دفاع پرس گزارش می دهد/

قطعنامه پایان اشغاگری فلسطین؛ قطعنامه ای که دوست و دشمن به آن "نه" گفتند

قطعنامه پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در حالی در شورای امنیت وتو شد که برخی از گروه های مقاومت اسلامی فلسطین و کشورهای اروپایی و آمریکا با آن مخالفت کرده بودند.
کد خبر: ۳۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰ - 31December 2014

قطعنامه پایان اشغاگری فلسطین؛ قطعنامه ای که دوست و دشمن به آن

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای صلح میان فلسطینیها و رژیم صهیونیستی و بازگشت صهیونیستها به مرزهای سال 1967 روز سهشنبه به وقت نیویورک، به رأی گذاشته شد.

در پیشنویس این قطعنامه که از سوی رسانههای غربی با عنوان قطعنامه پایان اشغالگری معرفی شده، از رژیم صهیونیستی خواسته شده که تا پایان سال 2017 میلادی، تا مرز زمینهای اشغال شده تا سال 1967 عقبنشینی کند..

در این پیشنویس از فلسطینیها هم خواسته شده که با مدنظر قرار دادن الزام اسرائیل به عقبنشینی تا پایان 2017، ظرف 12 ماه قرار داد صلح را امضا کند.

اردن هفته گذشته به نمایندگی از فلسطینیان پیش نویس قطعنامه ای را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد .

در این پیش نویس همچنین مذاکرات صلح مستقیم محدود یک ساله به منظور توافق درباره اجرای این قطعنامه درخواست شده است.

رژیم صهیونیستی به شدت با این پیش نویس مخالفت و اعلام کرده بود اجازه تصویب آن را نمی دهد. آمریکا و انگلیس نیز با این ادعا که تصویب این قطعنامه موجب بروز تنش بیشتر و دشوار شدن روند مذاکرات سازش می شود، با آن اعلام مخالفت کرده بودند.

به نوشته شبکه «راشا تودی»، این پیش نویس که کشور فلسطین را تنها به مرزهای پیش از سال 1967 محدود می کرد، تنها توانست آرای 8 عضو شورا را به دست آورد. پیش نویس ارائه شده، برای تصویب، نیاز به دستکم 9 رأی مثبت داشت..

 
مخالفان قطعنامه پیشنهادی فلسطین و کشورهای عربی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) پیش از رای به گذاشتن این پیش نویس اعلام کرد با پیش نویس قطعنامه فلسطینی که به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه و در آن پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی درخواست شده مخالف است.


سامی ابو زهری سخنگوی حماس در بیانیه ای اعلام کرد پیش نویس قطعنامه ای که تشکیلات خودگردان فلسطین در اختیار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده دربرگیرنده اجماع و توافق همه مردم فلسطین نیست.

ابو زهری از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست این پیش نویس قطعنامه را پس بگیرد.
وی گفت :« ما معتقدیم این پیش نویس قطعنامه دربرگیرنده همه فلسطینیان نیست و در اینجا با مخالفت گسترده ای روبرو است»

مخالفت آمریکا و اروپا با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی

امریکا و انگلیس که دو عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت هستند گفتهاند که با این پیشنویس مخالفاند..

«جف راتکه» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این پیشنویس، نیازهای امنیتی اسرائیل را مدنظر قرار نداده است.

علاوه بر آمریکا که دارای حق وتو است، استرالیا هم با این پیش نویس که از سوی اردن به شورای امنیت آمده بود، مخالفت کرد.

مخالفت رژیم صهیونیستی با طرح عربی فلسطینی

رژیم صهیونیستی که هرگز به هیچ طرحی به غیر از نظرات و سیاست های خود در قبال فلسطین متعهد نیست از زمان تهیه این طرح توسط چند کشور عربی انتقاد کرده و حتی از انگلیس و فرانسه به خاطر رای ندادن و رای ممتنع به این رای انتقاد کرده است.

با اینکه مخالفت آمریکا با پیشنویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری و تعیین چارچوب زمانی برای تشکیل کشور فلسطین، مانع تصویب این قطعنامه شد، «یووال اشتاینیتز» از رای مثبت فرانسه به این قطعنامه و رای ممتنع انگلیس به آن ابراز ناراحتی کرد..

وی به کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: « رای مثبت فرانسه و رای ممتنع انگلیس به این قطعنامه تهاجم دیپلماتیکی به خطرناکی موشکهای حماس به شمار میآید.».

اشتاینیتز تاکید کرد، آنچه سهشنبه (روز گذشته) در سازمان ملل رخ داد خیلی خطرناک است، هر چند که پیشنهاد فلسطینیها امکان تصویب نداشت.

پیشنهاد اسراییلی ها برای فلسطین

اشتاینیتز همانطور که قبلا هم مطرح کرده بود، بار دیگر مدعی شد، بهتر است تشکیلات خودگردان منحل شود و اموالی که قرار است در اختیار آن قرار داده شود (مالیاتها) بلوکه شوند..

لیبرمن با اشاره به عدم تصویب قطعنامه ضداسرائیلی فلسطینیها در شورای امنیت مدعی شد: « این ناکامی در شورای امنیت باید به فلسطینیها بیاموزد اقدامات یکجانبه و محرک به نتیجهای منجر نخواهد شد».

وی افزود، بیتوجهی فلسطینیها به کشورهای مهمی چون آمریکا، در حمایت برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه از آنها ریشه دارد.

رای ندادن برخی از کشورها به پیش نویس فلسطین

انگلیس که پیش از این اعلام کرده بود با این پیش نویس مخالفت می کند و در صورت لزوم از حق وتوی خود استفاده می کند، در کنار لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا، از رأی دادن خودداری کرد.

تلاش آمریکا برای همراه کردن کشورهای عربی

««جان کری» وزیر خارجه آمریکا که از ابتدای آغاز فعالیت در این سمت، مدعی موضع بیطرفانه در مذاکرات سازش شده بود، ساعتی پیش از رأیگیری در مورد قطعنامه، با هدف منصرف کردن کشورها از رأی مثبت، با وزیران خارجه و مقامات کشورهای متعددی تلفنی گفتوگو کرد..

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، کری در این رابطه با وزیران خارجه اردن، عربستان سعودی، مصر، روسیه، انگلیس، شیلی، لیتوانی، لوکزامبورگ، آلمان و فرانسه گفتوگو کرده است. وی همچنین با رئیسجمهور رواندا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخستوزیر رژیمصهیونیستی صحبت کرده است.

واکنش دولت فلسطین به وتوی پیش نویس کشورهای عربی

«ریاض منصور» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در واکنش به عدم تصویب قعطنامه پایان اشغالگری اسرائیل اعلام کرد که برای ملحق شدن فلسطین به دادگاه جنایات کیفری تلاش خواهد شد.

، منصور افزود: زمان آن رسیده است که اشغالگری اسرائیل پایان یابد و این رژیم  به خاطر جنایاتش محاکمه شود. هیچ توجیهی برای اینکه به یک ملت اجازه داده نشود سرنوشت خود را تعیین کند، وجود ندارد.

در حالی مقامات فلسطینی سال هاست که به دنبال مذاکره با رژیم صهیونیستی هستند این رژیم از احقاق کمترین حق فلسطینی ها خود داری می کند.پیش نویسی که از سوی اردن برای پایان اشغالگری در فلسطین تهیه شد حتی حقوق تمامی فلسطینی ها را در نمی گرفت.

اما با این حال پیش نویس قطعنامه پایان دادن اسراییل به اشغالگری با وتوی آمریکا و رای ممتنع و رای ندادن برخی از کشورها مواجه شد.

شاید این اقدام برای کسانی که معتقد به روند گفت و گو و مذاکره با رژیم صهیونیستی هستند تجربه خوبی باشد که کشورهای غربی و آمریکا تنها راه حلی را می پذیرند که منافع صهیونیست ها را در برگیرد..

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها