عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با دفاع پرس:

دولت‎ها مسئول پاسخگویی فساد در جامعه هستند

اسماعیل جلیلی گفت: اگر انحراف و فساد در جامعه‎ای ایجاد شد مجموعه دولت‎ها مسئول فساد به وقوع پیوسته در جوامع هستند و باید پاسخگو باشند.
کد خبر: ۳۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴ - 02January 2015

دولت‎ها مسئول پاسخگویی فساد در جامعه هستند

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، فساد را حاصل نقص اقدامات به عمل آمده در یک فرایند برشمرد و گفت: فساد ممکن است در مبادی ورودی و در نحوه اجرا و همچنین در روند نظارت وجود داشته باشد، قطعا اگر فسادی بخواهد در جامعه رخ نمایی کند باید یکی از مجموعه های بیان شده ناقص کار کرده باشند تا نتیجتا فساد درجامعه به وقوع بپیوندد و نباید اجرای رویکردهای ناقص را در قالب مسائل سیاسی مطرح کرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در فضای جامعه، گروهای سیاسی نمی توانند از انحرافات رقیب خود چشم پوشی کنند، افزود: گروههای سیاسی موجود در جامعه برای رخ نمایی خود در تلاشند تا اقدامات وانحرافات رقیب خود را علنی کنند و از این انحرافات به عنوان ابزاری برای کنار زدن رقیبی که در حال حاضر در جامعه حاکم است استفاده می کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان و لالی در خانه ملت تصریح کرد: گروههایی که در جامعه حاکم هستند و فرایندی در کشور را برعهده دارند باید تلاش کنند مجموعه اقداماتش در این فرایند نسبت به استاندارهایی که وجود دارد دارای کمترین انحراف و خطا باشد تا نتیجه آن که انحراف از مسیر اصلی است ایجاد نشود و اگر انحراف و فساد در جامعهای ایجاد شد مجموعه دولتها مسئول فساد به وقوع پیوسته در جوامع هستند و باید پاسخگو باشند.

*** نظارتهای ناقص ناظران عاملی برای بروز فساد در جوامع

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: در برخی موارد وقوع فساد در قالب قانون و نهادها بوجود می آید و گاهی به دلیل افراد و گروههایی که در جامعه برای پذیرش سمت ها بکار گرفته می شوند ایجاد می شود یا روند اجرا، روند مشکل داری است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که به برخی از افراد پستهایی داده می شود به دلیل ناآشنایی به قوانین و افراد ما فوق خود باعث بروز فساد در جامعه می شوند، گفت: گاهی مواقع نیز کسانی که ناظر بر اقدامات افراد و دستگاهها هستند اقدامات خود را بصورت ناقص انجام می دهند و باعث بروز فساد در جامعه می شوند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این که جوامع برای انجام اقدامات خود دو چرخه سالم که افراد در این چرخه هنجارها و منافع و تعالی را رعایت می کنند و چرخه فساد که افراد در این چرخه به دنبال سوءاستفاده و بهره وری از طریق رانت برای خود یا گروهی هستند، اظهار داشت: این دو چرخه بستگی به این دارد که نخبگان جامعه به فکر تقویت کدام چرخه باشند و با وجود این چرخه ها است که  بیان می شود جامعه ای سالم یا جامعه با فساد مواجه است.

*** تشکیل جامعه سالم با استانداردهای مطابق نیاز ملتها

جلیلی با تأکید براین مطلب که چرخه فساد در هر جامعه ای وجود دارد یادآور شد: در کشوری ممکن است که چرخه فساد درآن بیشتر وجود داشته باشد لذا به این جامعه، جامعه فساد می گویند.

نماینده مردم مسجد سلیمان ولالی تصریح کرد: جامعه سالم جامعه ای ایست که استاندارهایی که در آن وجود دارد بر اساس نیازهای آحاد جامعه باشد که در آن زندگی میکنند و حکومت ها در جهت تحقق نیازهای ملتها اقدام می کند.

*** برخورد قضایی عامل موثری در جلوگیری فساد نیست

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه بیان کرد: در جامعه ای که فساد حرف اول آن را میزند افراد جامعه نیز تلاش می کنند که تا با دور زدن قوانین و راههای فساد به نیازهای خود دست پیدا کنند.

وی با تأکید بر این مطلب که هیچ فردی با نگاه پروژهای به فساد نگاه نمی کند، اذعان داشت: اساسا فساد یک فرایند است و در طول دورهها وجود دارد و با یک بار برخورد قضایی فساد از بین نمیرود وهرچه شفاف سازی در استاندارد ها و قوانین و مقرراتی که در جامعه وضع می شود بیشتر باشد و افرادی که به عنوان سرپرست نهاده می شوند قوانین و مقررات و افراد مافوق خود را بخوبی بشناسند و از یک چرخه سالم عبور کنند، قطعا فرایند فساد در جامعه کاهش پیدا می کند.

*** تبعیض و بی عدالتی عامل اصلی بروز فساد در جوامع

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت خاطرنشان کرد: فساد به معنای این نیست که از صندوق و یا جیبی پولی برداشت شود، بلکه فساد ناشی از تصمیم گیریهای خطایی است که هزینه های زیادی به یک جامعه چه در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحمیل می کند.

وی با بیان این مطلب که مقوله فساد یک مقوله پیچیده و تو در تو است، گفت: نمی توان تنها یک عامل را عامل فساد برشمرد، شاید برداشت پول از صندوقی فساد تلقی شود اما فسادهای پیچیده ای وجود دارد که در لایه های مختلف اعم از روش ها، افکار، هدایت ها  و برنامه ریزی هایی صورت می گیرد که منجر به ایجاد منافع خاص برای یک یا فرد ، قشر و منطقه خواهد شد.

جلیلی اذعان داشت: هرجایی که با تبعیض و بی عدالتی و حقی از فردی ضایع شود حتما آنجا فساد رخ داده است.

**** مقابله با فساد تنها برعهده یک حوزه نیست

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گام اول مقابله با فساد را این دانست که هر فردی که مسئولیتی برعهده می گیرد آن مسئولیت را بخوبی انجام دهد، اظهار داشت: استناندارد های ما در حوزه قانون گذاری باید مبتنی بر نیازهای جامعه ما باشد و آدم هایی نیز که برای قبول کردن سمت ها در کشور بکار می گیریم ضرورت دارد که ازظریفت اجرا قوانین و ساختارها شناخت درست کافی داشته باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در خاتمه بیان داشت: مقابله با فساد  تنها بر عهده یک حوزه نیست بلکه اجرای درست قوانین وظایف و نظارت هرسه قوه که مدیریت جامعه را برعهده دارد می طلبد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها