یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

بی مهری‌های مهریه

مهریه موضوعی است که اگر منطقی تعیین شود باعث پایداری زندگی می‌شود و اگر غیر منطقی باشد کارکرد منفی به همراه دارد و زوجین را دچار دردسرهای زیادی می‌کند.
کد خبر: ۳۴۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 25July 2019

سرگذشت قانون مهریه به کجا کشیدگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید نوروزی پور؛ یکی از مواردی که از دیرباز در مراسم خواستگاری بر روی آن تاکید زیادی می‌شود، موضوع مهریه است. باید گفت خیلی‌ها مهریه را یک پشتوانه برای خانم‌ها می‌دانند که اگر منطقی تعیین شود، می‌تواند باعث پایداری زندگی زوجین می‌شود.

باید به این نکته اشاره داشت که در مواقعی این پشتوانه (مهریه) به دلیل منطقی نبودنِ میزان آن، کارکرد منفی پیدا می‌کند و باعث تنش‌هایی در زندگی زوجین می‌شود.

یکی از موضوعاتی که باعث شده امروز خانواده‌ها و زوجین حساسیت زیادی بر روی موضوع مهریه داشته باشند و به نوعی مهریه به دغدغه ‌آن‌ها تبدیل شود، نوسانات قیمت سکه و افزایش قیمت آن است.

متأسفانه در سالیان گذشته چشم و همچشمی باعث شده است که دختران از همسران آینده خود مهریه‌های نجومی درخواست کنند که اغلب آن‌ها با توجه به میزان مهریه، توان پرداخت آن را ندارند و این باعث می‌شود که گاه زندگی مشترک در شرف تشکیل را با مشکل مواجه کند و در مواقعی زندگی مشترک در همان مراحل ابتدایی از هم بپاشد.

یکی از مواردی که متأسفانه در مراسم خواستگاری به غلط مطرح می‌شود، این است که می‌گویند «مهریه را کی داده و کی گرفته است». امروز هستند مردانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه تعیین شده در زندان به سر می‌برند و این موضوع به معضلی تبدیل و باعث ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده است.

برابر آخرین آمارهایی که در اردیبهشت امسال توسط حجت‌الاسلام «حسن نوروزی» نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارائه شد، بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه در زندان‌ها به سر می‌برند.

همچنین هستند زنانی كه با انتخاب مهریه‌‌های پایین یا بخشش مهریه خود پس از زندگی مشترک به مشکلاتی برخوردند که از عهده برطرف کردن آن برنمی‌آیند؛ لذا باید راهی منطقی برای احقاق حق زن اعمال شود تا حق هیچ‌کس ضایع نشود و از طرفی نیز بتواند ضامن زندگی مسالمت‌آمیز برای زوجین شود. تعیین مهریه بر اساس دستورالعمل‌های دین مبین اسلام و سازگار با وضع مالی مرد و دوری گزیدن از چشم و همچشمی در این زمینه می‌تواند در کاهش پرونده‌های مربوط به مهریه، تأثیر بسزایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جدید دستگاه قضا در سفر اخیر خود به شهر قم‌ و در دیدار با مراجع تقلید این قول را داد که‌ به پرونده کسانی که به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند، رسیدگی کند و در حوزه تصحیح قانون مهریه قدم‌های مثبتی بردارد.

طبق قانون، تنها در صورتی که زوج توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد، اما از پرداخت آن امتناع کند، بازداشت خواهد شد. اما در برخی موارد گزارش شده که این الزام رعایت نشده و عدم اجرای صحیح قانون موجب افزایش آمار زندانیان مهریه شده است.

حال باید دید که رویکرد جدید دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‌های مهریه، تا چه میزان می‌تواند برای کسانی که به دلیل عدم توانمندی مالی در پرداخت مهریه در زندان هستند، مؤثر باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها