رضاداد:

قطعی شدن حضور ۳ فیلم در بخش خارج از مسابقه فجر/ برای کاهش سیمرغ‌ها به جمع‌بندی قاطع نرسیدیم

دبیر سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از قطعی شدن حضور ۳ فیلم در بخش خارج از مسابقه خبر داد که نامی از آثار نبرد.
کد خبر: ۳۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ - 12January 2015

قطعی شدن حضور ۳ فیلم در بخش خارج از مسابقه فجر/ برای کاهش سیمرغ‌ها به جمع‌بندی قاطع نرسیدیم

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس نشست خبری رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور اهالی رسانه در هتل انقلاب برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلمهای جشنواره امسال پاسخ داد: تعداد فیلمهای سینمای ایران همان 24 فیلم اعلام شده است. کار خوبی که هیئت انتخاب انجام داد احترامگذاری به پیشکسوتان بوده . در میان فیلمهای پیشکسوتان، چند فیلم بود که میتوانست جزء فیلمهای اصلی باشد اما با درخواست هیئت انتخاب این فیلمها در بخش خارج از مسابقه به نمایش در میآید.

رضاداد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر فیلم های بخش خارج از مسابقه گفت: همیشه باید برای حضور فیلم در بخش خارج از مسابقه، از صاحب اثر کسب اجازه کرد. در دنیا همه برای جشنواره ها فیلم می فرستند اما هیچ کس متوجه نمی شود که چرا فیلمی انتخاب شد و فیلم دیگر انتخاب نشد. اما متاسفانه در فجر، همه پرسش ها از انتخاب نشده ها شروع می شود. در هر صورت باید از بین ۸۸ فیلم، ۲۲ عنوان انتخاب شوند.
وی ادامه داد: آقای سینایی رسما گفتند که فیلم ایشان به آن معنای معمول قابل داوری نیست و وقتی با ایشان طرح موضوع شد، استقبال کردند. با بزرگواران دیگر نیز وارد گفتوگو شدیم و آقای احد صادقی که امین جامعه سینمایی هستند و رازدارانه فعالیت های دبیرخانه را جلو بردند، از بزرگواران اجازه گرفتند.
رضاداد بیان کرد: بعضی از این فیلم با مشارکت فارابی و سازمان سینمایی ساخته شده اما خود را ملزم می دانستیم که از فیلمسازان برای حضور اکثرشان در بخش خارج از مسابقه اجازه گرفته شود. ضمن آنکه تاکید شد حضور فیلم ها در بخش خارج از مسابقه به دلیل تعدا فیلم ها بوده است.
دبیر جشنواره یادآور شد: آقای الوند که خودم شخصا با ایشان صحبت کردم خیلی حرفه ای برخورد کردند و تاکید کردند که خیلی از فیلم ها را ندیدهاند و در مجموع مذاکرات مان با آقای صمدی احساس کردیم که ایشان خیلی مایل به این موضوع نبودند و ما نیز اصلا قصد دلگیر کردن عزیزانی مانند آقای صمدی را نداریم.

** وقتی صمدی شرایط تولید فیملش را گفت؛ اشکم در آمد
وی افزود: در هر صورت ما هیات انتخابی برای جشنواره انتخاب کردیم که ممکن است تعداد اندکی از دوستان، آن ها را ذی صلاح ندادند. جامعه هنری جامعه حساسی است و همه ما در شرایط آسیب پذیر قرار داریم. در هر صورت برای تولید فیلم ها چندین ماه زحمت کشیده اند. باید بگویم واقعا وقتی آقای صمدی از شرایط سخت فیلم سازی شان گفتند، اشکم درآمد.

** نگران جشنواره نیستیم بلکه بیشتر نگران فضای اعتماد هستیم
رضاداد تصریح کرد: یک پرسش نابه هنگام، این بزرگواران را به هم می ریزد. ما واقعا نگران جشنواره نیستیم بلکه بیشتر نگران فضای اعتماد هستیم. در هر صورت ۲۲ فیلم انتخاب و دو سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه پیشنهاد شد که نهایتا با سه فیلم به توافق رسیدیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این فیلم ها، «ابوزینب» ساخته آقای علی غفاری است که در بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت حضور داشت و به همین دلیل در بخش خارج از مسابقه جشنواره حضور دارد.

** امانتدار صاحبان آثار هستیم و حق تصرف به فیلمها را نداریم

رضاداد همچنین در خصوص وضعیت برگزاری جشنواره در استانها نیز گفت:ما درباره وضعیت استان ها به وضعیت دوره سی و یکم و قبل بازگردیم. سال گذشته سال عدم استقرار استانداردها و تغییر و تحولات بود که آقای وزیر کشور کمک کردند که جشنواره فیلم فجر در استان ها برگزار شود. این هزینه سال قبل واقعا سخت جفت و جور شد و ما در مقاطعی گاهی شرمنده فیلمسازان می شدیم. به هر حال، در صورت مشارکت مالی استان، جشنواره در استان ها نیز برگزار می شود.
وی با تاکید بر اینکه ما امانتدار صاحبان فیلم ها هستیم نه مالک آن ها و حق تصرف شرعی آن را نداریم یادآور شد: در اولین جلسات با تهیه کنندگان گفتند که ما امسال فیلم به جشنواره نمی دهیم چون پس از جشنواره متوجه می شویم که چندین نمایش بیشتر از آنچه توافق شده به نمایش در می آید. به همین دلیل ما شرعا به تهیه کنندگان قول دادیم که این اتفاق نیفتد. حتی اگر وزارت ارشاد بگوید برای کارکنان می خواهیم نمایش فیلم بگذاریم، خارج از این توافق امکان پذیر نخواهد بود.

**داوری استانی جزو خط قرمزها است

وی در ادامه مطلب فوق افزود: درباره استان ها هم وضعیت همین است. تاکید دارم که رفتار ما در همه شئون جشنواره، رفتار امانتدارانه است؛ چه در انتخاب و داوری و چه در حق حقوق آن ها. با همین رویکرد، هر استان، هر سازمان یا هر شخص و فردی از ما درخواست نمایش داشته باشد، پاسخ به او را به توافق با تهیه کننده موکول می کنیم.
رضاداد در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران در مورد اینکه داوری استانی جزو خط قرمزها است بیان کرد: در جلسه ای که برای مدیران کل استان ها داشتیم گفتیم که شما ۱۰ فیلم از ۳۳ فیلم را در استان خود نمایش می دهیم و پس از داوری ها، هر فیلم در یک استان برگزیده می شد. با این استدلال همه متقاعد شدند اما ایجاد فضای پرنشاط در جشن انقلاب، با اعلام آمادگی هر استان برگزار می شود.

** سازمانهای متقاضی تجلی اراده ملی نسبتی با سینما ندارند
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تجلی اراده ملی گفت: تجلی اراده ملی از ابتدا به عنوان جوایز جنبی مطرح بود اما در دوره ای، با بعضی سازمان ها وارد مذاکره شدیم و ظرفیت سینما در حوزه ملی را گوشزد کردیم و پیشنهاد داریم که هر وزارت خانه بخش فرهنگی داشته باشد. اما در دوره اخیر دیدیم که نسبت سازمانهای متقاضی حضور در بخش تجلی اراده ملی نه نسبت پیشینه با جشنواره دارند و نسبت پسینه. به همین دلیل گفتیم هر سازمانی که می خواهد نسبتی با سینمای ایران داشته باشد، باید به شکل مستقل و تعریف شده این کار را انجام دهد.
رضاداد ادامه داد: تجلی اراده ملی، مظهر ارزیابی فعالیت های مرتبط برای استفاده از ظرفیت سینمای کشور در تحقق اهداف خودشان است. با این رویکرد، سازمان ها می توانند برنامه اختصاصی خودشان را داشته باشند؛ ما از حضور هدفمند و نه نمایشی سازمان ها در جشنواره استقبال می کنیم.

** فیلمها بدون هیچگونه ملاحظهای دیده شدهاند

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمها براساس ملاحظاتی انتخاب شدهاند و چند فیلم در هیئت انتخاب به نمایش درنیامد، گفت: ما به انتخاب فیلمهای هیئت انتخاب احترام میگذاریم و این فیلمها در شرایط سالم انتخاب شدند و اعلام میکنم که کلیه فیلمها بدون هیچگونه ملاحظهای دیده شدهاند و آثار بسیاری از همکارانش انتخاب و عدهای را هم انتخاب نکردند. اجازه دهید تا با آرامش کامل جشنواره امسال برگزار شود و ما برنامههای خود را انجام دهیم. فیلمهایی وجود دارند که برای رونق سینمای ایران بسیار مفید است.

** به این نتیجه رسیدیم شیراز نمیتواند میزبان بخش بینالملل باشد

دبیر سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بیان جزئیات بیشتر از بخش بینالملل جشنواره گفت: جمع بندی ما این است که بخش بین الملل در همین تهران برگزار شود. البته گزینه اصلی شهر شیراز مطرح بود و اگر امکان آن فراهم می شد، شیراز اولویت داشت اما مجموعه مورد نظر برای برگزاری، آماده نمیشود.


** هنر و تجربه سر ریز فیلمهای بخش مسابقه نیست
رضاداد در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تعدادی از فیلمهای آقای علم الهدی در گفت وگو با فیلمسازان تاکید کرده اند که حضور فیلم در بخش هنر و تجربه جشنواره، الزامی برای اکران آنها در گروه هنر و تجربه در سال آینده نیست.
وی ادامه داد: نمیخواستیم بخش هنر و تجربه، سر ریز فیلمهای سینمای ایران باشد. شورای سیاستگذاری بر این امر تاکید داشتند و ما نیز ۲۰ فیلم پیشنهاد دادیم. در واقع به همین دلیل بود شورای سیاستگذاری هنر و تجربه تاکید داشتند که از بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حتما فیلمهایی در بخش هنر و تجربه حضور داشته باشند.


** ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو
رضاداد افزود: تمام متقاضیان علاقمند بودند که فیلم شان در جشنواره به نمایش در بیاید. مقررات ما می گوید که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو حضور داشته باشند. حال می توان در سال آینده به هیات انتخاب گفت که ۸۸ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب کنند!
وی ادامه داد: ما در هر صورت بر اساس تجربه گذشته، رویکرد کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه را پیش گرفتیم و حتی نظرم این است که این تعداد در سال آینده نیز کمتر شود. طبیعتا این اتفاق تبعات دارد. ضمن آنکه این انتخاب نشدن، برای خیلی از فیلمسازان پذیرفته شدهتر از بعضی رسانه هاست. ما تلاش کردیم فضایی توأم با احترام در انتخاب فیلم ها پدید بیاوریم و کار را بر این اساس جلو ببریم.


** امکان برگزاری مستقل بخش نگاه نو در سالهای آتی
رضاداد در خصوص بازبینی آثار گفت: وقتی گزارشات مربوط به بازبینی فیلم های اول را می دیدم، برایم قابل باور نبود اما وقتی بعضی از آثار را دیدم، خیلی خوشحال شدم. امسال سطح به کارگیری عوامل حرفه ای در بخش فیلم های اول، بر اساس سیاست گذاری شورای پروانه ساخت، رشد قابل توجهی داشته است. خوشبختانه سیاست های شورای پروانه ساخت هم در سطح کیفی و هم در استعدادیابی جوانان بسیار موثر بوده است.


** جایزه به عوامل فنی فیلم های اول
رضاداد افزود: در هر صورت مقررات ما این اجازه را نمی دهد اما سال قبل وقتی هیات داوران فیلم ها را دیدند، پیشنهاداتی را مطرح کردند. امسال هم به شما قول می دهم که سازمان سینمایی در ادوار آتی مجبور خواهد شد که جشنواره فیلم های اول را مجزا برگزار کند.
وی با اشاره به اینکه با موجی از فیلمسازان اول مواجهیم که هم بسیار با استعدادند و هم پیشرفت آنها غیر قابل کنترل؛ لذا فکر میکنم ممکن است در دوره های آتی به مفهوم مستقلی از برگزاری این بخش برسیم.

** تکذیب قوی رضاداد بر دیده شدن بعضی فیلمها توسط کمیسیون فرهنگی مجلس
در ادامه، یکی از خبرنگاران از شنیده ها پیرامون دیده شدن بعضی فیلم های متقاضی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرسید که رضاداد پاسخ داد: به هیچ وجه هیچ کسی جز مسئولان سازمان سینمایی هیچ فیلمی را از ناحیه دفتر جشنواره مشاهده نکردند. البته بعضی از دارندگان فیلم ها برای فیلم شان نمایش عمومی و خصوصی می گذارند اما ما هیچ برنامه ای برای این مطلبی که می گویید، نداشته و نداریم.
وی افزود: ممکن است فردا روزی، اعضای کمیسیون فرهنگی فیلمی را از طریق صاحبان آن مشاهده کنند اما ما و سازمان سینمایی را متهم و منتصب به این ماجرا نکنید. ممکن است یک روز تشخیص دهم که یک فیلم را به افرادی نمایش دهیم و طبیعتا میتوانم از اختیاراتم استفاده کنم.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همه ما نباید تلاش کنیم که فضا را به سمت دو قطبی شدن پیش ببریم. همه ما در این کشور زندگی می کنیم و همه در خدمت یک هدف هستیم. باید بتوانیم با همدیگر گفت وگو کنیم. حتی می گویم اگر دوستی در مجلس روی فیلمی نظر دارد، اجازه دهیم که نظرش را بگوید. چنین مسائلی در مدیریت سازمان سینمایی خیلی پذیرفته شده است اما وقتی به رسانه ها راه پیدا می کند، دو قطبی می شود و عده ای سعی در یارکشی کردند میکنند ما باید تلاشمان را بر همدلی بگذاریم.

** علت حضور نداشتن «محمد (ص)» در بخش رقابتی جشنواره

رضاداد گفت: من سال قبل هم از آقای مجیدی درخواست کردم که در داوری به ما کمک کنند. بنابراین حضور ایشان در هیات داوران ربطی به خروج «محمد (ص)» از جشنواره نداشت. در هر صورت این فیلم در فضای رقابتی حضور نداشت و این فیلم با نیت دیگری ساخته شده است.
وی با بیان اینکه فیلم های دفاع مقدس جشنواره ای مستقل خود را دارند گفت: تولید آثار دفاع مقدس نیاز به توسعه زیرساخت ها دارد و الان هم وضعیت بودجه سینمای کشور، بسیار وضعیت نامناسبی است.
هفته قبل که در خدمت مراجع بودیم و آن ها پیشنهاداتی را مطرح می کردند. خدمت این عزیزان تاکید کردم که تنها ویترین ثابت ما در این ۳۳ سال، سینمای ملیمان است. بچه های سینما پایمردانه ایستاده اند و کار را پیش می برد. اما از سوی دیگر منابع مالی که باید صرف توسعه زیرساخت ها شود، وجود ندارد.
 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها