یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

مانور اشرافی‌گری در خیابان‌های تهران

دور دور کردن‌های شبانه، علاوه بر نشان دادن فاصله طبقاتی و مانور اشرافی‌گری در خیابان‌ها امروز به یک آسیب اجتماعی در جامعه تبدیل شده است که اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود.
کد خبر: ۳۴۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ - 09June 2019

مانور اشرافی‌گری در خیابان‌های تهرانگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید نوروزی پور؛ دور دورهای شبانه و حرکات نمایشی با ماشین در خیابان‌ها متاسفانه در چند سال اخیر به راهی نادرست برای تخلیه هیجانات جوانان بخصوص مرفهین بی درد تبدیل شده است‌.

اگر اواخر شب به ویژه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها بخواهی از برخی خیابان‌های تهران عبور کنی با صحنه‌هایی از جمله لایی کشیدن، سبقت گرفتن و کورس خودروهای لوکس همچون بی ام و، بوگاتی، پورشه با سرنشینانی مواجه می‌شوی که اغلب سنشان بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

جوانانی سرمست با خودروهای لوکس و گران‌قیمت که خیابان‌های شهر را به صحنه مسابقه اشرافی‌گری و صحنه‌ای برای نشان دادن فاصله طبقاتی تبدیل کرده اند.

در میان تمامی هیاهو‌هایی که وجود دارد، برخی دیگر از جوانان نیز با نصب باندهای گران‌قیمت روی ماشین‌های معمولی و انجام حرکات نمایشی سعی در جلب توجه دیگران دارند.

جوانان پولدار دور دور را نوعی تخلیه هیجان خود می‌دانند و این آزاررسانی به دیگران را برای خود یک تفریح می‌دانند! حال باید سوال کرد که رهگذران و ساکنان محلات مختلف چه گناهی کرده‌اند که باید صدای آزاردهنده خودروهای لوکس را تحمل کنند؟!

دور دور کردن‌های شبانه، علاوه بر نشان دادن فاصله طبقاتی و مانور اشرافی‌گری در خیابان‌ها امروز به یک آسیب اجتماعی در جامعه تبدیل شده است که اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند باعث شود که برخی جوانان برای رسیدن به این سطح دست به کارهای خلاف بزنند تا بتوانند ره صدساله را یک‌شبه طی کنند و با تأسی از جوانان ثروتمند با خودروهای چند صدمیلیونی خودنمایی کنند‌.

دور دور‌های شبانه و کورس گذاشتن در خیابان‌‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر ایجاد مزاحمت برای رانندگان و شهروندان باعث تحمیل خسارات جانی و مالی به دیگران می‌شود.

این اقدام بارها باعث ایجاد حادثه برای دیگران شده است که در آخرین مورد آن مرگ یک جوان ۲۰ ساله اصفهانی را رقم زد؛ حادثه‌ای که در چند روز گذشته باعث ایجاد بحث‌های زیادی در فضای مجازی شد. یکی از همین جوانانی که به دنبال تفریح و خوشگذرانی در خیابان کارگر اصفهان بود با یک دستگاه پورشه با یک پراید تصادف کرد و باعث کشته شدن جوان ۲۰ ساله شد. پرونده این تصادف هنوز باز است و راننده نیز دستگیر شده است.

در جریان این تصادف مردم با جمله‌‌ای سخیف مواجه شدند؛ «کشتیم که کشتیم دیه‌اش را می‌دهیم». این جمله باعث شد که مردم بیش از پیش فاصله طبقاتی موجود در جامعه و خوی تفرعن برخی ثروتمندان و مرفهین بی درد را احساس کنند.

در تهران بزرگ پلیس با راه‌اندازی طرح‌های مختلف توانسته تا حدودی با این نمایش‌های خیابانی برخورد کند که در آخرین طرحی که اجرا کرد در بلوار شهید اندرزگو 559 خودرو را توقیف کرد.

یکی از خواسته‌های به حق مردم، برخورد قاطع با کسانی است که ثروت خود را با تفرعن در کف خیابان‌های شهر به نمایش می‌گذارند و علاوه بر خطرآفرینی برای شهروندان، موجب تحمیل بار روانی به مردم می‌شوند.

مردم در حادثه اصفهان از پلیس و دستگاه قضا می‌خواهند که به گونه‌ای با مسببین این حادثه برخورد کند تا به این راحتی از کنار این حوادث و به خطر انداختن جان دیگران نگذرند و اجازه ندهند که این فکر در اذهان مردم شکل بگیرد که «مرفهین بی‌درد اجازه دارند که به راحتی با جان انسان‌ها بازی کنند».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار