یک روانپزشک در گفت و گو با دفاع پرس مطرح کرد

طلاق عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی، روانی و آسیب‌های اجتماعی

یک روانپزشک با بیان این که در چند دهه اخیر در جامعه ما، طلاق افزایش تدریجی داشته است، تصریح کرد: طلاق عامل بسیاری از بیماری های جسمی، روانی و آسیب های اجتماعی است.
کد خبر: ۳۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸ - 13January 2015

طلاق عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی، روانی و آسیب‌های اجتماعی

فربد فدایی مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان دفاع پرس، درباره اثرات طلاق بر روح و جسم گفت: طلاق یکی از اموری است که در شریعت اسلام حلال بوده ولی در عین حال منفورترین حلال ها به حساب می آید و به عنوان آخرین راه حل باید در نظر گرفته شود.

این روانپزشک افزود: اگر ضوابط و شرایط مناسب برای ازدواج رعایت شده باشد که عبارت است از آنچه که دین مبین اسلام برای زن و شوهر در نظر گرفته ، کمتر احتمال جدایی پیش خواهد آمد.

فدایی با بیان این که عوامل زیادی وجود دارد که یک زن و شوهر به نتیجه می رسند که دیگر نمی توانند به زندگی مشترک ادامه دهند، یادآور شد: اما طلاق، تاثیرات منفی زیادی دارد، که در درجه اول، اثر خود را روی کودکان نشان می دهد، به دلیل این که آنها احساس امنیت خود را از دست می دهند و خیلی از اوقات به خاطر داشتن دنیای کودکانه، فکر می کنند که دلیل این جدایی، بد بودن آنها بوده است و نوعی احساس بی ارزشی در وجودشان به وجود می آید.

وی با تاکید بر این که طلاق به عنوان یک عامل استرس آور شدید دیده شده است، اظهار داشت: شدت این استرس در درجه دوم بعد از فوت همسر قرار می گیرد.

این روانپزشک در ادامه تصریح کرد: طلاق عامل بسیاری از بیماری های جسمی، روانی و آسیب های اجتماعی می شود.

فدایی با بیان این که بیماری های مرتبط با طلاق بیشتر در مردان به وجود می آید، خاطرنشان کرد: مردانی که از همسر خود جدا می شوند به علت این که نظم زندگی آنها به طور کامل به هم می ریزد، بیشتر مبتلا به بیماری های مختلف از جمله اختلال در خواب، پرخاشگری و گرایش به سمت مواد دخانی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در زنان هم طلاق به عنوان یک عامل استرس آور می تواند موجب صدمات روانی زیادی شود، به خصوص اگر زن از نظر مالی تامین نباشد که در این صورت احساس افسردگی و اضطراب جزء جدایی ناپذیر طلاق برای زنان خواهد بود.

این روانپزشک با اشاره به این که طلاق باعث بروز آسیب های اجتماعی زیادی می شود، یادآور شد: جامعه دید منفی نسبت به زنان مطلقه دارد و آنها را به خاطر این که در موضوع مقدس ازدواج موفق نبوده اند مورد سرزنش قرار می دهند.

فدایی با بیان این که در چند دهه اخیر در جامعه ما، طلاق افزایش تدریجی داشته است، تصریح کرد: این مسئله یک موضوع وارداتی است، به عبارتی دیدگاه های فرهنگ غلط غربی که به ازدواج اهمیت کافی نمی دهد بر خانواده های ایرانی تاثیر گذاشته است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که دیگر مثل گذشته روی نهاد خانواده تاکیدی وجود ندارد، گفت: در فیلم ها و نمایش های تلویزیونی که از ماهواره نمایش داده می شود، طلاق را امری ساده جلوه می دهد.

این روانپزشک اظهار داشت: آگاه سازی جامعه در مورد مخاطرات طلاق ضروری است، به ویژه توجه به وضع کودکان چرا که برای آنها یک مادر و پدر و ناسازگار بهتر از این است که با یک والد سازگاربه تنهایی زندگی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها