به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه (س)؛

خدیجه (س) بانویی که سرمایه‌اش ایمانش بود

زندگی و زیست حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (سلام‌الله علیهما) می‌تواند بهترین الگو برای دختران و زنان جوان مسلمان و شیعه‌ امروزی باشد.
کد خبر: ۳۹۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ - 04May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درخصوص پاکدامنی حضرت خدیجه (س) روایت‌های مختلفی نقل شده است. حضرت خدیجه (س) در خاندانی متدین و اهل تقوا در عصر جاهلیت در سرزمین حجاز دیده به جهان گشودند. خاندانی که ایشان در آن متولد شدند، دو ویژگی اصلی داشتند؛ نخست این که اهل تقوی و ایمان بودند و به روایتی عموی حضرت خدیجه (س) حنیفی و به دین حضرت ابراهیم (ع) و به دیگر روایت وی کشیش مسیحی بوده است.

سرمایه و ثروت مادی دیگر وجه زندگی حضرت خدیجه (س) بوده است. ایشان صاحب کاروان‌های بزرگ تجاری در حجاز بودند و حضرت محمد (ص) تا پیش از آنکه به رسالت و نبوت برسند، در کاروان حضرت خدیجه (س) مشغول به کار و به قابل اعتماد بودن و درستکاری و امانت داری شهره بودند.

از همین رو حضرت محمد ابن عبدالله (ص)، محمد امین خوانده می‌شدند. همین امانتداری پیامبر اعظم (ص) و ایمان و پاکدامنی حضرت خدیجه (س) باعث شد علی‌رغم اختلاف سنی حضرت خدیجه (س) و حضرت خاتم‌الانبیاء (ص)، با یکدیگر ازدواج کنند. نخستین زنی که بعد از بعثت نبی مکرم اسلام به دین مبین اسلام مشرف شد، خدیجه (س) بود.

خدیجه (س) با تمام مشکلاتی که کفار برای حضرت محمد (ص) و دین مبین اسلام به وجود آورده بودند، ساخت و هرگز از ایمان قلبی و اعتقاد و باور خود دست نکشید. ایمان و اعتقاد و پاکدامنی و وفاداری خدیجه (س) بود که باعث شد امت اسلام در سخت‌ترین شرایط تحریم در شعب‌ ابی‌طالب دوام آورد. خدیجه (س) تمام سرمایه‌ خود را جهت حفظ کرامت امت اسلام در وضعیت تحریم خرج کرد و هرگز منتی بر کسی ننهاد.

در زندگی حضرت خدیجه (س) پندها و نکته‌ها و درس‌هاست. نخست ایمان و اعتقادات دینی و مذهبی آن حضرت پیش و پس از طلوع آفتاب اسلام است. همین نکته باعث پاکدامنی و طهارت و وفاداری آن حضرت به زندگی زناشویی بود. از دیگر نکات مهم شخصیتی آن حضرت، آن که علی‌رغم ثروت بی‌حد و اندازه‌شان هرگز مغرور نشدند و همواره یار و یاور مستمندان بودند که کمک‌های مادی و حتی معنوی آن حضرت به مسلمین در شعب ابی‌طالب گواه بر این ادعاست.

باری تمامی این ویژگی‌های شخصیتی حضرت خدیجه (س) باید الگو و نمونه‌ای برای دختران و زنان جوان امروزی باشد. حضرت محمد (ص) در روایتی فرموده‌اند: «خداوند به چهار زن برتری اعطا کرد، آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه‌الزهرا». پس زندگی و زیست حضرت خدیجه (س) در کنار زندگی حضرت فاطمه (س) بهترین الگوها برای دختران و زنان جوان مسلمان و شیعه امروزی می‌تواند باشد که در شرایط امروزی تحریم، یار و یاور همسران و خانواده‌های خود باشند و مانند خدیجه‌ کبری (س) و سایر زنان بزرگ دین اسلام همچون فاطمه‌الزهرا (س) و زینب کبری (س)، به کیان خانواده خود وفادار باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار