دفاع پرس از آخرین تحولات عراق گزارش می‌دهد/

لغو مقررات منع تردد شبانه در بغداد/ موافقت اولیه العبادی با تجهیز عشایر الانبار به تسلیحات آمریکایی

لغو مقررات منع تردد شبانه در بغداد پس از یک دهه، هدف قرار گرفتن بالگرد آمریکایی حامل کمک برای داعش توسط حزب الله عراق، از جمله مهم‌ترین تحولات یک هفته گذشته این کشور است.
کد خبر: ۴۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹ - 08February 2015

لغو مقررات منع تردد شبانه در بغداد/ موافقت اولیه العبادی با تجهیز عشایر الانبار به تسلیحات آمریکایی

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، لغو مقررات منع تردد شبانه در بغداد پس از یک دهه، آزادی یک پالایشگاه نفتی در عراق از دست داعش، هلاکت 100 داعشی در عراق، 22 کشته و 73 زخمی در 2 انفجار تروریستی بغداد، افزایش کمک تسلیحاتی آلمان به شمال عراق، هدف قرار گرفتن بالگرد آمریکایی حامل کمک برای داعش توسط حزب الله عراق، بالگردهای «MI- 28» روسیه در بغداد، به صلیب کشاندن و سوزاندن کودکان توسط داعش، موافقت اولیه العبادی با تجهیز عشایر الانبار به تسلیحات آمریکایی، تصویب قانون «گارد ملی» عراق وغارت 65 میلیارد دلار از سرمایههای عراق طی سالهای 2001 تا 2010 از جمله مهمترین تحولات یک هفته گذشته این کشور است.

.. لغو مقررات منع تردد شبانه در بغداد پس از یک دهه: قوانین منع آمدوشد شبانه پس از سالها در بغداد با درخواست حیدر العبادی نخست وزیر عراق لغو شد تا زندگی عادی در ساعات نیمهشب به پایتخت بازگردد، هرچند نگرانی از حملات تروریستی همچنان وجود دارد. العبادی هفته گذشته دستور لغو قانون منع آمد و شد را  صادر کرده بود. طبق این دستور چهار منطقه بغداد نیز باید خالی از سلاح شود. بر این اساس، شهروندان عراقی میتوانند در حد فاصل زمانی 12 تا 5 صبح به وقت محلی در خیابانها بدون محدودیت تردد داشته باشند. بنابراین مسوولان امنیتی، دولتمردان و صدها تن از شهروندان عراقی دیشب در میدان التحریر بغداد برای لغو قانون منع رفت و آمد در این شهر جشن و سرور برپا کردند.

.. آزادی یک پالایشگاه نفتی در عراق از دست داعش: بر اساس گزارش «السومریه نیوز» یک منبع آگاه در فرماندهی عملیات صلاحالدین عراق، امروز (یکشنبه) اعلام کرد که نیروهای امنیتی در نیمههای شب گذشته طی یک عملیات امنیتی موفق شدند پالایشگاه «الصینیه» در غرب منطقه «بیجی» را آزاد کنند. در این عملیات 5 عنصر داعش کشته شدند و پالایشگاه الصینیه، حی السکک، حی الکهربا و منطقه ابوجراد در مرکز بیجی در 40 کیلومتری جنوب تکریت آزاد شدند.

.. هلاکت 100 داعشی در عراق: بر اساس گزارش منابع خبری، در پی حملات نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه در استانهای «صلاحالدین»، «نینوا» و «کرکوک» نزدیک به 100 تکفیری داعش به هلاکت رسیدهاند. از سوی دیگر، نیروهای عراق، در مقابله با داعش در مناطق شمال شهر «تکریت» پیشرفت زیادی داشتند و درگیریهای شدیدی در نزدیکی پل «هوندای» که ناحیه الصینیه را به منطقه «بیجی» متصل میکند، روی داد که با پشتیبانی هوایی همراه بود و طی آن 70 تکفیری کشته شدند. یک منبع آگاه در ارتش عراق از نزدیک بودن زمان آزادی کامل منطقه راهبردی «الصینیه» خبر داد.

.. 22 کشته و 73 زخمی در 2 انفجار تروریستی بغداد:
پایگاه خبری شبکه العربیه نوشت که یک بمب مقابل رستورانی در نزدیکی سینمای «البیضاء» در شرق بغداد منفجر شد که بر اثر آن، 13 نفر جان خود را از دست دادند و 41 تن زخمی شدند. هنوز زمان زیادی از این انفجار نگذشته بود که انفجار دیگری در بازار عربی در مرکز بغداد روی داد و9 کشته و 32 زخمی بر جای گذاشت.


.. افزایش کمک تسلیحاتی آلمان به شمال عراق:
آلمان به کُردها در شمال عراق تسلیحات دیگری به ارزش 13 میلیون یورو برای مبارزه با تروریستهای داعش ارسال میکند. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده نیروهای امنیتی پیشمرگه 30 سلاح ضدتانک نوع میلان با 500 موشک، 203 بازوکا(ضد تانک) و بیش از 4 هزار قبضه سلاح از آلمان دریافت  میکنند. وزیر دفاع آلمان روز جمعه یک لیست از تسلیحاتی که قرار است آلمان به این منطقه ارسال کند، شامل 6.5 میلیون گلوله فشنگ، 10هزار نارنجک دستی، 10 خودروی زرهی مدل دینگو، و 10 آمبولانس مدل یونیماک را منتشر کرد. ارتش آلمان تا به حال و در سال گذشته تسلیحات و مهماتی به ارزش 70 میلیون یورو به نیروهای امنیتی کُرد تحویل داده است.


.. هدف قرار گرفتن بالگرد آمریکایی حامل کمک برای داعش توسط حزب الله عراق:
پایگاه سومریه: گردانهای حزب الله عراق با صدور بیانیهای از فرود یک بالگرد آمریکایی در مناطق تحت سیطره داعش در شهر فلوجه خبر دادند و اظهار داشتند که حزب الله عراق با شلیک گسترده موشک و راکت به محل فرود این بالگرد، آن را مجبور به ترک فوری محل فرود خود و فرار از منطقه کرده است. در ادامه بیانیه گردانهای حزب الله عراق آمده است که منطقه فرود این بالگرد آمریکایی با موشکهای کاتیوشا 107 و خمپارههای 120 میلی متری هدف قرار داده است، در پایان تاکید شده است گردانهای حزب الله با تکیه بر اطلاعات دقیق خود و رصد شبانهروزی خطوط امداد داعش موفق شد این بالگرد را به سرعت از منطقه فراری دهد.


 .. داعش کودکان را به صلیب کشیده و یا میسوزاند: کمیته حقوق کودکان سازمان ملل (CRC) با انتشار بیانیهای اعلام کرد که گروه تروریستی داعش، در موارد بسیاری، از کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برای حملات انتحاری و ساخت بمب سوء استفاده می کند، یا از آن ها به عنوان سپر انسانی جهت حمایت از تاسیسات خود در برابر حملات هوایی ائتلاف بین المللی بهره می گیرد. «رناتی وینتر» کارشناس کمیته حقوق کودکان سازمان ملل، تاکید کرد که ما در قبال شکنجه و کشتار کودکان به شدت احساس نگرانی می کنیم. داعش، از کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی برای حملات انتحاری سوء استفاده می کند و در این شرایط، کودکان، متوجه کاری که انجام می دهند، نیستند. گروه داعش، کودکانِ اقلیت ها را در مناطق مختلف به گروگان می گیرد و آنها را پس از قیمت گذاری و نصب کارت قیمت بر روی سینه هایشان، در بازار بردگان به عنوان برده می فروشد.


.. موافقت اولیه العبادی با تجهیز عشایر الانبار به تسلیحات آمریکایی: براساس گزارش پایگاه خبری المسله، «صبح کرحوت» رئیس شورای استان الانبار مدعی شده که حیدر العبادی موافقت اولیه خود با حمایت نظامی واشنگتن از این استان را اعلام کرده است. شرط حیدر العبادی این است که کمکها باید از کانال دولت عراق به دست عشایر برسد. بر همین اساس هفته گذشته هیئتی از استان الانبار برای دریافت کمکهای تسلیحاتی از آمریکا راهی واشنگتن شد تا در این زمینه با مقامات کاخ سفید دیدار کنند. بیشتر اعضای این هیات به کشورشان بازگشتند و تنها شیخ ابوریشه و حکمت سلیمان در آمریکا همچنان حضور دارند و منتظر موافقت حیدر العبادی نخست وزیر عراق با تجهیز نیروهای عراقی و عشایر الانبار به سلاحهای آمریکایی هستند.

.. قانون «گارد ملی» عراق:
«السومریة نیوز»:
هیأت دولت عراق طی نشستی به پیشنویس قانونی «گارد ملی» رای مثبت داد و قرار است لایحه این قانون برای تصویب نهایی به پارلمان ارائه شود. دفتر نخستوزیر عراق در 17 ژانویه گذشته اعلام کرده بود که قانون گارد ملی پوششی قانونی برای نبرد نیروهای عشائر و نیروهای داوطلب مردمی با تروریستها خواهد بود و مانع بروز درگیریهای حاشیهای پس از آزادی اراضی عراق از دست داعش خواهد شد.

.. بالگردهای
«MI- 28» روسیه در بغداد:
نیروی هوایی ارتش عراق، محموله جدید بالگردهای روسی از نوع «MI- 28» معروف به «شکارچی شب» را دریافت کرد. این محموله طبق توافقنامه تسلیحاتی امضاشده میان وزارت دفاع عراق و روسیه تحویل بغداد شد. دولت عراق از این بالگردها برای مبارزه با داعش استفاده میکند و بر اساس توافق میان بغداد و مسکو در سال 2012 که در جریان سفر «نوری المالکی» نخست وزیر وقت عراق به روسیه میان دو کشور امضا شد، روسیه 40 فروند بالگرد «ام آی اچ 28» و «ام آی-35» و 42دستگاه آتشبارهای ضدهوایی «پانتسیر-اس یک» به عراق تحویل می دهد.


.. غارت 65 میلیارد دلار از سرمایههای عراق طی سالهای 2001 تا 2010:
پایگاه السومریه نیوز: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد  بیش از 65 میلیارد دلار از سرمایه و داراییهای کشور عراق طی سالهای 2001 تا 2010 میلادی در قالب جرایم اقتصادی و فساد مالی غارت شده است. مبارزه با این نوع از جرایم و مفاسد نیازمند اقدام در دو سطح داخلی و بین المللی است. «نیکولای ملادینوف»، نماینده سازمان ملل در عراق گفت که این مفسدان با غارت این داراییها مانع بزرگی برسر راه بازسازی و سازندگی در عراق بوده است.

انتهای پیام/ف



 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار