شب گذشته؛

گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی

رئیس جمهور امریکا شب گذشته با حسن روحانی به صورت تلفنی گفتگو کرد که اولین تماس سران دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.
کد خبر: ۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶ - 28September 2013

گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "نیویورک تایمز"،پس از دیدار وزیران امور خارجه ایران و امریکا در حاشیه مذاکرات هسته ای، و در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در حال ترک محل اقامت خود در نیویورک برای بازگشت به کشور بود، باراک اوباما رئیس جمهور امریکا با وی تماس گرفته و دو طرف به صورت تلفنی گفتگو کردند که اولین گفتگوی روسای جمهور ایران و امریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

در این تماس تلفنی دو طرف بر ضرورت گفتگو برای اجتناب از تنش و اختلاف نظر در موضوع برنامه هسته ای ایران و دیگر موضوعات تاکید کردند و خوشبینی خود را از چشم انداز و آینده تعاملات ابراز داشتند.

پس از این گفتگوی تلفنی 15 دقیقه ای، باراک اوباما در دیدار با خبرنگاران بیان کرد: "حل مساله هسته ای می تواند قدم بزرگی برای روابط میان دو طرف بر مبنای احترام متقابل و منافع دوجانبه محسوب می شود". وی همچنین افزود: فرصت جدیدی برای پیشرفت روابط دو کشور به وجود آمده است ومعتقد است میتواند با تهران به توافق هستهای دست پیدا کند.

حسن روحانی نیز طی یاداشتی با تایید گفتگوی خود با رئیس جمهور امریکا اعلام کرد: در رابطه با مساله هسته ای در صورت وجود اراده سیاسی امکان حل سریع مساله وجود دارد.

گفتنی است علاوه بر موضوع هسته ای ایران، دو طرف نسبت به حل مسائل منطقه ای نیز در صورت توجه دو طرف به راه حل های دیپلماتیک تاکید داشته اند.

شایان ذکر است در پایان این گفتگو دو طرف وزیران امور خارجه خود را مامور کردند زمینه همکاری های لازم را فراهم کنند.

نظر شما
پربیننده ها