رئیس جمهور عراق بر ضرورت تقویت همکاری میان کشورهای منطقه تاکید کرد

رئیس جمهور عراق در دیدار با وزیر خارجه کویت بر ضرورت تقویت همکاری میان کشورهای منطقه برای برون رفت از بحران‌های مختلف و ایجاد صلح و ثبات برای ملت‌های منطقه تاکید کرد.
کد خبر: ۴۰۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳ - 14June 2020

رئیس جمهور عراق بر ضرورت تقویت همکاری میان کشورهای منطقه تاکید کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزیر خارجه کویت امروز پس از دیدار با نخست وزیر کویت به دیدار رئیس جمهور و سپس رئیس پارلمان عراق رفت.

دفتر ریاست جمهوری عراق روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در حضور «فؤاد حسین» وزیر خارجه بغداد در کاخ بغداد میزبان «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت بود.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، صالح در این دیدار گفت: «عراق مایل است بر اساس روابط برادرانه و تاریخی که دو ملت برادر را به هم پیوند می‌دهد روابط محکمی با کویت ایجاد کند و مراحل پیشرفته‌ای که دو کشور در همکاری مشترک داشته‌اند، خوش بینانه است».

رئیس جمهور عراق بر اهمیت تقویت روابط اقتصادی کشورش با کویت و عملی شدن وعده‌های کنفرانس بین المللی اعانه دهندگان در کویت در بازسازی عراق تاکید کرد و گفت: «بحران‌های سیاسی، اقتصادی و شیوع کرونا مستلزم هماهنگی و همکاری بیشتر کشورهای منطقه با یکدیگر برای برون رفت از این اوضاع و تقویت اصول ثبات، صلح و تحقق شکوفایی برای ملت‌هاست».

دعوت از رئیس جمهور عراق برای سفر به کویت

در همین حال وزیر خارجه کویت دعوت «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت از رئیس جمهور عراق برای سفر به کویت را به او انتقال داد. صالح هم قول داد که در نزدیک‌ترین فرصت به این دعوت پاسخ دهد. او همچنین برای امیر کویت صحت و عافیت و برای ملت کویت هم تداوم پیشرفت و شکوفایی را آرزو کرد.

وزیر خارجه کویت ضمن تبریک مجدد به مناسبت تشکیل کابینه جدید عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» بر حمایت کشورش از عراق در همه زمینه‌ها و تمایل آن برای تقویت همکاری و پشتیبانی کامل از ثبات عراق و حفظ حاکمیت آن تاکید کرد.

وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای از استقبال فؤاد حسین وزیر خارجه عراق از همتای کویتی خود در مقر این وزارتخانه خبر داد.

حسین در این دیدار بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری مشترک با کویت تاکید کرد و گفت که عراق به ادامه همکاری برای پیشبرد روابط ممتاز میان دو کشور و توسعه آن در همه زمینه‌ها چشم دوخته است.

وزیر خارجه عراق بر ضرورت ایجاد توازن در روابط در سطوح منطقه به منظور تقویت روابط مشترک میان کشورهای منطقه تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه در نامه‌ای که وزیر کویتی از جانب امیر کشورش به وزیر خارجه عراق داده ، آمده است:«کویت در همه سطوح در کنار عراق است در تقویت روابط با عراق و همچنین در تقویت روابط عراق با شوای همکاری خلیج فارس و موضوع انرژی و همچنین از عراق در محافل بین المللی حمایت خواهد کرد».

پس از آن «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق هم امروز میزبان وزیر خارجه کویت بود.

این، نخستین سفر یک مقام رسمی کویتی به عراق از زمان نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی است. کویت در اکتبر سال ۲۰۱۹ کنفرانس «بازسازی عراق» را برگزار کرد و برخی از کشورها متعهد به ارائه کمک‌های مالی به بغداد شدند.

در تاریخ نهم می یعنی دو روز پس از تعیین الکاظمی بعنوان نخست‌وزیر عراق، وی با «سالم الزمانان» سفیر کویت دیدار کرد و طرفین در خصوص اجرایی شدن نتایج کنفرانس کویت رایزنی کردند.

پرونده پرداخت غرامت جنگ دوم خلیج فارس (حمله صدام به کویت) نیز همچنان باز است و در تاریخ هشتم می، الکاظمی در گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست‌وزیر کویت، بر لزوم حل و فصل مسائل باقی مانده در این پرونده نیز تأکید کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار