رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست مشترک شهرداران و رؤسای شورا‌های اسلامی:

«سند جامع پدافند شهری» الگوی نوینی از توسعه امنیت‌افزاست

سردار غلامرضا جلالی سند جامع پدافند شهری را الگویی نوین و مدرن از توسعه امنیت‌افزا دانست و گفت: این سند برنامه‌ریزی شهری ما را مبتنی بر رویکرد‌های پدافندی ارتقا می‌دهد.
کد خبر: ۴۲۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ - 01November 2020

سند جامع پدافند شهری، الگوی نوینی از توسعه امنیت افزا ارائه کرده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، نشست مشترک شهرداران، رؤسای شورا‌های اسلامی و مدیران کل پدافند غیرعامل استان‌ها با حضور سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، «مهدی جمالی‌نژاد» رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیار‌های وزارت کشور، «حسین قاسمی» مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور و مسئولان لشکری و کشوری به‌صورت ویدئوکنفرانسی به میزبانی وزارت کشور برگزار شد.

سردار جلالی در این نشست با اشاره به همکاری نیرو‌های مسلح با شهرداری‌ها اظهار داشت: نیرو‌های مسلح همکاری خوبی با شهرداری‌ها داشته‌اند که نمونه این همکاری‌ها خروج پادگان‌ها از بافت شهری است؛ در حالی که مراکز پرخطری مانند مخازن سوخت و کارخانه‌های شیمیایی و مراکز هسته‌ای همچنان در شهر‌ها فعالیت دارند.

وی افزود: در شهر‌ها باید فضای اردوگاهی چندمنظوره‌ای داشته باشیم؛ بدین‌صورت که در شرایط عادی، خانواده‌ها بتوانند از این‌گونه فضا‌ها استفاده کنند، اما در شرایط بحرانی، این فضا‌ها به‌منظور اسکان حادثه‌دیدگان در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با بیان اینکه نیازمند هوشمندسازی شهری هستیم، ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌تواند مورد توجه شهرداران قرار گیرد، استفاده از فضای زیرسطحی شهری است؛ اقدامی که در اصفهان صورت گرفته و با احداث تونل انرژی توانستند از فضای زیرسطحی استفاده کنند؛ پس ساماندهی خدمات شهری در زیرسطح موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

وی در ادامه به ضرورت فرماندهی کنترل شهری هم اشاره و بیان کرد: چنانچه حوادثی مانند مانند سیل و زلزله روی دهد، نیازمند فرماندهی کنترل شهری هستیم؛ به عبارت دیگر مدیریت شهری برای کنترل حوادث نیاز به فرماندهی واحد دارد؛ از سوی دیگر با مصون‌سازی زیرساخت‌های شهری می‌توانیم در برابر حوادث، پدافند شهری داشته باشیم.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به ضرورت رصد و پایش دائمی حوادث شهری مانند آتش‌سوزی، تصریح کرد: در هر اقدام پدافند شهری باید یک سند انتظار نوشته شود.

تداوم حفظ کارزار فشار حداکثری برای آمریکا بسیار پرهزینه است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در تحلیل شرایط امروز کشور باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشیم که تداوم حفظ کارزار فشار حداکثری برای آمریکا بسیار پرهزینه است و همین امر سبب شده تا آمریکایی‌ها با بی‌هدفی در تحریم‌ها روبه‌رو شوند که شاهد آن تحریم‌های چندباره افراد و نهاد‌های مختلف است.

وی ادامه داد: آمریکا در شرایط فعلی اقدام به تحریم دارو و اقلام بهداشتی و درمانی کرده است و کرونا را دستاویز فشار علیه ملت ما قرار داده است و این نشانه خباثت و شرارت این دولت و دروغین بودن تمام شعار‌های حقوقی بشری آن‌هاست.

ضرورت مصون‌سازی زیرساخت‌ها در برابر اقدامات دشمن
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در برابر جنگ زیرساختی که آمریکا به دنبال راه انداختن آن است، باید ارتقای آمادگی‌ها و مصون‌سازی زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار دهیم، گفت: متأسفانه توسعه نامتوازن شهری در دهه‌های اخیر منجر به افزایش برخی آسیب‌پذیری‌ها شده است.

به گفته سردار جلالی حفظ تداوم کارکرد زیرساخت‌های شهری مهم‌ترین هدف پدافند غیرعمل در جغرافیای شهری است که این اقدام نتیجه مستقیمی در حفظ و ارتقای کیفیت زیست مردم دارد.

اندرکنش قریب به ۸۰ سیستم در جغرافیای شهری
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری با توجه به رشد فناوری در حال دگرگونی هستند و ضرورت دارد الزامات پدافند غیرعامل مخصوصاً برای این شهر‌ها در نظر گرفته شود، گفت: قریب به ۸۰ سیستم در جغرافیای شهری در حال اندرکنش هستند و با یکدیگر وابستگی متقابل دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های شهری نباید دچار وابستگی متقابل حداکثری باشند، گفت: در سند پدافند شهری تلاش داریم نظام ایمنی، امنیت و دفاع را مبتنی بر نیاز‌های نوین شهر‌ها و با رویکرد حفاظت از مردم ساماندهی کنیم.

محور‌های مهم سند پدافند شهری
وی توسعه امنیت‌افزا را محور سند پدافند شهری دانست و تصریح کرد: ساماندهی مراکز پرخطر در این سند یکی از اولویت‌هاست.

سردار جلالی همچنین بر لزوم ساماندهی مراکز اسکان موقت به صورت چندمنظوره در شهر‌ها برای شرایط بحران در قالب سامانه به نحوی که در هر شهر امکان انتقال ۳۰ درصد جمعیت در شرایط بحران وجود داشته باشد، تاکید کرد.

وی همچنین از برنامه سازمان پدافند غیرعامل برای تاسیس مرکز رصد و پایش حوادث شهری و مرکز فرماندهی و کنترل زیرساخت‌های شهری با محوریت دستگاه‌های اجرایی خبر داد و تصریح کرد: هوشمندی در هوشمندسازی شهر‌ها و ایجاد یک فرماندهی واحد در مدیریت شهری و استانی برای مهار و مدیریت تهدیدات از جمله موضوعات مورد توجه سند پدافند شهری است.

هم‌افزایی مدیران استانی و شهری برای رعایت الزامات پدافند غیرعامل ضرورت است
مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این نشست با تاکید بر نقش کلیدی و محوری مدیریت شهری در مقابله و مدیریت بحران‌ها گفت: نقش و جایگاه شهرداری‌ها در مقابله با کرونا باید ارتقا یابد.

وی ادامه داد: این مهم با توجه به راه اندازی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند جدی‌تر دنبال شود.

جمالی نژاد ادامه داد: مدیران شهری می‌توانند سیاست‌های کلان مقابله با بحران را در سطح محلات اعمال و اجرا کنند.

به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور سطح همکاری‌های استانداری‌ها و شهرداری‌ها در سطح ملی و محلی باید ارتقا یابد تا امکان اجرای سیاست‌ها و الزامات پدافند غیرعامل میسر شود.

اجرای طرح‌های جامع پدافند غیرعامل، اولویت وزارت کشور است
حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز در این نشست با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت‌های پدافند غیرعامل به شکل ساختارمند و با مشارکت همه بخش‌ها به‌صورت مستمر پیگیری می‌شود، گفت: اجرای الزامات پدافند غیرعامل از اصلی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر است.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی ما ضرورت ارتقا آمادگی ملی در برابر تهدیدات را دو چندان می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه در اغلب استان‌ها طرح جامع پدافند غیرعامل تدوین شده است این طرح را نقشه راه پدافند غیرعامل در استان‌ها دانست.

معاون امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با تأکید بر اولویت اجرایی شدن طرح‌های جامع در سطح ملی گفت: برای تحقق این اقدام نیازمند یک مکانیزم نظارتی به ویژه در حوزه شهری هستیم.

وی همچنین بر افزایش هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها بین مدیران شهری و مدیران پدافند غیرعامل استان‌ها تأکید کرد.

امضای تفاهم‌نامه سازمان پدافند غیرعامل کشور و شهرداری دزفول برای اجرای طرح پایلوت شهر مقاوم
همچنین در انتهای این مراسم سازمان پدافند غیرعامل کشور و شهرداری دزفول تفاهم‌نامه همکاری برای اجرای طرح پایلوت شهر مقاوم امضا کردند. گفتنی است مردم دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس با وجود اصابت موشک بر شهر، همزمان بخش‌های تخریب شده را بازسازی می‌کردند و اراده رژیم بعثی در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزو‌های دست‌نیافتنی متجاوزان مبدل کردند. در این مدت باوجود موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث و بلندگو‌های شبانه‌روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم نشدند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها