دفاع پرس گزارش می دهد/

تغییر مواضع سیاسی اروپایی ها برای برکناری اسد / طرح دی میستورا اعتراف غرب بر اشتباهی بزرگ

کشورهای غربی و آمریکا در سال های اول جنگ سوریه بر برکناری اسد از قدرت توافق قطعی داشتند اما در ماه های گذشته شاهد تغییر جهت معنا دار اروپایی ها و آمریکا درباره ماندن اسد در قدرت هستیم.
کد خبر: ۳۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ - 29December 2014

تغییر مواضع سیاسی اروپایی ها برای برکناری اسد / طرح دی میستورا اعتراف غرب بر اشتباهی بزرگ

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، در مدت سه سالی که سوریه با حمایت های غرب و آمریکا و برخی از کشورهای عربی منطقه مانند عربستان با پدیده ای به نام تروریست مواجه بود تمام سران کشورهای غربی و عربی بر برکناری اسد از قدرت پافشاری می کردند.

پس از برگزاری انتخابات در سوریه و به قدرت رسیدن مجدد اسد به عنوان رییس جمهور در سوریه واز سوی دیگر پیروزی های ارتش سوریه در مقابل تروریست و پافشاری روسیه بر ماندن اسد درقدرت شاهد تغییر موضع سیاسی اتحادیه اروپا و امریکایی ها در قبال سوریه هستیم.

طرح دی میستورا روی میزتحولات سوریه قرار گرفت

دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طی نشستی که با مسوولان اتحادیه اروپا داشت طرح جدیدی را برای حل بحران سوریه ارائه داد که مهمترین بخش ان ماندن اسد در قدرت است.آنچه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به مسئولان اروپایی در جلسه 11 دسامبر گفت، در این خلاصه میشود که تعلیق درگیری در سوریه باید اول از حلب آغاز شود و آمریکاییها اکنون نرمش بیشتری نشان میدهند و او در صدد است که به عربستان برود و سعودیها را متقاعد به همراهی کند.

بشار اسد که آمادگی کامل خود برای موفقیت این طرح را اعلام کرده، کسی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به قبول این طرح متقاعد کرده و در متقاعد شدن ایران به این طرح نقشی مهم ایفا کرده است. این مسئله خیلی مهم است زیرا روسیه مردد بود زیرا معتقد است که به اقدامات آمریکایی-ناتویی هیچ اعتمادی نیست.

طرح روسیه برای حل بحران سوریه

همزمان با طرح دی میستورا روسیه در صدد برگزاری نشستی با حضور مخالفان سوری و اسد است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اواخر ماه آینده (ژانویه)، میان مخالفان (داخلی) و دولت سوریه، نشستی برای گفتوگو برگزار خواهد شد.بنا بر اعلام وبگاه شبکه خبری «روسیا الیوم» این دیدار چهار روزه است و در مسکو برگزار خواهد شد. شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که این دیدار شامل طیف وسیعی از مخالفان خواهد بود.روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز به نقل از یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، روسیه در حال حاضر در حال فراهمسازی مقدمات دیدار بشار اسد با گروهی از مخالفان این کشور در سال آینده میلادی است.به گزارش این روزنامه، در این دیدار، الخطیب نمایندگی گروه مخالفان را بر عهده دارد و «مناف طلاس» فرمانده سابق یکی از گاردهای ریاست جمهوری سوریه که از دولت سوریه جدا شد نیز در این دیدار حضور خواهد داشت.

تلاش روسیه برای همراه کردن ترکیه

گزارشهای پیشین از این مسئله حکایت دارد که این دیدار احتمالی با نظارت و سرپرستی روسیه صورت خواهد گرفت؛ دیداری که احتمالا در نتیجه سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ترکیه و دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.این دیپلمات آمریکایی تأکید کرد که مقدمات روسیه و ترکیه برای برگزاری این مذاکرات، به مرحله دستور کار اصولی رسیده است و متضمن تعلیق درگیری در شهر «حلب» به عنوان یک گام اصولی برای مقدمه چینی به منظور آتشبس در سایر مناطق سوریه است؛

توقف درگیری ها در حلب اولین گام برای اجرای طرح دی میستورا

دیمیستورا در کنفرانسی که در یونسکو در پاریس درباره فرهنگ و تمدن عراق و سوریه برگزار شد سخن میگفت و توضیح داد: شهر حلب اکنون بیش از هر شهر دیگری در رنج است اما میتوان به آن امیدوار بود. تلاشهای ما اکنون بر روی این شهر و توقف درگیریها در آن متمرکز است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ادامه خواستار کاسته شدن خشونت در بزرگترین شهر در شمال سوریه پیش از آغاز روند سیاسی در کشور شد.فرستاده سازمان ملل، در طرح خود، منطقه حلب را مبنا قرار داده تا با تعلیق تحرکات دو طرف درگیر، مسئله برقراری آتش بس، سپس مذاکرات آشتی داخلی را محک بزند تا در صورت کارآمدی این الگو به سایر مناطق سوریه منتقل شود.حلب در محاصره نیروهای ارتش سوریه است و منابع رسمی سوریه بر این باورند، فرستادگان سازمان ملل متحد، اعم از دی میستورا یا اخضر ابراهیمی و قبل از این دو کوفی عنان (فرستادگان پیشین)، زمانی فعال میشوند که تروریستهای مسلح در تنگنا و محاصره قرار بگیرند.

 مخالفان این طرح چه کسانی هستند

عربستان یکی از مخالفان طرح هایی که بر ماندن اسد در قدرت تاکید دارند است اما دی میستورا در گزارش اخیر خود برای اجرای طرح حل بحران سوریه بر موافقت جو عمومی عربستان درباره این طرح تاکید کرده است.

دیمیستورا تشریح کرد که فضای کلی در عربستان، از طرح او استقابل کرده است حال آنکه وزیر خارجه اسپانیا بروشنی گفت که ریاض با طرح موافق است و به سود فرانسه است که از لحن انتقاد خود از طرح بکاهد زیرا به نظر میرسد که پاریس افراطیتر از ریاض (عربستان) شده است و این اصلا قابل فهم نیست. حتی وزیر خارجه اسپانیا پا را از این فراتر گذاشت و پیشنهاد برگزاری اجلاسی برای سوریه در کشورش را ارائه کرد چرا که ممکن است این پیشنهاد مقبول همه باشد.

طرح دی میستورا اعتراف غرب و امریکا بر اشتباه بزرگ درباره سوریه

این طرح، ضربه مهلکی بر پیکره عربستان خواهد بود که به همراه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، همه توان اطلاعاتی و مالی خود را برای حمایت از تروریستها و سرنگونی بشار اسد صرف کردند؛ همانگونه که این مسئله، ضربهای به اسرائیل خواهد بود که سیاستهای خود را بر مبنای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه قرار داده بود تا ارتش سوریه مستقیما به مرزهای شمالی این کشور و لبنان نرسد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار