فاضلی:

موضوع دفاع مقدس چیزی جدای از زندگی ما نیست

یکی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی گفت: هیچ کسی را نمی‌توان یافت که کلمه شهید برایش مقدس نباشد. باید توجه داشت که کشور ما درگیر مسائلی شد که تبعات آن را شاهد هستیم و باید بدانیم که موضوع دفاع مقدس چیز جدایی از زندگی ما نیست.
کد خبر: ۳۵۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶ - 09July 2019

موضوع دفاع مقدس چیزی جدای از زندگی ما نیستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: علی فاضلی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی است که اولین نمایشگاه حرفه‌ای انفرادی وی تحت عنوان «میدان قدیسین» در گالری «طراحان آزاد» در حال برگزاری است. در این نمایشگاه تعدادی از آثار نقاشی وی با موضوع دفاع مقدس در معرض بازید قرار گرفته است.

علی فاضلی که پیش از این تجربه برگزاری نمایشگاه‌های متعدد گروهی در تهران و اصفهان را داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در خصوص شیوه اجرای تابلوهای خود اظهار داشت: آثار من ترکیبی از مدیاهای مختلف است. در خلق تابلوهای این نمایشگاه سعی کردم از نور استفاده کنم تا بتوانم مفاهیم جدی‌تری را به مخاطب منتقل کنم.  

وی در خصوص انتخاب پرتره‌های شهدا توضیح داد: امروز با موضوعاتی روبه‌رو هستیم که در کشور ما و منطقه در حال وقوع است. این موضوعات چیزی خارج از زندگی شخصی ما نیست. جنگ‌هایی که در کشور و اطراف ما افتاده است تبعاتی دارد که باید به آن پرداخته شود.

این هنرمند نقاش و طراح در ادامه گفت: جدای از این، شهدای ما قهرمانان مقدسی هستند که همه سلایق و اندیشه‌ها آنها را باور دارند. فکر نمی‌کنم کسانی باشند که شهدا برای آنها مقدس و قابل احترام نباشند. کلمه شهید در هر شکلش مقدس است. چیزی که از شهدا برای من مهم بود و باعث شد این تابلوها را خلق کنم آرمانی بودن تصمیم آنها در لحظه شهادت بود. مهم‌تر اینکه چگونه می‌توانیم فاصله خود را با شهدا کم کنیم. شهدا مثل همه آدم‌های اطرافمان بودند با همه ویژگی‌های انسانی اما چیزی که آنها را به مرتبه شهادت رساند، تصمیمی بود که گرفتند.

وی در مورد عنوان نمایشگاهش گفت: عنوان نمایشگاه یعنی «میدان قدیسین» نیز به همین موضوع اشاره دارد. همه شهدا قدیسین قابل ستایشی هستند که باید آنها را شناخت.  من در این نمایشگاه سعی کردم که این سوال را مطرح کنم که آیا می‌شود به این درجه آرمانی نزدیک شد. البته در انتخاب یک شهید خاص مثل شهید باکری منظور خاصی نداشتم. تلاشم این بود که تصویر شهدای شاخص و گمنام را در کنار هم قرار دهم.

فاضلی در خصوص استفاده از بال فرشتگان و حلقه‌هایی که با نور روی پیکر شهدا طراحی شده توضیح داد: به هر حال بال فرشته و حلقه نور، المان‌هایی از تقدس‌گرایی هستند. می‌شود از نشانه‌هایی دیگری استفاده کرد اما به نظر من بال فرشته به مفهوم شهادت نزدیک‌تر است.

وی درباره ظرفیت‌ هنرهای تجسمی برای القای مفاهیم ارزشی بیان داشت: هنرهای تجسمی مخاطب خود را دارند هرچند شاید گستردگی مدیومی مثل سینما یا تئاتر را نداشته باشد. سینما قطعا جذابیت‌های ذاتی بسیاری دارد که هنرهای دیگر فاقد آنها هستند اما هنرهای تجسمی نیز قابلیت‌های خود را دارند و این هنرمند است که باید بداند چگونه از آنها استفاده کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار