سردار عراقی‌زاده مطرح کرد؛

برگزاری نشست بین‎المللی روان‎شناسی در نیرو‌های مسلح/ بررسی عملیات روانی و مدیریت بحران‌های روانی در نیرو‌های نظامی

رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح ضمن بررسی اهداف برگزاری کارگاه PTSD از برگزاری نشست بین‎المللی روان‎شناسی با حضور نیرو‌های مسلح کشور‌های مختلف خبر داد.
کد خبر: ۳۵۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ - 15June 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار دکتر «حسن عراقی‌زاده» رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز در همایش «سندروم استرس پس از ضایعه» که با شرکت نمایندگان کشور‌های مختلف برگزار شد، خطاب به حضار و میهمانان این همایش اظهار داشت: حضور شما را در ایران، سرزمین شعر و ادب و حماسه، صلح و امنیت، سرزمین نخبگان و اندیشمندان، با پیشینه تاریخی چند ۱۰ هزار ساله و افتخارآفرین را خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: برای من باعث افتخار است که فرصتی هرچند کوتاه در کنار شما اندیشمندان و اساتید برجسته حوزه «روان» باشم.

سردار عراقی زاده با اشاره به برگزاری کارگاه PTSD در تهران، گفت: پس از برگزاری موفق چهارمین کنگره آسیا اقیانوسیه طب نظامی در سال ۲۰۱۸، کشور ایران، ریاست کارگروه منطقه آسیا اقیانوسیه طب نظامی را طی دو سال پیش رو بر عهده گرفت. از این‌رو برنامه‌های بسیار جامع، متنوع و کاربردی در بستر علمی، فرهنگی و اجتماعی جهت مشارکت حداکثری کشور‌های منطقه را طرح‌ریزی کرده و به تصویب در نشست مجمع عمومی ICMM رسانده است.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر سلامت روان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت و بهداشت یک جامعه قلمداد می‌شود و عمیقاً مورد توجه روان‌پزشکان، روان‎شناسان و سایر دانشمندان علوم رفتاری و اجتماعی قرارگرفته است.

رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: بهداشت روانی در یگان‌های نظامی به لحاظ اهمیت حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی کارکنان نظامی و بهره‌وری و افزایش توان رزمی نیرو‌های مسلح از اهمیت غیرقابل‌اجتنابی برخوردار است.

وی افزود: کمیته بین‌المللی طب نظامی ICMM به‌عنوان یک کمیته علمی تأثیرگذار، با قدمت و سابقه خدمات گسترده‌ای در همه ابعاد سلامت تاکنون داشته است، اما به نظر می‌رسد، در این بُعد از سلامت متأسفانه دارای کاستی‌ها خلأ‌های اساسی بوده و از این‌رو جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل کمیسیون فنی سلامت روان را در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ در مجمع عمومی در بلژیک در کنار سایر کمیسیون‎ها و کارگاه‌های ICMM مطرح کرد.

سردار عراقی زاده خاطرنشان کرد: پس از ساعت‌ها مطالعه و کار تخصصی و جمع‌بندی و تعیین سرفصل‌ها و محور‌های موردنیاز در حوزه سلامت روان، پیشنهاد تشکیل این کمیسیون در جلسه نشست مجمع عمومی در طی چهل و سومین کنگره جهانی طب نظامی در بازل سوئیس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درنهایت با رأی قاطع و اکثریت اعضا، ایران به‌عنوان مرکز مرجع در حوزه‌ی سلامت روان به ریاست کمیسیون فنی سلامت روان برای یک دوره‌ی چهارساله منصوب شد.

وی تصریح کرد: ما در قالب این کمیسیون اهداف کلان و جزئی متعددی را پیگیری خواهیم کرد که می‌توان به دو هدف کلان «ارائه خدمات بهداشتی و روان‌شناسی سلامت در بالاترین سطح و توان علمی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور‌های عضو و استفاده از امکانات علمی و دانشگاهی» و «حفظ، تأمین و ارتقای سلامت روان کارکنان نظامی و انتظامی و خانواده آن‌ها و سایر اقشار جامعه در بالاترین سطح ممکن» اشاره کرد.

سردار عراقی زاده در خصوص وظایف و اهداف کمیسیون فنی سلامت روان طب نظامی و اهداف برگزاری این کارگاه سه روزه، گفت: برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و پیگیری وظایف بهداشت و سلامت روان تهیه و تنظیم قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های موردنیاز در زمینه پژوهش و آموزش سلامت روان در بین اعضا، تهیه و تنظیم اهداف، سیاست‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های کلی سلامت روان بر اساس نیازمندی‌های مختلف کشور‌ها ازجمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی همچنین انجام اقدامات تخصصی در خصوص ارائه خدمات سلامت روان و پایش سلامت و برنامه‌ریزی و ایجاد بستر‌های لازم برای آموزش و مهارت کارکنان تخصصی حوزه سلامت روان در کشور‌های مختلف، تهیه و تدوین پروتکل‌های سلامت روان و تربیت و رشد نیروی انسانی متخصص را ازجمله دیگر اهداف این همایش بین المللی عنوان کرد.

رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح برقراری تعامل سازنده و همکاری متقابل میان کشور‌های عضو و مراکز دانشگاهی و علمی در حوزه سلامت روان را از دیگر دستاورد‌های این همایش برشمرد.

سردار عراقی زاده افزود: همچنین ما در نظر داریم که نشست بین‎المللی روان‎شناسی و روان‎پزشکی در نیرو‌های نظامی و انتظامی را با سرفصل‌های «آینده روان‌شناسی در نیرو‌های نظامی و انتظامی»، «سنجش و ارزیابی‌های فردی و سازمانی»، «عملیات روانی و مدیریت بحران‌های روانی»، «تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری در شرایط سخت»، «آسیب‌های عمدی در نیرو‌های نظامی و انتظامی» و «سلامت روان و خانواده‌ها» راغ برای روان‌شناسان، روان‌پزشکان، افسران پزشک و متخصصان بهداشتی طی ۲ روز در تهران برگزار کنیم.

وی ادامه داد: طی چهار سال آینده نیز برنامه‌ریزی و اجرای تله‌کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی متعددی با مشارکت سایر کشور‌ها در دستور کار این مرکز سلامت روان قرار گرفته است.

رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: بر آنیم تا با همکاری و هم‌افزایی نیرو‌های تخصصی و با استفاده از سرمایه‌های انسانی ارزشمند و علاقه‌مند در کشور‌های عضو ICMM ازجمله روان‎شناسان و روان‌پزشکان بتوانیم در زمینه سلامت روان با اولویت پیشگیری، پژوهش و آموزش نقش مؤثری در ارتقای سطح سلامت کارکنان نظامی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار