به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان با حضور «علیرضا تابش» دبیر جشنواره در سازمان فارابی برگزار شد.
علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودکان و نوجوانان در این نشست با گرامیداشت یاد شهید صارمی، تلاش خبرنگاران را در جهت ساخت دنیایی زیبا دانست و اظهار داشت: برگزارکنندگان و برنامهریزان این جشنواره همه تلاش خود را طی چند ماه گذشته برای جستجوی فیلمهای خوب انجام دادهاند. امیدواریم بتوانیم جشنواره خوبی را برای کودکان و نوجوانان به رقم بزنیم اگرچه همه جشنوارهها نقاط قوت و ضعفی را خواهد داشت.
وی افزود: در بخش داخلی جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال هفت فیلم با کیفیت ایرانی وجود دارد که به جشنواره رونق خواهند داد.
در جشنواره امسال کیفیت جای کمیت را گرفته است
دبیر سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نخستین تحول را میتوان تغییر نگرش از «اثر» به «منظومه» دانست، چند دهه گذشته الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه مدیریت سینمایی ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید میدید و از سوی دیگر فیلمسازان نیز وظیفه خود را تا مرحلهی پستولید میدانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومهای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیرهی خلق ارزش در صنعت سینما بودند.
وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلمهای راهیافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره پس از مدتها سنت تولید فیلم برای جشنواره کنار گذاشته شد و اهمیت تعداد فیلمهای راهیافته به جشنواره جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائهی فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفافسازی و اعلام عمومی هزینه کرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی و چه در دبیرخانه جشنواره حالا خود را در اتاقی شیشهای حس میکنند که هر حرکت آنها و هر سرمایهگذاری در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و دربارهی آنها پرسش میشود. حالا و در سی و دومین دورهی جشنواره مفتخرم اعلام کنم ما با هفت فیلم با کیفیت و با قابلیت قابل توجه در صنایع مجاور روبرو هستیم و نه تنها دغدغهای در این مورد نداریم، بلکه در انتظار فیلمهای با کیفیت بیشتری در سالهای آینده میمانیم. در این دوره از جشنواره ما به دنبال ارائهی تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیتهایش بودهایم و کیفیت بیش از اعداد و تعداد فیلمهای موجود برای ما اهمیت داشته است.
توجه به وجوه بینالمللی سینمای کودک در جشنواره
تابش همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بینالمللی سینمای کودک نیز، که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانهی ویدیویی، دعوت از توزیع کنندگان منطقه ای و بینالمللی و تعریف خدمات جدید برای میهمانان بخش بینالملل، تلاش کردهایم صنعت تصویر در حوزهی کودک و نوجوانان را در فضای بینالمللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاستهای حاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، میتواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره تنها بخشی از آن است و هدفش حضوری همهجانبه در بدنه سینمای بینالملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزههای مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، از مزیتهایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: تلاش ما این بوده است که در بخش بینالملل، این ظرفیتهای منحصر به فرد را پیش روی میهمانان و شرکت کنندگان بینالمللی جشنواره به تصویر بکشیم. در این دوره از جشنواره، برای نخستین بار در کشور، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلمها به تهیه کنندگان فیلمهای سینمایی راه یافته به بخش مسابقه ی ملی ارائه خواهد شد.
سودآور کردن سینمای کودک در الویت است
تابش گفت: واقعیت این است که نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور ساختن سینمای کودک و نوجوان در عین حفظ کیفیت و توجه به مضامین فاخر و مطلوب، ترویج و تثبیت مفاهیم و نگرش کسب و کاری به این هنر-صنعت در میان فعالان این حوزه است. کمیتهای متشکل از صاحب نظران اقتصادی در حوزههای کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و تامین سرمایه، همه فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه را تحلیل اقتصادی کرده و برای نخستین بار در قالب خدماتی رایگان به تهیه کنندگان این آثار تقدیم خواهند کرد. این قدم، که در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصادی صنعت سینما برداشته شده است به ما در بازهی زمانی کوتاه مدت، امکان سنجش میزان موفقیت آثار سینمایی کودک و نوجوان را فراهم می کند و از سوی دیگر زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان سینمایی ایجاد میکند که از وابستگی سینمای کودک به نهادهای حامی کاسته خواهد شد و در نهایت این بخش از صنعت تصویر را به استقلال خواهد رساند. جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار، پس از پایان کار جشنواره برگزار خواهد شد مکمل این خدمات خواهد بود.
جشنواره نگاه خاصی به صنعت تصویر دارد
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن و آثار انیمیشن کوتاهی که به بخش مسابقه ملی راه یافتهاند نگاه دقیق به فیلمهای کوتاه و بلند غیر سینمایی و تاسیس بخش جدید وبسری، همه نشانههایی هستند که نشان میدهند جشنواره در این دوره، نگاه خاصی به صنعت تصویر فراتر از صرفاً سینما خواهد داشت. همین رویکرد در مورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار که از سوی دبیر اهدا خواهد شد، موئد همین رویکرد است و امیدواریم باعث شود تهیهکنندگان، فیلمسازان و نویسندگان نیز این نگاه را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور پیوندی راهبردی ایجاد شود.
جزئیات سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان
وی همچنین اظهار داشت: خوشحالم اعلام کنم امسال در کنار جشنواره، المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز به شکل متفاوت و بهروزی برگزار خواهد شد. این المپیاد، که 60 نوجوان از سراسر کشور را میزبانی خواهد کرد، المپیاد فیلمسازی در این دوره با پذیرش ایده، و تجربه گسترش ایده، میزبان 9 تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود که میتواند اتفاقی ویژه و منحصر به فرد تلقی شود. امید ما این است که همنشینی نوجوانان با کسانی که در راه فیلمسازی مو سپیده کردهاند بتواند سرچشمه انتقال تجارب گذشته و ظهور پدیدههایی جدید در صنعت تصویر باشد.
بزرگداشت سه چهره سینمای کودک
دبیر جشنواره، در بخش دیگری از صحبتهایش بزرگداشتهای جشنواره امسال را اعلام کرد و گفت: جشنواره امسال تصمیم گرفته از سه تن از بزرگان حوزه سینمای کودک و نوجوان تجلیل کند، مهین جواهریان، فیلمساز باسابقه این حوزه، علیرضا رضاداد که پیشتاز مدیریت سینمایی هستند و مریم سعادت پیشکسوت هنرهای نمایشی چهرههایی هستند که بزرگداشتشان در این دوره از جشنواره برگزار میشود که مخرج مشترک همه آنها سابقه کار فعالانه و طولانی در این حوزه است.
آمار آثار راه یافته به جشنواره امسال
تابش در ادامه به بیان آمار آثار راهیافته به سی ودومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی 217 عنوان فیلم است که از این تعداد فیلم سینمایی 12 عنوان، فیلم کوتاه داستانی 105 عنوان، فیلم بلند داستانی 16 عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه 66 عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی شش عنوان، وبسری 39 عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلیه آثار، 36 عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل هفت فیلم سینمایی10 فیلم کوتاه داستانی، هفت فیلم بلند داستانی و 12 فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.
همچنین مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش بین الملل، 235 عنوان فیلم است که این تعداد شامل 100 فیلم سینمایی، 45 عنوان فیلم بلند پویانمایی، 40 عنوان فیلم کوتاه پویانمایی، 50 عنوان فیلم کوتاه داستانی است. پس از بازبینی تمامی آثار 42 عنوان فیلم توسط هیات انتخاب بخش بین الملل، 12 عنوان فیلم بلند سینمایی، 10 فیلم بلند پویانمایی، 11 عنوان فیلم کوتاه پویانمایی و 9 فیلم کوتاه داستانی برگزیده شدند.
انتهای پیام/ 121