پخش «قصه‌های انقلاب» از شبکه افق

مجموعه مستند «قصه‌های انقلاب» در اولین قسمت خود به برگزاری چهلم شهدای قیام ۱۹ دی مردم قم در تبریز و کشتار بی‌رحمانه رژیم شاه در آن روز اختصاص دارد.
کد خبر: ۴۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴ - 03February 2015

پخش «قصه‌های انقلاب» از شبکه افق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، چله نشینی در میان مسلمانان رواجی دیرینه دارد و مومنان برای اینکه به حاجات خود برسند چله میگیرند اما رسم چله گیری گویی با تمام وجود در تار و پود اندیشه ایرانی ریشه دوانده و تاثیرگذاری آن هم به گواه تاریخ به اثبات رسیده است.

قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی و سپس برگزاری مراسم چهلم آنها در تبریز و همینطور چهلم تبریزیها در یزد و ادامه این قیامها تا سرانجام پیروزی انقلاب یک سال بعد از آن قیام تاریخی، این روند را به بخشی از تاریخ نهضت اسلامی تبدیل کرد.

در سال ۱۳۵۶ و زمانی که زمستان سرد با تمام وجود سردی و تاریکی حکومت شاهنشاهی را جلوه گر بود، مرگ مشکوک دکتر شریعتی و حاج مصطفی خمینی و نیز چاپ مقاله توهین آمیز علیه امام خمینی (ره) موجب شد مردم قم در جوششی همگانی و به رهبری روحانیت قیام کنند و نخستین جرقه حرکت همگانی علیه رژیم ستمشاهی را رقم بزنند.

این قیام مردمی با واکنش خشمگینانه شاه روبه رو و با کشتار مردم بیگناه همراه شد؛ مردم تبریز چهلم شهدای قم را برگزار کردند که آن روز هم کشتار دیگری به وقوع پیوست.

مجموعه مستند «قصههای انقلاب» که به حوادث روی داده در جریان نهضت اسلامی میپردازد در نخستین قسمت با عنوان «چله خون» به قیام مردم تبریز اختصاص دارد و در این راه و از تکنیک کامیک موشن برای بازسازی وقایع تاریخی استفاده میکند.

مهدی شاه محمدی این مستند را برای شبکه افق تهیه و کارگردانی کرده است. قرار است این مستند ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۱۵ بهمن و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۶ از این شبکه پخش شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار