لنکرانی در اختتامیه جشنواره ملی نماز و نیایش:

بهترین، کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه‌ ارتباط با خدا نماز است

حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین گفت: وقتی معارف ما در قالب هنر بیاید و در خدمت دین قرار بگیرد، جوهره هنر شکوفا می‌شود.
کد خبر: ۳۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳ - 11January 2015

بهترین، کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه‌ ارتباط با خدا نماز است

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین گفت: ولادت با سعادت پیامبر خاتم، هنرمندترین انسانهای تاریخ، حضرت محمد ابن عبدالله، پیامبر نور و رحمت و عطوفت و بزرگی و همچنین ولادت باسعادت امام صادق(ع) را تبریک عرض میکنم خدمت شما اصحاب هنر. تشکر میکنم به سهم خودم بهعنوان یک طلبه حوزه، از اینکه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران برگزاری این جشنواره بسیار مهم را آماده کردهاند. یکی از اساسیترین مفاهیم دینی که مسئله نماز است را به میدان آوردهاند. امیدوارم این جشنواره در ترویج نماز بسیار مهم باشد.

وی افزود: معتقدم که هنرمندان گاهی اوقات در دریافت معارف و معانی دستکمی از عارفان ندارند. نباید ما از این مسئله غفلت داشته باشیم. اولین نکتهای که میخواهم بگویم این است که ما برای جامعه باید روشن کنیم که بهترین، کوتاهترین و مؤثرترین راهها برای ارتباط با خدا نماز است. باید این مطلب برای تمام طبقات جامعه ما روشن بشود. انسان با همه گرفتاریها و همه اضطرابها و همه نگرانیها که دارد تنها در مراجعه به نماز میتواند، آرام بگیرد. بیایید این أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ را در قالب هنر به مخاطبین خود مطرح کنیم.

لنکرانی در خصوص اهمیت تصویر در بیان مفاهیم دین فرمود: زمانی در پشت تریبون یک خطیب میگوید خدا فرموده است که أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. اما زمانی که آیه شریفه در اختیار یک هنرمند قرار میگیرد انواع اضطرابها را به تصویر بکشاند و نشان بدهد و ثابت بکند که هیچ راهی بهجز نماز برای فرونشاندن آن وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: زمانی که از واژه اضطراب استفاده میکنیم ممکن است صرفاً نگرانیهای مادی مدنظر قرار بگیرد. این در صورتی است که اضطرابهای بسیار عمیقتری که بزرگان دین و علما در مباحث دینی و عرفانی به آن دچار میشدند را نیز با مراجعه به نماز رفع میکردند و در سایه نماز موفق به یافتن راه چاره یا جواب مسئلهها میشدند.

وی خاطرنشان کرد: تمام موارد مربوط به مسائل نماز قابل ریخته شدن در قالب تصویر است. این تصویر اطمینان را در جامعه تزریق میکند. این در صورتی است که سرمایههای مردم عزیز ما صرف مشاورههای دروغین میشود. یا بازدارندگی نماز از فحشا و منکر که بهخوبی میتواند موضوع فیلم بشود. شکافتن این حقیقت موجود در نماز که چگونه نماز باعث باز داشته شدن فرد از ارتکاب به فحشا و منکر میشود؟

فاضل لنکرانی در خصوص مسائل مطرح در جامعه امروز و فضای مجازی تصریح کرد: یا یکی دیگر از مسائل جامعه ما مربوط به این ارتباطات مجازی و فضای اینترنت است. چه عاملی میتواند جامعه را از این صدمات حفظ بکند؟ فرض کنید مواردی دو برابر بهتر از محصولات رسانههای خارجی تولید بکنیم. این تأثیری نخواهد داشت. تنها راه مقابله با این محصولات بیگانه ساختن آثار و فیلمهایی است که در آنها مفاهیم نماز و دین پرداختهشده باشد.

وی افزود: وقتی معارف ما بیاید در قالب هنر، وقتی هنر در خدمت دین قرار بگیرد تازه جوهره هنر شکوفا میشود. اگر ما دین را از هنر جدا کنیم مگر چه چیزی از آن باقی میماند؟ مشتی فیلم هیجانی و توخالی. اما وقتی هنر به دین آغشته میشود افقهای آن گسترش مییابد. هنرمندان نیز باید اطلاعات و ارتباطشان را با نماز قوی بکنند.

لنکرانی در پایان سخنان خود اضافه کرد: بسیار خوشحال هستیم که تحولی را بعد از انقلاب در سینمای خودمان احساس میکنیم. چهرههای معتقد و علاقهمندی که به میدان آمدهاند. معارف دین را در قاب سینما به مردم عرضه میکنند. اما هنوز در گام اول هستیم. هم حوزه علمیه و هم اصحاب هنر مسئولیت دارند در تعامل با یکدیگر اسباب بروز هنر ارزشمند را ایجاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها