سامانه پدافند هوایی پیشرفته «۱۵ خرداد» رونمایی شد+ مشخصات

سامانه پدافند هوایی پیشرفته «۱۵ خرداد» رونمایی و به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل شد.
کد خبر: ۳۴۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ - 09June 2019

سامانه سلاح پدافند هوایی پیشرفته «۱۵ خرداد» شدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، همزمان با ایام سالروز رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد «سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد» ساخت متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طی مراسمی با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی رونمایی و تحویل این نیرو شد.

امیر حاتمی در این مراسم اظهار داشت: فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اتکال به ذات اقدس الهی و تحت زعامت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرمانده معظم کل قوا و با حمایت‌های بی دریغ دولت خدمتگزار و ملت سرافراز ایران موفق شدند دستاورد جدید و ارزشمندی در حوزه پدافند هوایی به نام «۱۵ خرداد» را به ملت شریف و نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران تقدیم کنند.

وی افزود: پیرو تشکیل نیروی پدافند هوایی به عنوان نیروی چهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با مسئولیت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حکم مبارک فرمانده معظم کل قوا و به منظور انجام دقیق‌تر مأموریت‌های کلان و خطیر پدافندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در سطح راهبردی، وزارت دفاع بر خود فرض می‌داند همان‌طور که فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) پدافند هوایی را اولویت اول نیرو‌های مسلح برشمردند با تولید و ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات پدافندی متناسب با نیاز کشور و نوع تهدیدات پیش رو پدافند هوایی را با هدف ارتقاء امنیت و صیانت از آسمان جمهوری اسلامی ایران تأمین و پشتیبانی کند.

سرتیپ حاتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حکم عقل و منطق برای تامین امنیت ملی و دفاع از منافع ملی خویش روز به روز به توان دفاعی خود  می‌افزاید و در این مسیر از کسی اجازه نمی‌گیرد، گفت: از آنجا که مأموریت نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار حساس بوده و به تعبیری در خط مقدم مقابله با دشمنان ایران محسوب می‌شود، سامانه سلاح پدافند هوایی ۱۵ خرداد که نماد خودباوری، خوداتکایی و دسترنج متخصصان داخلی کشورمان است به عنوان یک دستاورد مهم دفاعی و پیشرفته متناسب با فناوری روز دنیا تحویل نیروی پدافند هوایی می‌شود.

وزیر دفاع با اشاره به حضور پایگاه‌های متعدد نیرو‌های فرامنطقه‌ای مستقر در کشور‌های اطراف ایران بیان کرد: با بررسی تحولات اخیری که پیرامون کشور عزیزمان رخ داده است و البته اتفاقاتی که به واسطه ایجاد داعش در سوریه و عراق شکل گرفته است، می‌بینیم که سمت و سوی نبرد‌های امروزی متفاوت از گذشته و به سمت تهدیدات موشکی و هوایی رفته است. به همین دلیل تنها راهکار مقابله با تهدیدات هوایی و موشکی به طور قطع در اختیار داشتن یک پدافند هوایی پیشرفته، به‌روز، مجهز و کارآمد است و در این راستا با وجود تحریم‌های شکننده در حوزه‌های دفاعی و نظامی، ملت ما شاهدند که هیچ سدی جلودار عزم و اراده فرزندان برومند ایران اسلامی در حوزه پشتیبانی از نیرو‌های مسلح نبوده و نخواهد بود.

وی با تشریح پروژه سامانه سلاح پدافند هوایی «شهدای سوباشی» با نام سامانه پیشرفته پدافند هوایی «۱۵ خرداد» که توسط متخصصان سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، گفت: در شبکه جامع پدافند هوایی کشور لازم است گستره‌ای از سامانه‌های پدافند هوایی با برد‌های مختلف از چندکیلومتر تا چندصد کیلومتر به‌کار گرفته شوند و بر این اساس، این سامانه می‌تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری کند و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا است.

امیر حاتمی ویژگی برجسته دیگر این سامانه را هدف‌گیری آن عنوان کرد و افزود: سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد قادر است تعداد شش هدف را به طور همزمان شناسایی و ردگیری کند و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک پذیری آن است؛ به گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از پنج دقیقه است.

وزیر دفاع توسعه‏‌ی سامانه‌های پدافند هوایی نیرو‌های مسلح را یکی از ضرورت‌های دفاعی هر کشوری دانست و افزود: با وجود تحریم و عدم در اختیار قراردهی این‌گونه سامانه سلاح‌ها از طرف کشور‌های دیگر، بومی‌سازی این سامانه از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا بتوان پوشش دفاعی مناسبی را در مقابل تهدید‌های مختلف هوایی با قابلیت عملیاتی بالا جهت مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن ازجمله هواپیما‌های جنگنده، بمب افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپاد‌ها ایجاد کرد. در این میان نقش سامانه‌های برد بلند و متوسط کشور در بازدارندگی از تهاجم دشمنان و تهدید اهداف هوایی برای محافظت از تأسیسات حیاتی و شهر‌های بزرگ بسیار حائز اهمیت است.

امیر حاتمی در تشریح سایر ویژگی‌های این سامانه پیشرفته افزود: این سیستم مجهز به رادار آرایه فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکو‌های پرتاب مستقل است که در آن از موشک «صیاد ۳» استفاده شده است.

وی امکان درگیری موثر با اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیما‌های شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را از دیگر قابلیت‌های این سامانه برشمرد.

سرتیپ حاتمی افزود: این سامانه درصورت وجود اهداف کروز در ناحیه کشندگی سامانه سلاح، قابلیت انهدام اهداف مذکور را دارد.

وی قابلیت کارایی بالا در سطوح کنترل و هدایت عملیات، قدرت تحرک‌پذیری بالا و زمان عکس العمل کوتاه را از ویژگی‌های دیگر سامانه ۱۵ خرداد عنوان کرد و گفت: این سامانه در برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر تا ۲۷ کیلومتر و در برد هفت کیلومتر تا ۷۵ کیلومتر قرار دارند) می‌تواند درگیر شود.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ما امروزه در حوزه ساخت فناوری‌ها، تجهیزات و سامانه‌های پدافند هوایی به سطحی از رشد، بالندگی و توسعه رسیده‌ایم که نیرو‌های مسلح ما در مقابل هرگونه تهدیدات هوایی و موشکی بدون نیاز به کمک سایر کشور‌ها می‌توانند از حدود و ثغور ایران اسلامی حفاظت و حراست کنند.

وزیر دفاع در پایان با تبریک این موفقیت بزرگ به محضر فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و نیرو‌های مسلح، از تلاش‌ها و مجاهدت‌های دانشمندان، متخصصان و مدیران سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع که در بخش‌های مختلف با تولیدات ارزشمند خود قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را به اوج رسانده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار