رئیس مرکز پژوهشی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی:

اقتدار امنیت ملی امروز ما ناشی از تجربه جنگ تحمیلی است

سردار علیرضا افشار گفت: پس از تجربه جنگ تحمیلی قدرت نظامی ما افزایش پیدا کرد و توانستیم در بخش تجهیزات نظامی به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم و امروز بتوانیم در مقابل استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و تهدیداتی که وجود دارد، با قدرت بایستیم.
کد خبر: ۳۶۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ - 24September 2019

امنیت ملی مقتدر امروز ما ناشی از تجربه جنگ تحمیلی استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «علیرضا افشار» رئیس مرکز پژوهشی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی در  مصاحبه با رادیو «گفتگو» اظهار داشت: اگر دفاع مقدس دستاورد‌های زیادی که درباره آن صحبت بسیاری می‌شود، هم به همراه نداشت، ما مجبور به دفاع بودیم، چون نباید اشغال کشور را توسط دشمن تحمل می‌کردیم. متاسفانه آنچه که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده بود، بخشی از کشور ما به دلیل ضعف مدیریت و رهبری کشور و هم ضعف نیرو‌هایی که باید در صحنه نبرد برای دفاع از کشورشان قدم بر می‌داشتند، مقاطع خفت‌باری را تجربه کردند.

وی افزود: جنگ‌هایی در گذشته صورت گرفت و به دلیل بی‌تدبیری و ضعف نظامی ما، بخش‌هایی از خاک ایران از دست رفت، اما در جنگ تحمیلی، صدام به کشور ما حمله کرد و چاره‌ای جز دفاع نداشتیم، به عبارتی اصل دفاع اجتناب‌ناپذیر بود و دفاع جانانه باعث شد که تجربه گذشته ایران تکرار نشود و در جنگ عراق و ایران از سرزمین ما کاسته نشود و در کنار آن دستاورد‌های بسیار زیادی به همراه داشته باشد، اگرچه در این میان خسارت‌های بسیاری را تحمل کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: دستاورد مهمی که در جنگ تحمیلی به دست آوردیم و اکنون در سایه آن از توفیقات بسیاری برخوردار شدیم، امنیت ملی است. پس از تجربه جنگ تحمیلی قدرت نظامی ما افزایش پیدا کرد و توانستیم در بخش تجهیزات نظامی به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم که امروز بتوانیم در مقابل استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و تهدیداتی که وجود دارد، با قدرت بایستیم.

سردار افشار گفت: امروز برخی کشور‌های منطقه به جمهوری‌ اسلامی رشک می‌برند که زیر آن همه فشار توانست به شرایطی دست پیدا کند که بتواند از موقعیت خودش دفاع کند؛ بنابراین قدرت دفاعی نقش بازدارندگی در معادلات منطقه‌ای و جهانی دارد و حتی کسانی که جنگ را دوست ندارند و طرفدار صلح هستند، به خوبی می‌دانند برای وارد نشدن به جنگ باید از لحاظ نظامی قوی و قدرتمند بود تا دشمن طمع تجاوز نداشته باشد. این نکته بسیار مهم است و خوشبختانه نیرو‌های مسلح جمهوری‌اسلامی از این موقعیت برخوردار هستند.

وی افزود: اگرچه در کنار تجهیزات نظامی و قدرت بازدارندگی نیرو‌های مسلح باید به قدرت مقاومت مردم نیز توجه کرد که در زمان جنگ مردم تحمل فشار‌ها را داشتند، اگرچه امروز در فضای مجازی یا برخی نشریات حواشی را نشان میدهند که مردم زیرفشار هستند و توان مقاومت ندارند، اما مردم ما با هوشیاری هر جا که لازم بوده، از جمله در جریان فتنه، داعش و برخی مسائل دیگر حضور حداکثری خودشان را نشان دادند، فداکاری امثال شهید حججی حاکی از آن است که روحیه شهادت‌‌طلبی در جامعه وجود دارد و اگر خدای ناکرده جنگی واقع شود، روحیه‌ای که امروز در میان جوانان ما وجود دارد، کمتر از دوران دفاع مقدس نیست.

رئیس مرکز پژوهشی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: در مساله تهاجم داعش به سوریه و عراق، تجربه بسیج و مشارکت نیرو‌های مردمی به کار آمد، اگرچه از حضور ما در سوریه و عراق از حضور مستشاری نام برده می‌شود و این واقعا پوششی برای حضور نیرو‌های ما نیست، نیرو‌های ما به شکل محدود در سوریه حضور داشتند، اما بیشتر نقش ما در سوریه و عراق به شکل مستشاری بود که بتوانیم نیرو‌های مردمی مناطق در خطر داعش را بسیج کنیم تا بتوانند از سرزمینشان در مقابل تهاجم داعش دفاع کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها