دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

دفاع هشت ساله جوانان جبهه فرهنگی در عرصه نوشت افزار موجب شده تا امسال برای نخستین‌بار، ۱۰۰ تولید کننده داخلی برای تامین ۸۰ درصد از نیاز‌های بازار داخلی به‌طوری جدی فعالیت در این عرصه مهم فرهنگی را انجام دهند، اما هنوز وزارت صمت اولویتی برای حمایت از این موضوع مهم قرار نداده است.
کد خبر: ۴۱۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴ - 17August 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نوشت افزار به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک فرهنگی با مخاطب کودک و نوجوان، با استفاده بیش از ۱۲ سال در سن شکل‌گیری شخصیت فرزندانمان و چهارسال در دوران دانشجویی و همچنین بیشترین کاربرد در طول روز در این دوره، نقش جدی در تعیین جهان‌بینی و سبک زندگی و هویت افراد دارد.

بدیهی است که به دلیل اثرگذاری فراوان این محصول، باید بر محتوای آن نظارت و تاکید جدی داشت اما متاسفانه در سال‌های گذشته با غفلت عناصر فرهنگی از این موضوع بازار این حوزه به طور کامل در اختیار سودجویان داخلی و خارجی قرار داشت.

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

از سال ۱۳۹۱ تا به امروز جمعی از فعالان فرهنگی این مرز و بوم توانستند با تلاش‌های شبانه‌روزی با تولید میلیونها محصول نوشت افزار ایرانی اسلامی بخشی از این بازار را از آن خود کنند. این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه فعالیت‌های این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوت‌ها و اصلاح ضعف‌ها، تلاش برای افزایش فعالان و همچنین افزایش کمی و کیفی تولیدات در قالب «مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» گردهم آمده‌اند تا بتوانند با برنامه منسجم و با مدیریت متمرکز تحت عنوان «ایران نوشت» در این عرصه به فعالیت بپردازند.

یمینی: بازار شش هزار میلیارد تومانی نوشت افزار ایران/ تلاش برای ۸۰ درصد نیاز داخل

«محمد یمینی» مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی در سخنانی با اشاره به هشتمین سال فعالیت این مجمع و گفت: نوشت‌افزار در ایران دارای یک بازار شش هزار میلیارد تومانی است که بخش مهمی از آن در دست محصولات خارجی است. ما سعی کردیم با مردم ارتباط برقرار کنیم و از سال ۹۵ سهم واردات از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی عنوان کرد: برخی از اقلام نوشت افزار مشابه داخلی ندارند؛ اتود، روان‌نویس و پانچ چیزهایی هستند که مشابه ایرانی ندارند درحالی که مصرف زیادی دارند. این صنعت در کشور می‌تواند هفت هزار کارگر و ۱۵ هزار فروشگاه را درپی داشته باشد که تاکنون مغفول مانده و وزارت صنعت اطلاعات خیلی کمی در این زمینه دارند.

یمینی تاکید کرد: نوشت افزار به لحاظ فرهنگی روزی ۱۲ ساعت با کودک ارتباط دارد؛ کودکی که به‌دنبال الگوبرداری است و بسیار از محتواهای نوشت‌افزارها الگوپذیری دارد. نوشت افزار در گذشته طرح محور نبود اما در دهه گذشته، نوشت‌افزارها اهمیت عجیبی پیدا کرده‌اند و به‌لحاظ بازسازی از مهم‌ترین و پرگردش‌ترین‌ها محسوب می‌شوند.

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ادامه داد: طی فعالیت این سال‌ها در مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی، تولید کنندگانی وجود داشتند که برندخارجی بر محصولشان نصب می‌کردند و این جریان با پای کار آمدن تولیدکنندگان بزرگ، عوض شد و جریان ایران‌نوشت تولید ضدارزش را به ارزش تغییر داد. از طرفی ذاعقه‌سازی و رضایت مردم از این محصولات با ۸۰ درصد، یکی از موفق‌ترین محصولات تولید شد.

وی به رقابت قیمتی نوشت افزارهای ایرانی اسلامی اشاره کرد و تاکید کرد: محصولات نوشت افزار ایرانی و اسلامی به‌لحاظ قیمت و کیفیت واقعا بسیار قوی و با محصولات خارجی رقابت می‌کنند. مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی از سال ۹۶ پویش‌های مختلفی را با کمک مردم انجام داده است که از سال ۹۷ پویش «مشق احسان» ادامه پیدا کرد و از این طریق امسال ۵۰۰ هزار بسته نوشت افزار را به کودکان مناطق محروم تقدیم می‌کنیم.

یمینی به جشنواره سراسری ایران نوشت اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ایران نوشت هفت سال هرساله در مردادماه برگزار می‌شد اما امسال به علت شیوع کرونا این نمایشگاه لغو شده اما صنعت و حوزه نوشت افزار تعطیلی بردار نیست لذا امسال جشنواره سراسری «ایران نوشت» با عملیات چند فروشگاه اینترنتی و تمامی فروشگاه‌های سراسر کشور به‌عنوان فروشگاه‌هایی که محصولات ایرانی عرضه می‌کنند، آغاز خواهد شد.

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

مدیرعامل مجمع نوشت افزارهایی ایرانی اسلامی گفت: فروشگاه‌ها به‌عنوان اقشار مظلوم، امسال فرصتی خواهند داشت تا از فضای جشنواره بهره‌مند شوند؛ از طرفی فروشگاه‌های اینترنتی نیز وجود دارد. حدود ۲۵ فروشگاه تخصصی ایران نوشت وجود دارند که در سراسر کشور این محصولات را از امروز تا ۳۱ شهریور با تخفیفات درنظر گرفته شده عرضه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نوشت افزارهای ایرانی اسلامی تمرکز بر طرح‌هایی داشتند که متمرکز بر حوزه کرونا برای ارج نهادن بر مدافعان سلامت و آموزش نکات بهداشتی بود و به‌عنوان اولین سال تحصیلی بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، طرح‌های جدیدی ارائه شده است. توجه‌ای نیز بر بحث فناورانه نوشت افزارها شده که امسال پلتفورم مشترکی ارائه شده تا واقعیت افزوده در این پلتفرم دیده شود چراکه جذابیت و اثرگذاری کار بیشتر می‌شود.

تاریخجه فعالیت مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی:

۱۳۹۱، تعداد برند ۲، تیراژ تولید ۵۰۰ هزار و ۹۰۰ تهران و البرز
۱۳۹۲ تعداد برنده ۱۰، تیراژ تولید پنج میلیون عدد تهران، البرز، اصفهان، مشهد و همدان
۱۳۹۳ تعداد برند ۳۰، تیراژ تولید ۱۰ میلیون عدد، ۱۰ استان کشور
۱۳۹۴ تعداد برند ۵۰، تیراژ تولید ۱۵ میلیون عدد، ۱۵ استان کشور
۱۳۹۵ تعداد برند ۶۰، تیراژ تولید ۱۰ میلیون عدد، سراسر کشور
۱۳۹۶، تعداد برند ۷۰، تیراژ تولید ۱۰ میلیون عدد، سراسر کشور
۱۳۹۷، تعداد برند ۸۰ تیراژ تولید ۸ میلیون عدد سراسر کشور
۱۳۹۸، تعداد برند ۱۰۰، تیراژ تولید ۱۰ میلیون عدد، سراسر کشور

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی به عنوان تشکل محوری عرضه نوشت افزار تلاش کرده است تا با نگاهی به راه رفته شده و مطالعات دقیق میدانی و گفتگو با ده‌ها نفر از خبرگان این حوزه و برگزاری صدها جلسه کارشناسی، چشم انداز و راهبرد این حرکت جهت رسیدن به بازار بومی رفتار را ترسیم و تدوین نماید.

چشم انداز:
تحقیق بازار نوشت‌افزار ایران با ویژگی‌های عاری از کالاهای نامطلوب فرهنگی و سرشار از محصولاتی با محتوای ایران اسلامی، تولید ایران و به عنوان قطب تولیدی در جهان.
مأموریت:
ترویج زندگی سالم در پرتو سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق خلق محصولات نوشت‌افزار و ترویج آن به طوری که این محصولات برای تمامی اقشار جامعه دارای جذابیت باشد.

ارزش‌ها:
۱.مردمی بودن: در همه مراحل این چرخه و زنجیره عناصر مردمی دارای اصالت و اولویت می باشند از تامین منابع مالی تا تولید، توزیع، عرضه و مصرف. ۲.حفظ کیفیت محتوا در محصول: تلاش برای عرضه و مصرف هرچه بیشتر محصولات باید با حفظ شاخصه‌های محتوایی تراز جبهه حقّ صورت گیرد. ۳.استفاده از اصول و ساز و کارهای اقتصاد و تجارت بومی و اسلامی: با توجه به بعد اقتصادی و کسب و کاری این فعالیت‌ها استفاده از مدل‌های بومی و اسلامی باید مد نظر باشد. ۴.کارآفرینی، تولید ملی و اشتغال: با توجه به جنبه ایجاد اشتغال و کارآفرینی و جنبه تولید ملی بودن محصولات از ارزش‌های اصلی این فرایند محسوب می‌شود.

شیرزاد: حمایت از نوشت افزار اولیت وزارت صمت نیست
«ابوالفضل شیرزاد» عضو هیئت مدیره مجمع ناشران ایرانی و اسلامی به کیفیت بالای محصولات ایرانی و اسلامی اشاره کرد و گفت: رشد کیفی محصولات ما براساس ذائقه مخاطبین داخلی شکل گرفته که نمونه آن خودکارهای نوک باریک‌تر و همچنین دفترهای سفید است که شاید نمونه آن‌ها در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد.

صف‌‎آرایی «نوشت افزارهای ایرانی اسلامی» در برابر واردات/ لزوم حمایت از کالاهای فرهنگی

عضو هئیت مدیره مجمع ناشران ایرانی و اسلامی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی و کسانی که در گذشته تنها وارد کننده بودند پا در عرصه تولید گذاشته‌اند و به‌عنوان نمونه در عرصه مداد رنگی خودکفا شده‌ایم؛ در زمینه خودکار نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

وی به مشکلات تولید کنندگان پرداخت و گفت: متاسفانه مسوولین وزارت صمت اذعان دارند که اولویتی را برای نوشت افزار قائل نیستند. همچنین به‌دلیل اینکه نوشت افزار یک کالای فرهنگی است هنوز مرجع مشخصی وجود برای تسهیل امور وجود ندارد و این امر آسیب جدی به تولیدکنندگان محسوب می‌شود. امروز محصولاتی برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند که نیاز به تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها هستیم تا مورد استقبال قرار گیرند.

دفاع هشت ساله جوانان جبهه فرهنگی در عرصه نوشت افزار موجب شده تا امسال برای نخستین‌بار، ۱۰۰ تولید کننده داخلی برای تامین ۸۰ درصد از نیاز‌های بازار داخلی به‌طوری جدی فعالیت در این عرصه مهم فرهنگی را انجام دهند، اما هنوز وزارت صمت اولویتی برای حمایت از این موضوع مهم قرار نداده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار