آیت الله خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه تهران:

مبارزه با فساد اداری نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی و قاطعیت است/ گناه بزرگ فتنه‌گران قابل اغماض نیست

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فساد اداری خوره هر نظامی است، گفت: مبارزه با فساد اداری نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی و قاطعیت است
کد خبر: ۳۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲ - 12December 2014

مبارزه با فساد اداری نیازمند برنامه‌ریزی عملیاتی و قاطعیت است/ گناه بزرگ فتنه‌گران قابل اغماض نیست

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران با بیان اینکه هفته گذشته همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با حضور سران سه قوه برگزار شد، اظهار داشت: بنده هشت نکته مهم در رابطه با فساد اداری و مبارزه با آن نوشتهام. یک اصل این دغدغه ستودنی و قابل تحسین است. ما تحسین میکنیم کسانی را که در این رابطه احساس مسئولیت کرده و دغدغه دارند.

وی افزود: دوم اینکه باید باور کنیم، مسئله فساد اداری خوره هر نظامی است. و این مختص به نظام اسلامی نیست و برای تمامی نظامها موضوعیت دارد. شهید بهشتی در اردیبهشت 58 در مدرسه شهید مطهری در این رابطه گفتند مهمترین عامل سقوط شاه فساد نظام اداری آن دوره بود.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: نکتهی سوم این است که مبارزه با فساد برنامهریزی عملیاتی و قاطعیت میخواهد، عزم جدی برای این مبارزه نیاز است و این موضوع با برگزاری همایش یا تحلیل یا مچ گیری از این نهاد و آن نهاد راه به جایی نخواهد برد. لذا باید برنامهریزی برای مبارزه با فساد اداری به صورت عملیاتی تحقق یابد.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: نکتهی چهارم این است که باید توجه داشت مبارزه با فساد اداری مسالهای ملی است. و تنها اختصاص به یک قوه ندارد و نیازمند بسیج قوای سه گانه در راستای حل این معضل هستیم. نکتهی پنجم، باید مراقب باشیم در این عرصه دچار افراط و تفریط نشویم. اینکه افرادی بیایند و به گونهای سخنرانی کنند که انگار فساد اداری تمامی تار و پود نظام را فراگرفته این مدل برخورد و سیاهنمایی اینچنینی نیز کاری نادرست و خود نوعی فساد دیگری است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل فساد اداری عزل و نصبهای باندی و جناحی است، تاکید کرد: وقتی یک باندی را سر کارآوردید، اگر یک نفر از اینها دچار فساد شد، میتوان آن را رفوع کرد. با کمال تاسف باید بگویم تا هنگامی که اینچنین روحیهای در برخی از دستگاهها وجود داشته باشد، مساله فساد هم متعاقبا تداوم مییابد و آنچه که دوای این درد است، تمسک به شایسته سالاری  و تقوا محوری است.

وی بی نظارتی را نکتهی هفتم دانست و بیان کرد: این مساله خود زمینهساز طغیان است. اینکه فردی را در جایگاه ریاست قرار دهیم و بر آن نظارت نداشته باشیم مسلما آن فرد دچار طغیان خواهد شد، لذا برای جلوگیری از این نوع فساد باید همچون نظارت علوی که مبتنی بر دو نوع نظارت علنی و مخفی بود، عمل کرد.

آیت الله خاتمی در بیان آخرین نکته گفت: در مقابله با مفسدین باید قاطعانه عمل کرد چرا که این مساله مهمی است و هیچ مفسدی نباید در حاشیه امنیتی قرار داشته باشد لذا باید قاطع باشند و مفسد را به گونهای عبرت آموز به مجازات اعمالش برسانند که دیگران هم حساب کار به دستشان آید.

وی در بخش دیگری از خطبههای امروز نمازجمعه تهران با اشاره به روز دانشجو و هفته وحدت حوزه و دانشگاه گفت: یاد شهید آیت الله دکتر مفتح را گرامی می داریم. ایشان پیشگام در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه بودند. این از واقعیات است که مدیران این کشور از نهاد علمی دانشگاه برمیخیزند اما آنچه مهم است، این است دانشگاه باید سیاسی باشد و طبع جوانی، فرهیختگی و دانشجویی در آن جاری باشد. اما باید مراقب بود تا دانشگاه به باشگاه سیاسی، جناحی و باندی مبدل نشود.

آیت الله خاتمی افزود: اگر دانشگاهها به باشگاه سیاسی تبدیل شوند، به علم و تولید علم ضربه وارد میشود. دانشجو باید مراقب باشد که گروههای سیاسی از آنها سواستفاده نکنند. طبع دانشجویی مبتنی بر آزادی تفکر و روشنفکری است که مسلما با خفقان خود ساخته قابل جمع نیست.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه باید فضا به گونهای باشد که سلایق مختلف در آن تفکرات خود را مطرح کنند و دانشجو نیز با روشنفکری قرآنی آنها را مورد تحلیل قرار بدهد و تحت تاثیر خفقان خودساخته و جناحی قرار نگیرد. همان طور که دیدید 16 آذر امسال از سلایق مختلف در سطح دانشگاهها سخنرانی کردند. اگرچه کفهی یک سلیقه سنگینتر بود.

آیت الله خاتمی بیان کرد: حدود شش دانشگاه، اجازهی ورود برخی از افرادی که با رویکرد خود همسو نبودند، ندادند. من یقین دارم این دستور از بالا نبوده است. این تصمیم سلیقهای گرفته شده است و کار درستی نبوده، لذا دانشگاههایی که این کار را کردند، صمیمانه باید عذرخواهی کنند. البته منتقدان هم بایدبهگونه انتقاد که منصفانه باشد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اینکه امروز عدهای وارد میدان شدهاند و میخواهند، با سخنرانی و غباروربی قبح فتنه را از بین ببرند، گفت: بنده این را رسالت خود میدانم که بگویم قبح فتنه از بین رفتنی نیست. وقتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی از فتنه حمایت کرده و میکنند. وقتی کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در خاطرات خود ابراز پشیمانی میکند که چرا بیشتر از فتنهگران حمایت نکرده است، کیست که نداند سران خارجی فتنه، انگلیس و آمریکا بودند. اینکه امروز عدهای یک جوری حرف بزنند که گویی مقام معظم رهبری هم با آنها موافق است، قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند، گناه بزرگ فتنهگران قابل اغماض نیست. آنها به قانون کشور لگد زدند و کشور را تا لبهی پرتگاه بردند. برای مردم اسباب زحمت و برای خودشان اسباب سرشکستگی و بدبختی را فراهم کردند. آنوقت شما در روز روشن فرمایشات ایشان را تحریف میکنید.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: آمریکا امروز نمایشگاه بزرگ زیرپا گذاشتن حقوق بشر است. وقتی که پلیس آمریکا یک فرد سپاه پوست را میکشد و دادگاه قاتلش را تبرئه میکند و با معترضین برخورد میکند، این نشان دهندهی چهرهی ضد حقوق بشری آنهاست.

وی افزود: امروز دولت آمریکا دهها زندان مخفی در خارج از این کشور دارد که در آن افراد را با شکنجههای قرون وسطایی مجازات میکنند. 180 ساعت ایستاده نگه داشتن یک فرد زندانی برای اینکه نتواند بخوابد، خیس کردن بدن و شلاق زدن، غرق مصنوعی، تهدید زنده به گور کردن و دهها جنایات دیگر که هنوز فاش نشده است نمونههایی از اقدامات این دولت در برخورد با معترضین است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار