بازسازی فرهنگی کشور/ نقش فعال خبرگزاری دفاع مقدس در تعمیق ارزش‌های جنگ تحمیلی

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سعید پورعلی سرپرست سابق خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در رابطه با اهتمام خبرگزاریهای موجود در فضای رسانهای کشور در زنده نگاهداشتن روحیه و فرهنگ ایثار و مقاومت، گفت: به نظر میآید که مجموعه رسانههای کشور در رابطه با هجمه فرهنگی رسانههای بیگانه، عملکرد قابل قبولی داشتهاند. اینکه میگوییم عملکرد قابل قبول به این دلیل است که علیرغم فشارهای سنگین و عملیاتهای روانی که بسیاری از رسانههای پرقدرت دنیای استکبار علیه ایران انجام دادهاند، همچنان مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در بین مردم و همچنین مقاومت در منطقه خاورمیانه بسیار جایگاه رفیع و برجستهای پیدا کرده است.

وی افزود: شما اگر بر اساس معیارهای نظامهای مردمسالار بخواهید این موضوع را ارزیابی کنید؛ تعداد انتخاباتی که در کشور برگزار شده است و نرخ مشارکت مردمی، نشان میدهد که مقبولیت و مشروعیت نظام اسلامی در بین آحاد ملت بسیار برجسته است.

پورعلی با بیان اینکه حضور آحاد مردم در مشارکتهای اجتماعی نشان از مقبولیت نظام اسلامی در بین آنها دارد، تاکید کرد: در راهپیماییهای 22 بهمن، حضور در صحنههای حساس دفاع از انقلاب و کشور میتوان مقبولیت نظام را به درستی لمس کرد و اوج مقبولیت و مشروعیت را میتوان در دفاع مقدس دید. دفاع مقدس حمله وهجوم عراق به تنهایی نبود. بلکه حمله و هجوم جریان تهجر در منطقه و حمله جریان استکبار در جهان با ابزارهای سخت به انقلاب نوپای اسلامی کشور بود؛ ولی علیرغم اینکه ما در تاریخ معاصر درگیر جنگهایی به مراتب کوچکتر از جنگ تحمیلی بودهایم اما توفیقاتی که در دفاع مقدس کسب کردیم قابل مقایسه با جنگهای پیش از این نیست.

سرپرست سابق خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به اینکه ایجاد علقه و عاطفه بین امام و امت از دستاوردهای دفاع مقدس است، تصریح کرد: این دستاوردها به لطف وجود پیوندهای عاطفی و قلبی که مردم با امام امت و بعد از ایشان با مقام معظم رهبری داشتهاند به دست آمد که همین موضوع نیز نقطه قوت و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران است و با وجود تمام تلاشهایی که از سوی رسانههای سلطه و رسانههای تهجر و فرقهگرا صورت گرفته است تا این پیوند را خدشهدار کنند؛ خوشبختانه نتوانستند در صف فولادین امت و رهبری رخنه کنند و بحمدالله پایههای نظام جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری استوارتر و محکمتر شده است.

وی با بیان اینکه مقاومتهای مردم منطقه موجب شکست نقشههای استکبار در منطقه شده است: با تمام تلاشهایی که از سوی رسانههای استکبار در رابطه با برحق نشان دادن جریان تکفیری صورت گرفته است، امروز شاهدیم که مردم مسلمان کشورهای اسلامی خودشان به درستی فهمیدهاند جریانهای تکفیری و در رأس آنها گروه تروریستی داعش، جریانی علیه اسلام حقیقی و با نقاب اسلامی است که با مقاومت همین مردم قهرمان منطقه سنگر به سنگر از مواضع خودشان فرار کردهاند.

پورعلی افزود: نکتهای که در اینجا حائز اهمیت و قابل ذکر است مقاومتهای مردمی در عراق و لبنان در برابر این گروهها جملگی برآمده از روحیه و مقاومت مردم ما در زمان جنگ تحمیلی دارد و این موضوع نشان میدهد که ارزشهای دفاع مقدس عمق استراتژیک پیدا کردهاند و تا این مناطق نفوذ کرده است.

وی با تاکید بر ظرفیت ارزشهای دفاع مقدس در بازسازی فرهنگی کشور، گفت: در حوزه دفاع مقدس رسانهها علاوه بر بیان ابعاد و عمق ارزشهای دفاع مقدس باید یک رویکرد تحلیلی بر جریان دفاعی داشته باشند. در برخی مواقع شاهدیم که برخی میگویند دفاع مقدس مظلوم است. ما اگر از ارزشهای دفاع مقدس و حتی از متن یا محتوای آن دوران بتوانیم به درستی بهرهبرداری کنیم میتوان در بازسازیهای فرهنگی از آنها استفاده کرد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه اینکه خبرگزاری دفاع مقدس تاثیر بسزایی در تعمیق ارزشهای دفاع مقدس دارد، تاکید کرد: الان این بهرهبرداریها صورت میگیرد برای مثال کتابها و یا فیلمهایی که در رابطه با دفاع مقدس و نیز صفحاتی که در خبرگزاریهای مختلف به این موضوع مهم میپردازد حجم قابل قبولی است. نماد این فعالیتهای رو به رشد که البته کمی تأخیر اتفاق افتاد تاسیس خبرگزاری دفاع مقدس بود که به صورت کاملا تخصص در حوزههای مختلف دفاع مقدس و تعمیق ارزشهای آن دوران به فعالیت میپردازد؛ اما نکتهای که اینجا حائز اهمیت این است که از این ارزشها در جهت فرهنگسازی صورت نگرفته است اما تا همین اندازه نیز قابل تقدیر است.

وی افزود: با نگاهی به بازار نشر کتابها میتوان به وضوح مشاهده کرد کتابهایی که بیشترین تیراژ فروش را به خودشان اختصاص میدهند کتابهای دفاع مقدس است در رابطه با فیلمهای دفاع مقدس نیز این موضوع صادق است. پرفروشترین فیلمها فیلمهای مرتبط با موضوع دفاع مقدس است که گاها با درونمایه طنز تولید و عرضه میشود و با بهترین استقبال از جانب مردم روبرو میشود. تمام این موارد این نکته را به اثبات میرساند که این رابطه و این علاقه به خوبی وجود دارد اما نیازمند یک پرداخت مناسب و بهجا است.

پورعلی احترام به جانبازان و خانوادههای شهدا را یکی از مراتب قدرشناسی از این ایثارگران ذکر و تصریح کرد: احترامی که مردم به جانبازان و خانوادههای شهدا دارند نیز حاکی از این موارد است. من یقین دارم که هرکسی با هر ایدهای که در ایران زندگی میکند به کسانی که در راه دفاع از میهن سخاوتمندانه جانشان را فدا کردهاند قائل به احترام هستند.

وی ادامه داد: مردم امنیت، آرامش و حفظ کیان وطن را مدیون کسانی میدانند که در این عرصهها جانشان را فدا کردهاند. از این جهت رسالت رسانهای ما در معرفی و پاسداشت این عزیزان به مراتب سنگینتر از کسانی که به این مجاهدان احترام میگذارند و نباید اجازه دهیم که غبار فراموشی به روی این چهرهها بنشیند. تک تک رسانهها باید بتوانیم نقش تاثیرگذار آگاهی بخش و اینکه یادگاران دفاع مقدس را به مردم نشان دهیم ایفا کنیم.

سرپرست سابق خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان اینکه در پردازش فعالیتهای رسانهای در موضوع دفاع مقدس نیازمند تحرتک بیشتری هستیم، تاکید کرد: به سهم خود فکر میکنم که ما در حجم و تعداد به موضوعات مرتبط با دفاع مقدس کم نمیپردازیم اما در پردازش باید قدری هوشیارانهتر با این قضییه برخورد کنیم و هنر را در خدمت توسعه و ترویج ارزشهای دفاع مقدس قرار دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه مراکز مرتبط با اسناد دفاع مقدس، در ارائه مستندات باید به کمک رسانهها بیایند، تصریح کرد: زمانی که یکی از سیاستهای مجموعه فرهنگی پاسداری از ارزشهای دفاع مقدس است و اهتمام ویژهای دارد که اسناد و مدارک و تاریخ این رویداد بزرگ را برجسته و منتشر کنند و همین موضوعات را وارد فرهنگ عمومی کشور نمایند. در این زمینه بسیاری از مراکز و دستگاهها که با در اختیار داشتن اسناد عهدهدار تولید محتوا هستند مانند مراکز بسیار تحقیقاتی و نهادها باید به کمک رسانهها بیایند و به خصوص کسانی که درصدد تولید فیلم و یا نگارش کتابهایی بتوانند به محتوای بیشتری دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها