همایش نفس‌های سوخته-۱/ ظریف:

ملت ایران زیر بار حرف زور نمی‌روند/ بزرگترین ابزار بازدارندگی کشور فرهنگ ایثار و شهادت است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از سال‌ها پیش خبر دسترسی داعش به سلاح‌های شیمیایی را اعلام کردیم و مدارک آن را به غربی‌ها دادیم، ولی همانطور که بر مدارک صدام سرپوش گذاشتند، امروز هم بر استفاده نوکران خود از سلاح‌های شیمیایی سرپوش می‌گذارند.
کد خبر: ۳۵۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ - 25June 2019

ظریف: امریکا بر استفاده نوکران خود از سلاح شیمیایی سرپوش می‌گذاردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در همایش «نفس‌های سوخته» تجلیل از صبوری قربانیان سلاح‌های شیمیایی که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در هتل انقلاب تهران برگزار شد اظهار داشت: جانبازان به عنوان سند زنده مقاومت ایران، نشان دادند که ملت ایران رنج و فشار سرفه‌ ناشی از بمباران شیمیایی را تحمل می‌کنند؛ ولی زیر بار زور و ذلت نمی‌روند.

وی افزود: اعتقاد دارم که بزرگترین سرمایه ما و ابزار بازدارندگی مقابل قدرت‌های جهانی در کنار توانمندی دفاعی و سلحشوران جان بر کف در مبارزه با قدرت‌ها، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت است که از این مرز و بوم در بدترین شرایط مقاومت کردند و سربلند بیرون آمدند.

وزیر امور خارجه با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان ملل و مجامع جهانی در قبال استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران افزود: استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی به روزهای بعد از فتح خرمشهر بازمی‌گردد. از سال 63 به صورت مداوم گزارش اقدامات صدام به سازمان ملل داده می‌شد. فاجعه حمله عراق به سردشت مقدمه‌ای برای فاجعه حلبچه بود که هیچ کدام از این جنایت‌ها باعث یک تحرک از سوی سازمان ملل نشد.

دریغ از یک جمله و کلمه علیه مسببان جنایت شیمیایی!

ظریف ادامه داد: دبیر کل وقت سازمان ملل با فشار ما و کارشکنی فعال امریکا هیئت‌هایی را به ایران و سردشت فرستاد و از مصدومین شیمیایی در بستر افتاده دیدار و گزارشی تهیه کرد. صبوری را در چهره زنان و کودکان مصدوم شده دیدند ولی دریغ از یک جمله و کلمه علیه مسببان این جنایت. کسانی که امروز می‌گویند استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست تلاش کردند استفاده صدام از سلاح شیمیایی بدون کوچکترین هزینه‌ای اتفاق بیافتد.

وی خطاب به حامیان صدام در استفاده او از سلاح‌های شیمیایی گفت: نمی‌توانیم بپذیریم شما مدعی امروز مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی هستید که اگر کسی در دنیا حق داشته باشد از مقابله صحبت کند آن‌هایی هستند که هنوز زخم این سلاح‌ها را بر بدن خود حس می‌کنند. اگر آن روز در برابر سلاح شیمیایی صدام سرپوش نمی‌گذاشتید امروز داعش جرات استفاده از این سلاح‌ها را در سوریه نداشت.

سال‌ها پیش دسترسی داعش به سلاح‌های شیمیایی را اعلام کردیم

ظریف در خصوص استفاده داعش از سلاح‌های ممنوعه در سوریه بیان کرد: از سال‌ها پیش دسترسی داعش به سلاح‌های شیمیایی را اعلام کردیم و مدارک آن را به غربی‌ها دادیم ولی همانطور که بر مدارک صدام سرپوش گذاشتند امروز هم بر استفاده نوکران خود از سلاح‌های شیمیایی سرپوش می‌گذارند.

وزیر امور خارجه، ایران را بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی دانست و خاطرنشان کرد: با نظر شرعی مقام معظم رهبری که استفاده از سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای را حرام می‌داند همواره در صف اول مبارزه با استفاده از این سلاح‌ها بودیم. از اولین کشورهایی بودیم که در کنوانسیون منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی شرکت کردیم و با ملاحظات امنیتی به این کنوانسیون پیوستیم.

وی با محکوم کردن امریکا در عدم نابودی سلاح‌های شیمیایی این کشور افزود: کشوری که هزار و 700 میلیارد دلار هزینه نظامی می‌کند 24 سال است از نابودی سلاح‌های شیمیایی که نگهداری آن ممنوع است امتناع می‌ورزد، رژیم صهیونیستی عضو کنوانسیون منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی نیست و این‌ها وامدار منع استفاده از سلاح شیمیایی می‌شوند.

ظریف با تاکید بر اینکه ایران سردمدار مقابله با سلاح شیمیایی است بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمود اگر هم بخواهیم سلاح شیمیایی داشته باشیم صحبت امریکا پشیزی ارزش ندارد. ما با دیدگاه شرعی هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت چون مخل انسانیت است. کسانی که از این سلاح‌ها استفاده کردند را به میز محاکمه می‌کشانیم همانطور که تاجر اصلی مواد سلاح‌های شیمیایی را به 18 سال حبس محکوم کردیم.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: در همه مجامع بین الملل با حضور پر ارزش خانواده شهدای سلاح‌های شیمیایی و جانبازان شیمیایی واقعیت مقابله با سلاح شیمیایی را نشان دادیم و تلاش می‌کنیم خاورمیانه‌ای عاری از سلاح شیمیایی ایجاد کنیم. دنیای امروز نباید این مظاهر صبوری را فراموش کند و خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی بهترین شاهدان این جنایت هستند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار