یادداشت/ علی عبدالصمدی

روز «خلیج فارس»؛ روزی برای پاسداشت هویت ملی

جالب است بدانید در کشور عرب زبان مصر خیابانی به نام خلیج فارس نامگذاری شده است. اثبات این که این خلیج از ابتدا تا ابد‌الدهر فارس نام داشته و خواهد داشت برای هر خردمندی که ذره‌ای با تاریخ و زبان و جغرافیا آشنا باشد، کار دشواری نیست.
کد خبر: ۳۹۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶ - 29April 2020

روز «خلیج فارس»؛ روزی برای پاسداشت از هویت ملیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ برگ‌های تقویم سال ورق خوردند و دهم اردیبهشت‌ماه از راه رسید. روز ملی خلیج نیلگون فارس. روزی برای اثبات اقتدار سرزمین دیرینه‌مان. روزی که اثبات می‌کند بسیاری از روایت‌های کشور‌های نوظهور همسایه و هم منطقه از تاریخ این خطه از گستره‌ی گیتی دروغی بیش نبوده و نیست و نخواهد بود. نامگذاری امروز در تقویم ملی ایران اثبات کننده‌ی این مهم تاریخی است که ایران همواره یکی از کلیدی‌ترین کشورها بلکه مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کشور حاضر در منطقه است.

ایران عزیز ما همواره در درازنای تاریخ این منطقه قطب مهمی به شمار می‌رفته و از همین روی نام این خلیج از ازل تا ابد «فارس» نامگذاری شده است. در برخی از نسخه‌های تاریخی نام‌های فارس، پارس، ایران و خلیج عجم نیز به آن نسبت داده شده است که همگی نشان از اقتدار سرزمین ایران داشته و دارد.

بطلمیوس جغرافیدان مشهور که بین سال‌های ۹۰ تا ۱۶۸ میلادی در اسکندریه می‌زیسته اطلسی شامل ۳۶ نقشه از عالم هستی رسم می‌کند و از این خلیج به نام خلیج فارس یاد کرده است. در کتاب «حدود العالم من المشرق الی المغرب» که بیش از هزار سال پیش تالیف شده و نویسنده‌ی آن به راستی مشخص نیست نیز از این دریا به عنوان خلیج پارس نام برده شده است. در نوشته‌های تاریخی جغرافیدانان مغرب زمین نیز از این دریا به نام‌های سینوس پرسیکوس یا ماره پرسیکوم یاد شده است که به معنای دریای پارسی یا خلیج فارس است.

جالب است بدانید در کشور عرب زبان مصر نیز خیابانی به نام خیابان خلیج فارس نامگذاری شده است. اثبات این که این خلیج از ابتدا تا ابد‌الدهر فارس نام داشته و دارد و خواهد داشت برای هر خردمندی که ذره‌ای با تاریخ و زبان و جغرافیا آشنا باشد، کار دشواری نیست.

نکته‌ی حائز اهمیت آن که کشور‌هایی امروزه ادعای تصاحب تاریخ این خلیج نیلگون را دارند که تاریخ سرزمینشان به زحمت به هفتاد سال و هشتاد سال می‌رسد. چه رسد به این که بخواهند درباره‌ی تاریخ این منطقه اظهار نظر کنند. برخی از این کشور‌های بعضا همسایه و هم منطقه‌ای نوع حکومت و یا نام خاندانی که بر آن حاکمیت دارد، نام کشورشان شده است و هویت ملیشان ناشی از پاره پاره شدن کشوری دیگر است که همان کشور مادر نیز روزی دست نشانده‌ی حکومت‌های استعمارگر غرب و شرق عالم بوده‌اند. امروز همین کشور‌های نوپا که نام حکومتشان اسم کشورشان است ادعای استقلال هویتی دارند و قصد کردند هویت ملی چند هزار ساله‌ی ما که با فرهنگ اسلامی عجین شده است را تحریف کنند، که صد البته خیال باطلی است. ایران و خلیج نیلگون فارس تا ابد همچون نگینی بر تارک این خطه که بر تارک تاریخ بشریت می‌درخشد.

این باعث افتخار است که ما ایرانیان از هر نژادی و هر تفکری که باشیم در پایش از فرهنگ ملی کشورمان همواره اتحاد و همبستگی داشته ایم. یک نمونه از این اتحاد‌ها و همبستگی‌ها، دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس و صیانت ملی از مرز‌های کشور بوده و تاریخ به چشم خود نگریست که چگونه فرزندان این سرزمین از مرز‌های خود جانانه دفاع کردند و یک وجب از خاک این کشور را به اهریمن بعثی ندادند. امروز نیز دشمنان و بدخواهان این سرزمین اهورایی با حربه‌های مختلف از جمله جعل تاریخ وارد کارزار شده اند. مردم سرزمین ما همواره با آگاهی و بصیرت و هوشیاری و انسجام و ایمان و اتحاد ملی که خود مصداق آیه‌ی شریفه‌ی و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا است، توانسته اند نقشه‌های بدسگالان اهریمن سرشت را نقش بر آب سازند و در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی و فرهنگی و هنری و نظامی و استراتژیک و رسانه‌ای و ... دست بدنامان استعمارگر و بعضا خود فروختگان را خلع ید کنند.

نامگذاری یک روز تقویم ملی کشورمان به نام روز خلیج فارس اقدام بسیار در خور شان و پسندیده‌ای بوده است.

«وطن یعنی خلیج تا ابد فارس»

انتهای پیام/102

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار