مینیاتور جمهوری اسلامی/ 4

کوچکی‌نژاد: جنگل‌های گیلان هنوز فریاد میرزا را در دل خود دارند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک بنیاد مستقل فرهنگی به نام میرزا کوچک جنگلی تشکیل دهد، گفت: میرزا کوچک جنگلی طرفدار اندیشه و اتحاد جهان اسلام بود، اما متاسفانه پس از یک قرن، نهضت اسلامی و مردمی این شهید به درستی بازتاب داده نشده است.
کد خبر: ۳۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ - 02December 2014

کوچکی‌نژاد: جنگل‌های گیلان هنوز فریاد میرزا را در دل خود دارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از رشت، جبار کوچکینژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۱ آذر سالگرد بزرگمردی است که یک قرن قبل نهضت جنگل را مدیریت کرد، نهضت جنگل از نظر مدل مبارزه و ابعاد آن با هیچ یک از نهضتهای معاصر قابل مقایسه نیست، اگرچه دامنه مبارزه نهضت در چالش با استکبار داخلی و استعمار خارجی از گستره وسیعی برخوردار بود اما مهمترین هدف او حاکمیت اسلام بود.

وی تصریح کرد: جنگلهای گیلان هنوز فریاد میرزا را در دل خود دارند و در توصیف میرزا و یارانش همین بس که عامل استعمار انگلیس فردی که به عنوان سرکوبگر نهضت میرزا از آن یاد میکنند، میگوید که میرزا به شرافت و بزرگمنشی و آزادیخواهی قابل ستودن است و میگوید که فریاد میرزا کوچک حقطلبانه بود.

کوچکینژاد افزود: میرزا طرفدار اندیشه و اتحاد جهان اسلام بود، این اندیشه میتوانست به نفع امپراطور عثمانی باشد ولی هیچگاه میرزا خود را در اختیار منافع عثمانی قرار نداد؛ برای او دشمن، دشمن بود چه عثمانی، چه روسیه و چه انگلیس. بعد از شهادت میرزا متاسفانه وابستگان رژیم پهلوی از یکسو و از سوی دیگر وابستگان به این دو رژیم و مارکسیستها دست به دست هم دادند و میرزا را بهعنوان تجزیهطلب گیلان و خرافاتی بودن معرفی کردند. این در حالی است که اسناد وزارتخانه انگلیس، شوروی سابق و عثمانی بهترین شاهد برای رد این اتهام است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بیشک یک قرن از عمر این نهضت اسلامی و مردمی میگذرد اما متاسفانه به درستی بازتاب داده نشده است، از اینرو به وزیر ارشاد پیشنهاد میدهم جهت پاسداشت بزرگترین حماسهساز مردمی و مذهبی دوره معاصر یعنی میرزا کوچک خان نیاز است یک بنیاد مستقل فرهنگی به نام وی تشکیل شود. امروز بزرگترین تهدید برای ایران اسلامی ایجاد قفس معنوی بین مرزهای دیروز، امروز و فردا است، اما با پاسداشت یاد و خاطره جانفشانیهای مردانی چون مدرس و میرزا کوچک که در تاریخ ایران درخشیدهاند و سر تعظیم مقابل استکبارگران فرود نیاوردند میتوانیم نماد فرهنگ مقاومت را به نمایش بگذاریم و این جز از راه تکریم نمادی چون میرزاکوچک و مدرس شهید امکانپذیر نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها