محسن جوادی در اختتامیه «جشنواره ملی چاپ ایران»:

تلاش برای رفع مشکلات صنعت چاپ/ صنعت چاپ یکی از بهترین صنایع حوزه فرهنگ است

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از ایجاد کارگروهی برای رفع مشکلات صنعت چاپ خبر داد و گفت: صنعت چاپ یکی از بهترین صنایع حوزه فرهنگ است که می‌تواند اقتصاد پویایی را برای فرهنگ ایجاد کند.
کد خبر: ۳۵۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ - 26August 2019

تلاش برای رفع مشکلات صنعت چاپ/ صنعت چاپ یکی از بهترین صنایع حوزه فرهنگ استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با تقدیر از پیشکسوتان برگزیده، کار آفرین نمونه و صادر کننده برتر عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

۳۰ استان میزبان جشنواره ملی چاپ بودند

«علی‌اکبر ابراهیمی» معاون دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: سعی کردیم در این جشنواره شرایطی را ایجاد کنیم تا در ۳۰ استان جشنواره‌های استانی برگزار شد تا فرصتی برای دیده شدن و معرفی فعالان این عرصه در استان‌ها باشد.

معاون دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد افزود: برنامه‌ریزی در راستای تولید داخلی، حمایت از ناوگان نشر و بسته‌بندی با اعطای تسهیلات، تلاش در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای حمایت از تولید داخلی، برنامه‌ریزی جهت تسریع صادرات محصولات فرهنگی، برنامه‌ریزی جهت تسهیل واردات مواد اولیه برای تامین لوازم مورد نیاز واحد‌های صنفی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی صنعت چاپ، تعامل با صندق توسعه ملی، پیگیری برای انتقال بخش صنعتی چاپ به وزارت صنعت، پیگیری در جهت نهایی کردن پروژه سامانه جامع صنعت چاپ در راستای صادرات و واردات محصولات فرهنگی، اهتمام در راستای قوانین و مقررات و شفاف‌سازی امور و تسهیل در صدور محوزها از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

وی گزارشی از روند برنامه‌ریزی و اجرای نوزدهمین جشنواره چاپ ارائه کرد و گفت: جشنواره نوزدهم در تمامی استان‌ها با تجلیل از پیشکسوتان، صادر کنندگان و کارآفرینان برتر در دستور کار قرار گرفت. در بخش پیشکسوتان پنج برگزیده از استان تهران و سایر استان‌ها انتخاب شدند. در بخش کارآفرینان دو تن به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدند و در بخش صادرات نیز یک شرکت شایسته تقدیر شد.

معنویت و خلوص باعث ماندگاری اهالی چاپ در این صنعت بوده است

«محمدعلی انصاری‌پور» رئیس اتحادیه چاپ استان اصفهان در ادامه این مراسم در سخنانی روز ملی صنعت چاپ را تبریک گفت و اظهار داشت: اصحاب صنعت چاپ دلسوختگان و عاشقانی هستند که فقط بخاطر علاقه به صنعت چاپ فعالیت می‌کنند چراکه بعد معنوی و خلوص در این صنعت وجود دارد.

وی گفت: ما جایگاه صنعت چاپ را سال‌ها پیش مطالعه می‌کردیم. ظلمی که به چاپ شد، نپذیرفته شدن عنوان صنعت برای این حوزه بوده است درحالی که در دنیا صنعت چاپ سومین صنعت مهم و تأثیرگذار است و صنعت چاپ ایران امروز حال و روز خوبی ندارد و مریض است.

رئیس اتحادیه چاپ استان اصفهان عنوان کرد: روزگاری صنعت چاپ به گونه‌ای بود که ۱۵ خانواده از آن بهره‌مند می‌شود اما امروز وضعیت تغییر کرده به‌گونه‌ای که جوانان ما هیچ رغبتی برای ادامه در این صنعت ندارند. یکی از مشکلات اساسی صنعت چاپ، تامین مواد اولیه است. صنعت چاپ تنها چاپ کتاب نیست بلکه ما برای دست‌یابی به بازار منطقه نیازمند مواد اولیه برای بسته‌بندی هستیم.

چاپخانه‌های متضرر از سیل حمایت نشده‌اند

انصاری‌پور تصریح کرد: رشد و شاخصه جامعه بحث کتاب است اما چند درصد از محصولات چاپی را کتاب تشکیل می‌دهد و سایر محصولات چاپی را باید مورد توجه ویژه قرار دهیم. اگر ارزی در راستای بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و کسب و کار اختصاص داده می‌شود، آن را درست در صنعت چاپ اجرا کنیم.

وی گفت: کلیه موسساتی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند طبق قانون از مالیات معاف شده‌اند در حالی که سه نوع پرداخت مالیات عملکرد و اصلی وجود دارند. کاغذ از پرداخت مالیات ارزش افزود معاف است درحالی که در استان‌ها کاملا سلیقه‌ای برخورد می‌شود. مشکل دیگری که سال گذشته رخ داد مسئله سیل بود و کسانی که در شهرستان‌ها در سال گذشته در صنعت چاپ از مسئله سیل متضرر شدند هیچ حمایتی دریافت نکرده‌اند.

مشکلات داخلی بیش از تحریم‌ها صنعت چاپ را دچار مشکل کرده است

«محمداسماعیل سعیدی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه این مراسم اظهار داشت: با اینکه صنعت چاپ خیلی مظلوم واقع شده منتهی مشکل ما در این زمینه مشکل ساختاری و مربوط به نظاماتمان است. تحریم‌های داخلی خودمان بیشتر از تحریم‌های آمریکا بر صنعت چاپ تاثیر منفی داشته است.

وی افزود: ما در تامین مواد اولیه‌ای که داخل کشور خودمان نیز تولید می‌شود دچار مشکل هستیم. بسیاری از مشکلات این صنعت به دلیل عدم تفیض اختیارات از تهران به استان‌هاست؛ متاسفانه میل به تمرکزگرایی هنوز در تهران وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به راه‌اندازی موزه صنعت چاپ در تبریز اشاره کرد و عنوان کرد: کارهای ایجاد موزه چاپ در تبریز شکل گرفته که یک حرکت ملی است و برای ادامه کار نیازمند همکاری است. چاپخانه ربِ رشیدی در ۷۰۰ سال پیش و تدریس رشته‌های چاپ افتخاری است که بتوانیم آن را در دنیا مطرح کنیم تا غربی‌ها به آکسفورد ننازند.

با ایجاد کارگروهی، مشکلات صنعت چاپ مرتفع خواهند شد

«محسن جوادی» معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه این مراسم اظهار داشت: رویکرد این جشنواره دیده شدن پیشکسوتان این حوزه است چراکه پیشکسوتان با عشق و علاقه در این زمینه فعالیت کرده‌اند چراکه صنعت چاپ امتداد صنعت نسخه نویسی است که باعث ماندگاری کتاب‌های ماندگار شد.

وی گفت: فعالان صنعت نشر از نظر منطق اقتصادی در این زمینه کار نمی‌کنند بلکه آن‌ها در این زمینه دین‌شان را به کشور ادا کردند تا صنعت چاپ . کار آفرینی در کشور ما به عنوان اخلاق در نظر گرفته نشده درحالی که کارآفرینی از مولفه‌های اخلاقی است لذا اینکه کسی موجب کارآفرینی می‌شود معلم اخلاق است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: ما اگر نتوانیم برای صنعت نشر بازار مناسب صادراتی پیدا کنیم همواره با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد و نخواهیم توانست رقابتی را برای این صنعت ایجاد کنیم. توجه به استان‌ها رویکرد دیگر این جشنواره است اما مشکل اساسی چند سال صنعت چاپ، مشکل حاکمیتی در واگذاری صنعت چاپ است که نمی‌دانیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت سمت در این زمینه چه وظیفه‌‌هایی دارند.

جوادی ادامه داد: شرایط سخت صنعت نشر متعلق به چند ماه گذشته نیست اما مشکلات این صنعت را با ایجاد کارگروه شناسایی و حل خواهیم کرد چراکه صنعت چاپ یکی از بهترین صنایع حوزه فرهنگ است که می‌تواند اقتصاد پویایی را برای فرهنگ ایجاد کند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار