اشپیگل: اقلیت شیعه تحت سرکوب مقامات نیجریه قرار دارد

یک نشریه آلمانی در گزارشی اذعان کرده که دولت نیجریه در حال سرکوب اقلیت شیعه این کشور است.
کد خبر: ۳۵۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲ - 15July 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی به جنایات گروه تروریستی «بوکوحرام» در نیجریه به ویژه علیه شیعیان پرداخت.

در این گزارش آمده است که نیجریه با مشکلی به نام بوکوحرام مواجه است، اما دولت در این شرایط فقط با این گروه نمی‌جنگد؛ بلکه علیه اقلیت شیعه هم رویکردی توام با خشونت را در پیش گرفته است؛ اما واقعا چرا اینگونه است؟ در شهر «ابوجا» پایتخت نیروهای امنیتی در هفته اخیر با خشونت، معترضان شیعه را سرکوب کردند، نتیجه کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر بوده است. شیعیان خواستار آزادی «ابراهیم زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی نیجریه هستند. زکزاکی بیش از سه سال است که زندانی شده است و ۲۴ ماه از این مدت را بدون اینکه علیه وی اعلام جرم صورت بگیرد در زندان سپری کرده و تا امروز هم حکوم نشده است.

این نشریه آلمانی نوشت که فقط یک موضوع روشن است و آن این که این اقلیت در تمرکز سرکوب مقامات نیجریه قرار دارد. در این کشور ۱۷۰ میلیونی که از ادیان مختلف در آن سکونت دارند، ۸۵ میلیون نفر سنی هستند و فقط چهار میلیون نفر شیعه زندگی می‌کنند. پاییز گذشته در جریان یکی از مراسم شیعیان شمار قابل توجهی به خاک و خون کشیده شدند. طبق اعلام سازمان عفو بین‌الملل در آن روز و در جریان برگزاری تظاهراتی به منظور حمایت از آزادی زکزاکی، بیش از ۴۰ نفر کشته شدند.

«اوسای اوجیگو» رئیس عفو بین‌الملل در نیجریه در این مورد گفت: «قربانیان از ناحیه سر، گردن و سینه هدف قرار گرفته بودند و فقط یک گلوله به آنها شلیک شده بود. نیروهای امنیتی نیامده بودند که نظم را برقرار کنند بلکه آمده بودند که آدم‌ها را بکشند.» با این حال ارتش این اتهام را رد کرد.

«باقر گاشوا» یک سخنگوی جنبش سازمان اسلامی شیعی در نیجریه در این مورد به اشپیگل گفت: «ارتش خیابان‌ها را مسدود کرد و از جهات مختلف به ما شلیک کرد و تظاهرات‌کنندگان پس از شلیک اولین گلوله، فقط به سمت آنها سنگ پرتاب کردند.» وی در عین حال گفت: «ما نمی‌خواهیم تلافی کنیم.»

مقامات نیجریه در سال ۲۰۱۵ در پی کشتاری بی‌سابقه که زکزاکی را تا دم مرگ برد، وی را دستگیر کردند. ارتش، مسیر حرکت شیعیان را مسدود و خانه زکزاکی را محاصره کرد. دلیل این اقدامات این اتهام بود: شیعیان می‌خواستند حمله‌ای علیه یک ژنرال تدارک ببینند. نتیجه این بود که نیروهای نظامی صدها زن، مرد و کودک را کشتند و تعداد زیادی هم زخمی شدند و زکزاکی هم یکی از چشمان خود را از دست داد. آنها همچنین املاک زکزاکی را نابود کردند و تلاش کردند تا بر اقدامات خود سرپوش بگذارند. اما یک تحقیق رسمی بعدها، وجود گوری با بیش از ۳۰۰ جسد بی‌هویت را اثبات کرد با این حال هیچ تلاشی هم برای شناسایی اجساد صورت نگرفت.

اشپیگل در پایان نوشت که آزادی بسیاری از مردم نیجریه از سال‌های پیش از جانب گروه‌ بوکوحرام در معرض خطر است؛ همان گروهی که باعث مرگ هزاران نفر شده‌اند.

«آندرا بریگاگلیا» اسلام‌شناس در دانشگاه «کیپ تاون» نوشت که دولت، زکزاکی را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند اما وی در عین حال معتقد است که شیعیان به نوعی قربانی می‌شوند، نتیجه این است که بوکوحرام بمب می گذارد و شیعیان کشته می‌شوند.

انتهای‌پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها