واکنش ها به تحرکات دیپلماتیک فشرده ایران در نیویورک

در آستانه سفر روحانی به نیویورک، برنامه دیدارهای فشرده وزیر امور خارجه در مقر سازمان ملل همچنان ادامه دارد و این امر با واکنش هایی به خصوص از سوی رژیم صهیونیستی همراه شده است.
کد خبر: ۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷ - 23September 2013

واکنش ها به تحرکات دیپلماتیک فشرده ایران در نیویورک

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "یورونیوز"، طی روزهای گذشته و با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک شاهد تحرکات گسترده دیپلماتیک ایران در تعامل با دیگر کشورها و مقامات سازمان های بین المللی برای همکاری در موضوعات مختلف بوده ایم و طبق برنامه ی اعلام شده قرار است امروز نیز ظریف با "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس نیز دیدار نماید.

طی روزهای گذشته دیدارهای مختلفی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود و وزرای خارجه بسیاری از کشورها صورت گرفته و قرار است دیدارهایی نیز با وزیران خارجه کشورهایی از قبیل هلند، ژاپن، استرالیا، ترکیه و برخی کشورهای منطقه برگزار شود. اما طبق توافق هفته های گذشته ظریف و کاترین اشتون قرار است امروز صبح دیداری بین دو طرف در مقر سازمان ملل برگزار شود که موضوع هسته ای کشورمان و مذاکرات در مورد آن مهم ترین محور مذاکراتی دو طرف را تشکیل خواهد  داد.

در این رابطه، برنامه دیدار ظریف با ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در بعدازظهر امروز که به درخواست طرف انگلیسی برگزار خواهد شد، دارای اهمیت زیادی است؛ چرا که در زمان کنونی ایران و انگلیس درای روابط رسمی نبوده و این دیدار می تواند علاوه بر مذاکراتی در مورد موضوع هسته ای ایران تاثیراتی در مورد آینده روابط دو کشور نیز داشته باشد.

البته از جمله دیدارهای دارای اهمیت وزیر امور خارجه کشورمان باید به ملاقات وی با دبیر کل سازمان ملل متحد، "اخضر ابراهیمی" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و همچنین دیدار ظریف با "ریچارد هاس" رئیس شورای روابط خارجی امریکا و چند تن از مقامات سابق امریکایی اشاره داشت که اهمیت زیادی برای موضوعات مربوط به ایران و همچنین تحولات منطقه به خصوص موضوع سوریه دارا می باشند.

اما نکته شایان توجه در این رابطه، علاوه بر ضرورت توجه به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل، به بازتاب ها و واکنش های به این موضوع بر می گردد. بدین نحو که در حالی که رئیس جمهور کشورمان در روزهای گذشته بر مواضع همکاری جویانه ایران تاکید کرده بود، و همچنین به دلایلی مانند نقش فعال و موثر ایران در تحولات سوریه، تحرکات دیپلماتیک ایران در نیویورک به شدت مورد توجه محافل رسانه ای قرار گرفته است؛ بدین نحو که برخی تحلیل گران رسانه ای بر نقش فعال ایران برای حل برخی موضوعات دچار اختلاف مانند موضوع سوریه اشاره داشته اند.

اما موضوع مهم تر در بررسی واکنش ها به تحرکات دیپلماتیک کشورمان در نیویورک به مواضع و سخنان رهبران رژیم صهیونیستی بر می گردد؛ بدین نحو که از زمان مطرح شدن گمانه زنی هایی در مورد دیدار احتمالی روحانی با اوباما و فعالیت گسترده وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک، این نگرانی در میان صهیونیست ها به وجود آمده که تعامل و متعاقب آن نزدیکی ایران و امریکا ممکن است منافع این رژیم را با خطر مواجه کند. علاوه بر این در شرایطی که با دیپلماسی فعال کشورمان به نظر می رسد امکان آغاز مذاکرات هدفمند در مورد برنامه هسته ای ایران فراهم شده است، صهیونیست ها با تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در پی تخریب زمینه های توافق بین ایران و کشورهای غربی در راستای بهره برداری از "تهدید ساختگی" از سوی ایران برای حفظ منافع خود می باشند.
 

نظر شما
پربیننده ها