دفاع‌پرس بررسی کرد؛

احیای «غرب وحشی» در روزهای کرونایی/ غربی‌ها در امتحان کرونا روسیاه شدند

در این روز‌هایی که جهان با ویروس کرونا در حال جنگ است و تمامی کشور‌ها برای جلوگیری از شیوع و مقابله با این ویروس منحوس در تلاشند، در کشور‌های غربی و در راس‌شان آمریکا اتفاقاتی می‌افتد که مردم به یاد دوره «غرب وحشی» می‌افتند.
کد خبر: ۳۹۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ - 15April 2020

«غرب وحشی» احیاء می‌شود/ غربی‌ها در امتحان کرونا روسیاه شدندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: این روز‌ها واژه «غرب وحشی» بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ اما دو سوال در ذهن مخاطبین ایجاد می‌شود؛ اولا اینکه ریشه اصلی این واژه کجاست؟ و دوما اینکه به چه دلیلی در این روز‌های کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در خصوص پاسخ به سوال نخست باید گفت که «غرب وحشی» به قسمت غربی آمریکا گفته می‌شد که در دوران جنگ‌های داخلی آمریکا (جنگ حکومت‌های شمالی و جنوبی) و پس از آن تحت سلطه هیچ حکومتی نبود و بی‌قانونی رها شده بود، به‌طوریکه خشونت در آنجا به طرز عجیبی گسترش یافت، فلذا در آن سال‌ها (سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۲۰) دوره «غرب وحشی» در قسمت غربی ایالات متحده آمریکا شکل گرفت.

از دوره «غرب وحشی» به‌عنوان نمادی از رشد بی حد سرمایه‌داری یاد می‌شود؛ دوره‌ای که سیاه‌پوستان به بردگی گرفته می‌شدند، همچنین سرخ‌پوستان در جنگ‌های داخلی کشته می‌شدند و فقرا زیر بار فشار‌های مالیاتی، قادر به ادامه حیات نبودند؛ پس از این دوره بود که «سیاست‌های ضدانسانی سرمایه‌داری» به همین دوره اطلاق شد.

البته پس از دوره «غرب وحشی»، مصادیق زیادی از افزایش خشونت در آمریکا نِمود پیدا کرد و باعث شد تا «غرب وحشی» در ذهن مردم سرتاسر جهان تداعی شود.

یکی از مصادیق تداعی‌کننده «غرب وحشی» در آمریکا؛ قانون حمل اسلحه در این کشور است که مخالفان بسیاری نیز دارد؛ ایالات متحده تقریباً بیشترین تعداد اسلحه‌های خصوصی در جهان را در اختیار دارد، بطوریکه به ازای هر ۱۰۰ نفر در آمریکا، ۱۲۰.۵ اسلحه وجود دارد؛ به عبارت دیگر تعداد اسلحه در آمریکا از جمعیت مردم این کشور بیشتر است.

در ایالات متحده آمریکا پس از هر کشتار، در عین ناباوری، سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی رشد قابل توجهی پیدا می‌کند و این همان «سیاست‌های ضدانسانی سرمایه‌داری» است که باعث می‌شود تا دوره‌های مختلف به دوره غرب وحشی اطلاق شود.

در کنار قانون حمل اسلحه در آمریکا که باعث کشتار‌های زیادی شده است؛ نژادپرستی نیز از مصادیق «غرب وحشی» در آمریکاست؛ رفتار‌های نژادپرستانه علیه رنگین‌پوستان در زمان کنونی در تعداد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها وجود دارد.

در خصوص پاسخ به سوال دوم ابتدای نوشتار، باید گفت که در این روز‌هایی که جهان با ویروس کرونا در حال جنگ است و تمامی کشور‌ها برای جلوگیری از شیوع و مقابله با این ویروس منحوس در تلاشند، در کشور‌های غربی و در راس‌شان آمریکا اتفاقاتی می‌افتد که مردم به یاد دوره «غرب وحشی» می‌افتند.

علاوه بر رحم نکردن مردم به یکدیگر در کشور‌های غربی و آمریکا در این روزها، دولت‌هایی که خود را هم‌پیمان یکدیگر می‌دانند هم به یکدیگر رحم نمی‌کنند؛ به‌طور مثال، شرکت «۳ ام» بزرگترین تولیدکننده ماسک‌های تنفسی در آمریکاست که از ارسال ۲۰۰ هزار ماسک سفارشی پلیس برلین امتناع ورزید؛ این در حالی است که این شرکت تمامی هزینه‌های این محموله را گرفته بود و در آخرین لحظات، این محموله سفارشی در بانکوک، قبل از بارگیری به‌سمت آلمان متوقف و به‌سمت آمریکا تغییر مسیر داد و همین امر مقام‌های آلمانی را بر آن داشت که این اقدام آمریکا را نوعی «دزدی دریایی مدرن» توصیف کنند و «آندرس گیزل» وزیر داخلی دولت محلی برلین، دولت آمریکا را به‌دلیل ممانعت از صادرات ماسک‌های تنفسی علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به استفاده از تاکتیک‌های «غرب وحشی» متهم کند.

استفاده از واژه «غرب وحشی» برای رفتار‌های این روز‌های دولت آمریکا، فقط مختص به وزیر داخلی دولت محلی برلین و برخی مقامات بین‌المللی نبود بلکه خود آمریکایی‌ها نیز از این واژه استفاده کردند؛ «جی بی پریتسکر» فرماندار ایالت ایلینوی آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه CNN درباره رقابت ایالت‌های آمریکا بر سر تهیه ماسک و لوازم بهداشتی بعد از شیوع کرونا در آمریکا گفت: ما (ایالات متحده آمریکا) علیه یکدیگر و با تمام جهان در حال رقابت هستیم؛ در اینجا فضای «غرب وحشی» حاکم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به‌مناسبت نیمه شعبان، در بخشی از بیاناتشان به صحبت‌های فرماندار ایالت ایلینوی آمریکا درباره «غرب وحشی» استناد کردند و فرمودند: یکی از سناتور‌های غربی گفته بود که «غرب وحشی» زنده شده؛ این حرف آن‌ها است؛ ما وقتی که می‌گوییم در غرب یک روح وحشیگری وجود دارد که با ظاهر آراسته و ادکلن‌زده و کراوات‌بسته‌اش منافاتی ندارد، بعضی‌ها تعجب می‌کنند و انکار می‌کنند، این را حالا خودشان می‌گویند؛ می‌گویند این نماد زنده شدن «غرب وحشی» است.

در پایان باید گفت که در روز‌های کرونایی که بسیاری از حکومت‌ها و مردم سرتاسر جهان، دوشادوش یکدیگر هستند تا کرونا را ریشه‌کن کنند، غربی‌های مدعیِ تمدن از امتحان کرونا روسفید بیرون نیامدند و براساس اعتراف تلخ خودشان به دوران «غرب وحشی» برگشته‌اند و در اصل «غرب وحشی» احیاء می‌شود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار